بخشی از مقاله

چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش پیش بینی کنندگی رضایت از زندگی برای معنای زندگی انجام شده است. طرح این پژوهش، توصیفی می باشد. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان - می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه های مقیاس رضایت از زندگی دینر - - 1985 و معنای زندگی استگر - 2006 - استفاده گردید. داده ها بااستفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل بیانگر آن است که رضایت از زندگی قدرت پیش بینی کنندگی مثبت معنای زندگی را دارد . - p<0/01 -

.1 مقدمه
رضایت از زندگی به عنوان سطحی از آگاهی فردی و یا به عبارت بهتر، ارزیابی شناختی از کیفیت زندگی تعریف شده که ممکن است یک ارزیابی کلی و جامع را به همان خوبی یک ارزیابی در حوزه های اختصاصی زندگی - خانواده، خود، .. - منعکس نماید

نتایج مطالعات متنوع حاکی از ارتباط گسترده رضایت از زندگی با تعدادی از رفتارها و حالات روانشناختی مهم از جمله افسردگی - لوینسون، ردنر، سیلی3، - 1991، عزت نفس - آریندل، هیسنیک و فیه4، - 1999 و امید - چانگ5، - 2003 می باشد. به علاوه، رضایت از زندگی به عنوان نشانه ای بارز از سازگاری موفقیت آمیز فرد با تغییر در موقعیت های گوناگون زندگی مورد توجه قرار می گیرد - دینر، ساح، لوکاس و اسمیت6، . - 1999 به همین واسطه است که سازگاری روان شناختی در رویکرد مثبت نگر دو مولفه مثبت و منفی را در برمی گیرد: داشتن رضایت از زندگی و فقدان بیماری های روان شناختی

معناداری زندگی وجایگاه اهمیت آن برای برخوردار بودن از یک زندگی خوب و شاد، امری انکارناپذیر و غیرقابل کتمان است

به همین دلیل اغلب زندگی معنادار را از عوامل مهم سلامت روان شناختی می دانند. یافته های پژوهشی متعددی نشان داده اند که وجود معنا در زندگی عنصری اساسی در بهزیستی روانی عاطفی است و به طور نظامدار با ابعاد گوناگون شخصیت، سلامت ذهنی و جسمی، سازگاری و انطباق با استرس ها، مذهب و فعالیت های مذهبی و اختلالات رفتاری ارتباط دارد 

از طرفی دانشجویان به عنوان سرمایه انسانی و فرهنگی هرجامعه ای، شکل دهنده خصوصیات و ویژگی های آن جوامع در حوزه های روانشناختی و جامعه شناختی و تربیتی به شمار می آیند و توجه بیش از پیش به موضوعات مرتبط با آنان در بهبود نسل های آینده از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار بوده، همچنین شناخت هر چه بیشتر روحیات دانشجویان و چگونگی دید آنان به زندگی ، برای سوق دادن آنان به سمت هدفمندکردن زندگی ضروری به نظر می رسد.

-2 کارهای مشابه

پورافضل - 1392 - پژوهشی با هدف بررسی ارتباط استرس درک شده، تاب آوری و رضایت از زندگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام دادند. نتایج نشان داد که بین استرس درک شده و تاب آوری ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین بین استرس درک شده و رضایت از زندگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری ارتباط معکوس معناداری وجود داشت همچنین ارتباط مستقیم و معناداری بین تاب آوری و رضایت از زندگی در دانشجویان کارشناسی پرستاری مشاهده گردید.

قهرمان - 1389 - مفهوم رضایت از زندگی و سنجش آن در میان دانشجویان دختر و پسر، مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که میزان رضایت از زندگی در دانشکده ها ی مختلف تفاوت معناداری با هم ندارد. همچنین دانشجویان دختر و پسر دارای رضایت از زندگی متفاوتی نیستند. یافته ها بیانگر آن است که در هر دو جنس رضایت از خود، رضایت از دانشگاه و مثبت نگری، تأثیر شایانی در رضایت از زندگی دارند.

هزار جریبی و صفری - 1388 - در مقالهای تحت عنوان »رضایت از زندگی و جایگاه احساس امنیت در آن« به تأثیر متغیرهایی مانند امید به آینده جامعه، احساس عدالت، احساس محرومیت، دینداری، ارضای نیازها و. . . . بر رضایت از زندگی پرداختهاند. محققان دراین مطالعه به این نتیجه رسیدند که میزان رضایت فردی رو به رشد و میزان رضایت اجتماعی رو به افول است. همچنین آنها به این نتیجه رسیدهاند که در بین متغیرهای بررسی شده متغیر احساس امنیت، بیشترین سهم را در تبیین متغیر رضایت از زندگی داشته است.

لطیفیان و بشاش - 1388 - در تحقیقی نشان دادند که جوانان در کسب شش هدف مشتمل بر امنیت اجتماعی، هدف احترام - قدر و منزلت، نیاز به دوستی و محبت اجتماعی، امنیت فردی، امنیت اجتنابی و بقایی تلاش می کنند. همچنین نتایج نشان داد که هر کدام از این اهداف توسط ترکیبی از باورهای ماکیاولیستی که شامل باور استفاده راه های غلبه بر تفکر دیگران و باور عدم اعتماد به مردم می باشد با داشتن صداقت در روابط، به فطرت خوب و پاک انسان پیش بینی می شود. این ترکیب به گونه ای است که دانشجویان در ضمن پذیرش پاک بودن فطرت انسان و اعتقاد به صادق بودن در روابط، معتقدند که باید شخص مصلحت اندیش بوده و بتواند از مکانیزم های تسلط بر افکار دیگران سود جوید.

نصیری و جوکار - 1387 - در پژوهشی با هدف بررسی ارتباط بین معناداری زندگی و امید با شاخص های سلامت روان، نشان دادند که بین معناداری زندگی با امید، شادی، رضایت از زندگی، همبستگی مثبت و معنادار و با افسردگی، همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان بیانگر معنی داری نقش واسطه ای امید در رابطه بین معناداری زندگی و رضایت از زندگی و شاخص های سلامت روان بود. معناداری زندگی میتواند سبب افزایش شادی و رضایت از زندگی باشد. به عبارت دیگر معناداری زندگی به گونه ای غیر مستقیم و در تعامل با امید می تواند سبب افزایش شادی و رضایت از زندگی و کاهش افسردگی گردد.

در زمینه رابطه رضایت از زندگی و معنای زندگی، کاسلو - 1994 - 1 طی تحقیقی مولفه رضایت از زندگی زناشویی را مورد بررسی قرار داد. وی در این تحقیق که رابطه بین رضایت از زندگی با داشتن فلسفه در زندگی در بین دو گروه زوج های موفق و ناموفق را مورد پژوهش قرار داده بود، داشتن فلسفه در زندگی را با رضایت از زندگی مرتبط دانست.

شوارتز واستراک - 1991 - 2 نشان داده اند که متمایز سازی سه سطح رضایت از زندگی یعنی رضایت از گذشته، حال و آینده برای برآورد تاثیرات این سازه بر سلامت روانی به پیش بینی های دقیق تر سلامت روانی و مقابله با منابع استرس زندگی منجر می شود.

-3 هدف کلی

تعیین نقش پیش بینی کنندگی رضایت از زندگی برای معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان -

-4 فرضیه

معنای زندگی از طریق رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه اسلامی اصفهان - خوراسگان - به طورمعناداری پیش بینی می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید