بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق، تو صیفی-پیمای شی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می با شد. در این تحقیق روش پیمای شی جهت گرد آوری داده ها استفاده خواهد شد، لذا آن را می توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد. جامعه آماری این تحقیق، تعداد 84 نفر از اساتید و مدیران دانشگاه دولتی ا صفهان و دان شگاه آزاد خورا سگان می با شد. ابزار گردآوری اطلاعات پر س شنامه و فیش برداری می با شد.

این تحقیق به صورت نمونه گیری انجام می شود که حجم نمونه با ا ستفاده از فرمول کوکران م شخص می شود. روش نمونه گیری، نمونه گیری ت صادفی ساده می با شد. ابتدا تعداد 30 پرسشنامه برای محاسبه پایایی پرسشنامه بین کارکنان توزیع می شود. و پس از تایید پایایی به توزیع کل پرسشنامه ها پرداخته می شود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت خواهد گرفت و با توجه به سطح اندازه گیری داده ها و توزیع داده ها از آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک استفاده می شود.

مقدمه

با توجه به دنیای متلاطم امروزی که آن را عصر تغییر نام نهاده اند ، سازمان ها در معرض چالش های متعددی هستند که یکی از مهمترین آنها، چالش منابع انسانی است. که به طور کلی بیشتر به علت ظهور اقتصاد دانش، جهانی شدن، تنوع داخلی و تغییرات فن آوری است. هر یک از این تغییرات چالش های نوینی در حوزه مدیریت منابع ان سانی ایجاد می کند.

حضور فعالانه سازمان در عر صه رقابت و تکنولوژی و پیدایش مشاغل جدید و لزوم چند مهارتی شدن کارکنان، تواناسازی آنان را امری اجتناب ناپذیر کرده است. از طریق برنامه های توانمندسازی، ظرفیت های کاری با تفویض اختیار، افزایش مسؤولیت، خودمختاری در تصمیم گیری و احساس خودکارآمدی، افزایش می یابد و در نتیجه بهره وری و اثربخشی سازمان نیز بالا می رود.

برای این کار زیرساخت هایی از جمله سرمایه، نیروی انسانی با انگیزه و نگرش همسو لازم است و آنچه از این طریق حاصل می شود علاوه بر رفع چالش های مدیریت منابع انسانی، افزایش وفاداری و حس تعلق کارکنان به سازمان است که در مشارکت فعال و ارائه ابتکار و خلاقیت نمود می یابد و درنهایت اسباب ارتقای بهر ه وری سازمان را پدید خواهد آورد. در تحقیق حاضر هدف بر آن است تا با ت شریح شرایط جدید پیش روی مدیران منابع ان سانی در اقت صاد دان شی، نقش ها و چالش های فراروی مدیریت منابع ان سانی شنا سایی و تصویر نسبتا جامعی از وضعیت مدیریت منابع انسانی در آغاز هزاره سوم ارائه شود.

بیان مسأله و ضرورت تحقیق

هر روز نقش منابع انسانی پررنگ تر شده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار در سازمان یاد می شود . امروزه مدیریت منابع انسانی فشار های زیادی را برای تغییر تجربه می کند .

تغییرات در اقتصاد ،جهانی شدن ،تنوع داخلی ، و تکنولوژی تقاضاهای جدیدی برای سازمان ایجاد کرده است و منابع انسانی را در جهت های جدیدی سوق داده است با این وجود مدیریت منابع انسانی در سازمان ها با چالش های متعددی مواجهه است. اما مدیران منابع انسانی می توانند از طریق توانمندسازی کارکنان خود این چالش ها را رفع کرده یا از بروز اکثر آنها پیش گیری نمایند، کارکنان توانمند در جهت رفع چالش ها با مدیران نهایت همکاری و مشارکت را می نمایند زیرا در توانمندسازی منابع انسانی ؛ انگیزه، مشارکت، تعهد، خلاقیت و وفاداری نهفته است. .

امروزه با وجود اهمیت فوق العاده توانمندسازی، متأسفانه در ایران بنابه دلایل متعدد از جمله مبهم بودن اهداف سازمانی، نداشتن تعریف مناسب از روابط کاری و روابط شخصی، نبودن سیستم مناسب ارزیابی عملکرد، عدم تعریف شاخص های مناسب جهت سنجش بهره وری نیروی انسانی و برخی عوامل موجود در بازار که از غیر رقابتی بودن محیط کسب و کار و ساختار اقتصادی کشور ناشی می شود سبب شده است که ساز و کار مشخصی در جهت کیفی سازی منابع انسانی تعریف نشده و حتی این سازوکار چندان جدی گرفته نشود

دانشگاه به عنوان سازمان پیچیده ای که ر سالت تربیت نیروی ان سانی متخ صص و تو سعه علوم و فناوری را در جامعه بر عهده دارد، با توجه به تحولات سریع علمی و فنی به مدیریت نیروی ان سانی در ابعاد چندگانه ای نظیر آموز شی، پژوه شی و فناوری، فرهنگی-اجتماعی و منابع مالی نیازمند است. هماهنگ سازی این ابعاد مدیریتی مختلف در سازمان دانشگاه می تواند چالش هایی را به وجود آورد.

بدین ترتیب در جهت نیل به موفقیت و پی شرفت سازمانی، با توجه به اهمیت دو دان شگاه ا صفهان و دان شگاه آزاد ا سلامی خورا سگان در نظام آموزش عالی برای تربیت دانشجویان کشور، تاکید بر مولفه های مهم و اثرگذار مدیریت منابع انسانی می تواند گام مهمی در این مسیر باشد. در این راستا پژوهش حاضر قصد دارد به تحلیل مقایسه ای چالش های مدیریت منابع انسانی در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان - خوراسگان - بپردازد.

به عبارتی می خواهد به این سوال پاسخ دهد که آیا مدیریت منابع انسانی در دو دانشگاه اصفهان و آزاد خوراسگان با چالش هایی مواجه هستند؟ در کدامیک از این دو دانشگاه این چالش ها بیشتر بروز پیدا کرده است و از نظر کارکنان موجب اختلال در سیستم عملکردی نیروی انسانی دانشگاه شده است؟

ماهیت چالش های انسانی سازمان ها لزوما منفی یا مثبت نیست و صرف تهدید یا فرصت به حساب نمی آید بلکه در واقع این نحوه برخورد با چالش ها ست که می تواند از آن ها پدیده ای منفی و تهدید آمیز یا رویدادی مثبت و فر صتی مغتنم سازد و همین ویژگی ا ست که مدیریت چالش در عصر جدید را به نوعی هنر مدیریتی مبدل کرده است.هنری که در چارچوب انتخاب رویکردهای منطقی و مطلوب مواجهه با چالش ها تجلی می یابد. قبل از پرداختن به رویکرد های مناسب مدیریت نوین منابع انسانی آشنایی با حیطه حدود و گستره چالش های انسانی سازمان ها ضرورت خواهد داشت

هر چند تاکنون از موضوع »منابعانسانی«، اهمیت آن و چالشهای سازمانها در برخورد با منابعانسانی بسیار سخن گفته شده است، اما هیچیک از این موارد از اهمیت مو ضوع نمیکاهد و جای دارد که این مو ضوع در راس مباحث محافل علمی قرار گیرد. تا چندی پیش برخی بر این باور بودند که فناوری در سازمانها جایگزین ان سان ها می شود، اما امروز این حقیقت عیان شده ا ست که ان سان در راس م سائل سازمان قرار دارد و سازمان ها برای تحقق اهداف استراتژیک خود نیاز به منابعانسانی کارآمد و توانمند دارند، ضمن اینکه اهمیت موضوع نیروی انسانی دانشمحور 1سازمان ها را با فرآیندهای جدیدی روبرو کرده است.

علیرغم تغییرات شرایط، شیوههای مدیریت ما تغییر پیدا نکرده است و همین امر سبب بروز تعارض در سازمان می شود، در صورتی که با تغییر شرایط شیوهها نیز باید نو شوند و اساس سازمان های امروز براساس نوآوری شکل گرفته است. بنابراین سازمان ها باید به دنبال جذب نیروهای خوشفکر و خلاق باشند، به دلیل اینکه حضور این افراد میتواند در سازمان موجب تغییراتی شود که سازمان ها را وارد دورههای جدیدی بکند؛ البته طبیعی است افرادی که چنین ویژگیهایی دارند قیمت گرانتری نیز دارند.

فرضیات تحقیق

فرضیه اصلی تحقیق

بین میزان چالش های مدیریت منابع انسانی در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

فرضیات فرعی تحقیق

1.    بین میزان چالش های ناشی از ویژگی ها و نوع کارکنان در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

2.    بین میزان چالش های ناشی از تعهدات فرد نسبت به سازمان در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

3.    بین میزان چالش های مرتبط با زندگی فرد در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

4.    بین میزان چالش های مدیریتی در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

5.    بین میزان چالش های ساختاری در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

6.    بین میزان چالش های قوانین کار در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

7.    بین میزان چالش های وضعیت اشتغال در دو دانشگاه دولتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تفاوت وجود دارد.

چالش های مدیریت منابع انسانی

چالش هایی که هر سازمان در ارتباط با منابع انسانی خود با آن ها مواجه می شود یا منشا بیرونی دارد و از عوامل شرایط محیط حاکم بر سازمان نشات می گیرد و یا عمدتا به شرایط و عناصر درون سازمان مربط می شود.در یک نگاه دیگر و از بعد تاثیر پذیری افراد و سازمان ها از چالش های مختلف منشا چالش ها را می توان به فردی یا سازمانی طبقه بندی نمود

الف - چالش های برون سازمانی - محیطی -

چالش های محیطی که حا صل اثرات عوامل و شرایط اجتماعی اقت صادی سیا سی و فرهنگی عمومی جامعه بر سازمان ه ستند به طور کلی در استراتژی های ، سیاست ها و اهداف و رسالت کلی محیط حاکم بر سازمان از یک سو و ارزش ها عرف اجتماعی و قوانین و مقررات منعبث از آن ها از سوی دیگر ریشه دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید