بخشی از مقاله

چکیده

منطقه اکتشافی سرب کویرو که در شمال غرب بشرویه واقع شده است، به شکل رگه-رگچهاي ، پرکننده فضاي خالی و سیمان برشهاي گ سلی در واحد شی ل دگرگون شده - اسلیت - ژوراسیک میانی سازند بغمشاه تشکیل شده است.این کانسار شامل دولومیت 20 - تا 70 درصد - ، گالن 0/5 - تا 2/5 درصد - و مقدار اند کی پیریت، کوارتز و کلسیت است . از مقایسه منط قه اکتشافی کویرو با سایر ذخایر رگهاي بلوك لوت و با توجه به دگرسانی دولومیتی سنگ میزبان، عدم ارتباط با فعالیتهاي آذرین، بافت پرکننده فضاي خالی و ویژگیهاي کانیشناسی، احتمالا کانیسازي از نوع هیدروترمال میباشد.

مقدمه

منطقه اکت شافی کویرو در شرق ایران و در گسترهاي بین طولهاي جغرافیایی 57 ˚17'58" تا 57˚19'44" شرقی و عرضهاي جغرافیایی 34˚21' 4 1" تا 34˚23'17" شمال ی و در فاصله 55 کیلومتري ش مالغرب بشرویه در استان خراسانجنوبی واقع شده است. این محدود ه در شمال روس تاي نیگنان قرار گرفته است. ش مال نیگنان به دلیل حضور کانیسازيهاي رگهاي سر ب - نیگنان، پیرحاجی، قهستان، چاه آهن، قره شیرعلی، خرمایو، کوه سیاه و کویرو - ، آنتیموان - شکل - 1، آهن طوسی - نظ ر قزوینیان و همکاران، - 1392 و آهن محبی - شکل - 1، وجود ح فاريهاي قدیمی و سرباره- هاي فراوان و سیستم شکس تگیها و گسل هاي متعدد حائز اهمیت است. هدف از این کار پژوهشی مطالعا ت دگرسانی، کانیسازي و تفکیک رگچهها و ارتباط آنها با کانیسازي گالن در منطقهاي به وسعت تقریبی یک و نیم کیلومتر مربع در منطقه اکتشافی کویرو میباشد.

بحث و نتیجهگیري

زمینشناسی: منطقه مورد مطالعه در شمالغرب بشرویه و در برگه 1/250000 طبس - اشتوکلین و همکاران، - 1969 و در قسمت شرق نقشه 1/100000 عشق آباد - روتنر و همکاران، - 1994 قرار دارد. با تاکید بر روي محدوده اصلی کانیسازي و دگرسانی، نقشه زمینشناسی منطقه با مقیاس 1: 50000 تهیه گردید - شکل . - 1 براساس مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی ان جام شده و با توجه به نقشه زمین شناسی 1:50000 ، واحدهاي سنگی ژورا سیک با یک گستره وس یعی سرتاسر بخ ش میانی ورقه را از شمال تا جنوب پوشانیده ا ست و در واقع مجموعه ارتفاعات ورقه عشق آباد را ایجاد کرده است. قدیمیترین واحد رخنمون یافته د ر محدوده شما ل نیگنان طبقات ضخیم تشکیلات دگرگون- شده شمش ک با روند شمال شرق- جنوب غرب میباشد.

- شعبانیان، . - 1391 کانسار آهن واقع در کوهی به همین نام - کوه آهن - قرار گرفته است - شکل . - 1 در منطقه مورد مطالعه این مجموعه شامل سنگ آهک تبلور مجدد یافته میباشد و میزبان کانیسازي آهن - به صورت هماتیت - در شمال منطقه است. این واحد تحت تاثیر دگرگونی ناحیها ي درجه پایین قرار گرفته است و اندکی تغییر شکل در آن مشاهده م یشود. واحدهاي کربناتی منطقه اغلب به رنگ سفید تا کرم در صحرا دیده میشوند و مورفولوژي آنها خصوصا در منطقه کوه آه ن به دلیل سیلیسی شدن سنگها، سخت و صخرهساز است . رسوبات نئوژ ن به صورت مجموعهاي از کنگلومرا، لایههاي قرمزرنگ گچ و نمک و املا ح تبخیري در مرکز و شرق محدوده گسترش دارد. علاوه بر این رسوبات ، واحدهاي متعلق به کواترنري به صورت مخروط افکنههاي قدیمی و جدید و همچنین رسوبات نمکی کویر در حاشیه شرقی محدوده به چشم میخورند - شکل . - 1

آلتراسیون: آلتراسیونهاي دولومیتیشد ن، کلسیتیشدن و سیلیسیشدن مهمترین آلترا سیونهاي منطق ه هستند که در اطراف رگه و رگچههاي کانیسازي و به ندرت در واحده اي میزبان آن مشاهده میشوند. در داخل رگه کانیسازي مرز خاصی بین آلتراسیون سیلیسی و دولومیتی مشاهده نمیشود به طوریک ه واحد اسلیتی در زون گسلی برشی شده و توسط دولومیت و سیلیس ریز بلور سیمانی شدهاست - شک ل 2 الف - . گالن در سیمان برش هاي گسلی دیده میشود. سیلیسی شدن به صورت رگچههاي کوارتز و یا سیمان بر شها همراه با دولومیت مشاهده میشود - شکل 2 ب - . در این آلتراسیون کوارتز با فراوانی 5 تا 20 درصد در اندازههاي چند صدم تا حداک ثر 0/5 میلیمتر مشاهده میشود. بر اساس مطالعات م یکروسکوپی این کانی قبل و همزمان با گالن در منطقه تشکیل  شده است.

آلتراسیون دولومیتی شدن با دونوع دولومیت مشخص م یشود:-1 دولومیتهاي کاملا ش کلدار و درشت    بلور به شکل بلورهاي لوزي شکلدار موزائیکی تا نیمه شکلدار با اندازه 0/1 تا 0/ 5 میلیمتر که از 30 تا 55 درص د در برخی قس متها متغیر است که این نوع دولومیت بیشتر در رگ چهها مشاهده م یشود و بر اساس مطالعات میکروسکوپی قبل و همزمان با گالن تشکیل شدهاند - شکل 2 پ - . -2 دولومیتهاي ریز بلور با اندازه حد اکثر 50 میکرون که بیشکل هستند و غالبا درسیمان برش گسلی دیده میشوند - شکل 2 ت - و مقدار آنها گاهی به 6 0 درصد نیز می رسد. میزان گالن همراه با این دولومیتها کمتر از نو ع اول میباشد. کلسیتی شدن ک ه آخرین مرحله آلتراسیون است غالبا همراه با ر گچههاي کلسیت تاخیري مشاهده می شود که اندازه این رگچهها از 1 میلیمتر تا 10 سانتیمتر متغیر است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید