بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله ابتدا به بیان معانی لغوی ا صطلاح ا ستراتژی می پردازد .تعریف مدیریت ا ستراتژیک و مراحل آن و نیز مزایا و ویژگیهای مدیریت استراتژیک از مباحث مطرح شده بعدی می باشد . در ادامه تاثیرات مدیریت استراتژیک بر عملکرد در سازمان مورد بحث قرار گرفته است . طی چهار مرحله ، مدیریت استراتژیک تکامل می یابد که در این مقاله تشریح شده است و در نهایت دو پرسش مهم که هر سازمانی در اجرای برنامهریزی استراتژیک با آنها روبهروست بررسی مشود.

مقدمه
تعاریف مختلف و متفاوتی از استراتژی ارائه شده است. در اینجا تعریفی ارائه میشود که بتواند مفهوم آن را در برنامه ریزی استراتژیک مشخص نماید .ا ستراتژی برنامه، موضع، الگوی رفتاری، پرسپکتیو، سیاست یا تصمیمی است که سمت و سوی دیدگاهها و جهت حرکت سازمان را نشان میدهد. استراتژی میتواند تحت سطوح سازمانی، وظایف و محدوده زمانی متفاوت تعریف شود.

برنامه ریزی استراتژیک گونهای از برنامه ریزی است که در آن هدف، تعریف و تدوین استراتژیهاست. از آنجایی که استراتژی میتواند دارای عمر کوتاه یا بلند با شد برنامه ریزی ا ستراتژیک میتواند برنامه ریزی بلندمدت یا کوتاهمدت با شد اما متفاوت از آنها ست. بنابراین فرایند برنامه ریزی استراتژیک، یک فرایند مدیریتی شامل هماهنگی قابلیتهای سازمان با فرصتهای موجوداست. این فرصتها در طول زمان تعیین شده و برای سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری منابع سازمان روی آنها، مورد بررسی قرار میگیرند. حوزهای که در آن تصمیمات استراتژیک اتخاذ میگردند شامل : - 1 - محیط عملیاتی سازمان، - 2 - مأموریت سازمان و - 3 - اهداف جامع سازمان میباشد.

برنامه ریزی استراتژیک فرایندی ا ست که این عنا صر را با یکدیگر در نظر گرفته و گزینش گزینههای ا ستراتژیک سازگار با این سه عنصر را آسان می سازد و سپس این گزینه ها را بکار گرفته و ارزیابی می کند. باید توجه داشت که هر فرایند برنامه ریزی استراتژیک زمانی باارزش است که به تصمیمگیرندگان اصلی کمک کند که به صورت استراتژیک فکر کرده و عمل کنند .برنامه ریزی استراتژیک به خودی خود هدف نیست بلکه تنها مجموعهای از مفاهیم است که برای کمک به مدیران در تصمیمگیری استفاده میشود. میتوان گفت که اگر ا ستراتژیک فکر کردن و عمل کردن در فرایند برنامه ریزی ا ستراتژیک به صورت عادت درآید، آنگاه فرایند میتواند کنار گذاشته شود.

چکیده

این مقاله ابتدا به بیان معانی لغوی ا صطلاح ا ستراتژی می پردازد .تعریف مدیریت ا ستراتژیک و مراحل آن و نیز مزایا و ویژگیهای مدیریت استراتژیک از مباحث مطرح شده بعدی می باشد . در ادامه تاثیرات مدیریت استراتژیک بر عملکرد در سازمان مورد بحث قرار گرفته است . طی چهار مرحله ، مدیریت استراتژیک تکامل می یابد که در این مقاله تشریح شده است و در نهایت دو پرسش مهم که هر سازمانی در اجرای برنامهریزی استراتژیک با آنها روبهروست بررسی مشود.

تعریف استراتژی  و مدیریت استراتژیک
تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است.

استراتژی
الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامهریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

·    چه اهدافی باید محقق گردد.

·    روی کدام صنایع،بازارها و محصول ها باید تمرکز کرد.

·    چگونه برای بهره برداری از فرصت های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی  به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیت هایی انجام گیرد.

استراتژی نوع خاص از راه و روش دستیابی به اهداف است که باید شرایط سه گانه را داشته باشد یعنی در ارتباط با چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت وحیاتی سازمان که در محیط رقابتی قرار دارد بحث می نماید که در این رابطه حرکت از وضعیت موجود به وضعیت جدید قابل طرح بوده ، به عبارتی استراتژی عبارتست از طرح و نقشه یعنی نوعی مسیر آگاهانه و مورد نظر یک رهنمود برای برخورد با یک وضعیت خدعه و فریب یک نقشه خاص یا مانور برای انحراف رقیب الگو به ویژه الگویی از یکسری اقدامات مشخص یعنی وسیله ای برای مشخص کردن جایگاه سازمان در محیط بازار و دیدگاه که استراتژی را یک مفهوم ذهنی می داند و دیدگاهی است مشترک که میان اعضاء یک سازمان بر مبنای مقاصد یا اقدامات آنان می باشد.

استراتژی یک واحد کاری مانند سازمانها و شرکتها ، برنامه ای است که خطوط راهنمای رفتار کاری واحد را در سطح وسیعی نشان می دهد برای یک سازمان این برنامه شامل انتخاب خدمات و مشتریهای سازمان ، اهداف اصلی که توسط این برنامه باید به آنها رسید و سیاستهای تهیه و تخصیص منابع برای رسیدن به اهداف اصلی است ، شخصی که عهده دار تعیین و تنظیم استراتژی است باید ارتباطات و تاثیرات متقابل واحدهای مختلف را تحت کنترل خود در یابد از طرفی یک مدیر باید چشم انداز گسترده داشته باشد .

تعریف واژه استراتژیک

واژه »استراتژی« از کلمه یونانی »استراتگوس« گرفته شده است که به معنای رهبری است. برنامه ریزی استراتژیک کوششی است ساختیافته برای اتخاذ تصمیمهای اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیتها و دلیل انجام آن فعالیتها توسط سازمان را شکل داده و مسیر میبخشد.

تعریف مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین می کند.مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی - هم محیط خارجی و هم محیط داخلی - تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد. مدیریت استراتژیک سعی براین دارد که مجموعه ای از دستاوردها و نتایج عملی و اجرایی خدمات و محصولات دهه اخیر در زمینه خدمات مدیریتی و برنامه ریزی استراتژیک را مورد بررسی قرار دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید