بخشی از مقاله

چکیده

امروزه گردشگری به عنوان یک اصل و قانون در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. که در معنای وسیع آن عبارت از احتیاج روز افزون انسانها به استراحت و تغییر آب و هوا، عشق، علاقه به زییباییها طبیعت، احساس شادی و افتخار به دست آوردن این استراحت در محیط طبیعی سر شار از زیباییها را شامل می شود تقویم گردشگری به عنوان بهترین ابزار توسعه گردشگری محسوب می شود که می توان جذابیت مسافرت را برای گردشگران چند برابر می کند تقویم گردشگری برای منطقه فریدونشهر را می توان برای سفر کردن در فصول مختلف از سال برنامه ریزی کرد.

سئوال اصلی در این پژوهش عبارت است از این که آیا تقویم گردشگری می تواند عامل پیشرفت گردشگری درمنطقه فریدونشهر شود؟دراین تحقیق روش مطالعه توصیفی تحلیلی علی می باشد و هدف از این پژوهش مطالعه تقویم گردشگری و توسعه توریسم و ارائه راهکارها در منطقه فریدونشهر می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که منطقه فریدونشهر با داشتن تقویم گردشگری زمینه ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی برای گردشگران در فصول مختلف سال فراهم می آورد.

مقدمه

گردشگری بخش عمده اقتصاد جهان را تشکیل می دهد و یکی از بزرگترین صنایع جهان می باشد و پیش بینی می شود تا سال 2020 گردشگری بین الملی به تعداد1,6 میلیارد نفر برسد و گردش مالی ناشی از آن بیش از 2 تریلیون دلار در سراسر دنیا باشد

گردشگری به عنوان جزئی از نظام سرمایه داری و به عنوان فرایند ی در ابعاد جهانی شدن مطرح است که در اشکال مختلف را در فضاهای جغرافیای شکل می دهد. گردشگری در برخی زمینه های اقتصادی گزینه برای توسعه محسوب می شود

گردشگری صنعتی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم در اکثر فعالیتها چون شبکه ارتباطی، تولیدات کارخانه ای، تبلیغات، ورزش، ابزار آلات، پوشاک، تولیدات غذایی و مراقبت های بهداشتی تأثیر قابل توجهی دارد

گردشگری به طور کلی یکی از عناصر مهم در ترکیب اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب می شود . افزایش تعداد گردشگران جهانگردان خارجی و داخلی به جهت بالا سطوح زندگی و شبکه ارتباطی از سالی به سال دیگر چشم گیر تر و افزون تر است

گردشگری از مهمترین منابع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در . جذب گردشگران بین اللملی موفق باشد.

یکی از اطلاعات گردشگران برای سفر کردن استفاده از تقویم گردشگری است که می تواند در برنامه ریزی گردشگری بسیار اهمیت داشته باشد.تقویم گردشگری را می توان برای فصول مختلف گردشگری برنامه ریزی کرد.منطقه فریدونشهر با داشتن آب و هوای مطبوع و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی یکی از مکانهای گردشگری می باشد.درمنطقه فریدونشهرآثار فراوانی از تاریخی دوره های مختلف با سبک معماری مختلف وجود دارد. به عنوان نمونه می توان به پل خوشمیوه اشاره کرد. فصل بهار و تابستان و پاییز بهترین فصل برای گردشگری در این منطقه محسوب می شود و علاوه بر آن این فصول می تواند زمینه ساز توسعه گردشگری و بخصوص توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه فراهم سازد.

پیشینه تحقیق

در چندین پژوهش خارجی و داخلی به موضوع گردشگری پرداخته شده است، اما کمتر به موضوع تقویم گردشگری پرداخته اند. در واقع تنها موردی که در مورد تقویم گردشگری در ایران وجود دارد عبارت از تقویم گردشگری تمام استانها کشور توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است. که شامل تقویم هفتگی و روزانه گردشگری استان های کشور و فهرست رویدادهای گردشگری در استانهای کشور می باشد.

اهداف تحقیق

با در نظر گرفتن ابعاد مختلف موضوع تحقیق و سوالات تحقیق، می توان اهداف تحقیق را به شرح ذیل عنوان کرد:

- توسعه گردشگری در فصول مختلف در منطقه فریدونشهر

- شناسایی تقویم گردشگری و توسعه توریسم و ارائه راهکارها در راستای توسعه پایدار منطقه فریدونشهر

- کمک به شکو فایی اقتصاد فریدونشهر از جمله ایجاد اشتغال و تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارتقائ سطح کیفی وکمی درآمد

- جلب توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران در زمینه توسعه  صنعت گردشگری در منطقه فریدونشهر جهت مدیریت صحیح این صنعت

روش تحقیق

این تحقیق از نوع بنیادی- کاربردی و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی می باشد، در این پژوهش از مدل و شاخص آسایش حرارت استفاده شده است.

این شاخص با استفاده از فرمول بدست می آید

THI=td- - 0/55-0/55RH - - td-58 -

=THI× شاخص دما - رطوبت

td×دمای خشک بر حسب فارنهایت

موقعیت جغرافیایی منطقه فریدونشهر:

این شهرستان با مساحت 30375 کیلومتر مربع در میان استانهای لرستان و خوزستان و چهارمحال بختیاری واقع شده است فاصله آن تا اصفهان 155 کیلومتر است منطقه مورد مطالعه بین طول های جغرافیای'49 36 تا'5 19 طول شرقی و عرض جغرافیای 32 30' تا'33 4و عرض شمالی در محدوده به وسعت 2155 کیلومتر مربع در غرب استان اصفهان واقع شده است.

شهرستان فریدونشهر باارتفاع 2500 متر از سطح دریا منطقه کوهستانی است. این منطقه دربالاترین بخشهای حوضه آبریز دو رودخانه بزرگ ایران یعنی زاینده رود و کارون واقع است. به طور کلی این شهرستان دارای 5دهستان می باشد که عبارتنداز:

برف انبار،عشایر،پیشکوه موگویی،چشمه لنگان،پشتکوه موگویی و هرکدام از این دهستان ها شامل تعداد زیادی روستا می باشد.این شهر بخش از منطقه پرتیکان است که شامل فریدن و فریدونشهر می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید