بخشی از مقاله

چکیده

مطالعه وشناسایی محدودیت ها ومخاطرات تهدیدکننده جوی واقلیمی ونیز آگاهی از جاذبه ها و پتانسیل های نهفته در ویژگیهای طبیعی واقلیمی جغرافیایی گسترده کشور در فصل های مختلف سال به منظور لحاظ نمودن آنها در برنامه ریزیهای مختلف ملی و استانی از جمله توسعه صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مساله مهم برای جهانگردانجدا از مساِِِیلی نظیر میراث فرهنگی و امنیت ملی مکان یابی نقاط و محل های گردشگری با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی به لحاظ ریزش های جوی و ویژگی های دمایی"رطوبت نسبی"ساعات آفتابی"بارانهای شدید ونظایر آن است تا با آگاهی از آنها نقاط مورد نظر خود را از دیدگاه اقلیم در فصل های مشخص سال انتخاب نموده مورد برنامه ریزی قرار دهند.

هدف از این مقاله بررسی توان سنجی اقلیمی شهرستان چابهار از لحاظ آسایش حرارتی در فضای آزاد برای اکوتوریسم است وبا توجه به اهمیت چابهار از نظر قطب گردشگری در فصلهای مختلف سال اهمیت آن واضح است

واژههای کلیدی: پتانسیل گردشگری، مناطق ساحلی چابهار،شرایط اقلیمی،ایجاد قطب گردشگری

مقدمه

کشور ایران از نظر جاذبه های جهانگردی در ردیف دهم و از نظر برخورداری از بیشترین تنوع زیستی کره زمین در ردیف پنجم جهان قرار دارد، اما از لحاظ جذب توریسم جایگاه مناسبی به خود اختصاص نداده است. یکی از مهمترین عوامل جذب توریسم شناخت پتانسیل های گردشکری یک مکان می باشد در این راه آشنایی با استعداد های طبیعی یک منطقه از اولویت های ارائه شناسنامه گردشگری منطقه است.

مطالعه و شناسایی محدودیت ها و مخاطرات تهدید کننده جوی و اقلیمی و نیز آگاهی از جاذبه ها و پتانسیل های نهفته در ویژگی های جوی و اقلیمی جغرافیای گسترده کشور در فصول مختلف سال، به منظور لحاظ کردن آن ها در برنامهریزی های ملی و استانی نظیر توسعه صنعت گردشگری از اهمیت در خور توجهی برخوردار است موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب استان سیستان وبلوچستان به جهت استقرار در کنار آبهای آزاد بینالمللی خارج از تنگه هرمز، برخورداری از 1100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز ساحلی در کنار دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی می باشد.

اقلیم مناسب منطقه کشت محصولات سودآور صادراتی - خرما، مرکبات، موز، انبه - ، دشتهای هموار و اراضی مستعد در شمال و جنوب استان و بهرهمندی از نژادهای دام بومی و امکانات ایجاد صنایع وابسته به محصولات گرمسیری و اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی و صیادی، پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته - اقلیم مناسب برای توسعه فعالیتهای گردشگری در سواحل دریای عمان امکان بهره گیری از انرژی های تجدید شونده باد ، زیست توده و خورشید از پتانسیل های موجود در منطقه ساحلی گردشگری چابهار می باشد .

بیان مساله

استان سیستان و بلوچستان از استانهای جنوب شرقی کشور محسوب میشود که از مناطق گرم وخشک ایران است ودر 5 درجه عرض جغرافیایی گسترش دارد.به جهت تسلط فصلی پرفشارهای مجاور حاره بر بخش عظیمی از آن از یک طرف وقرار گرفتن بیابانهای بزرگ آن در داخل از طرف دیگر وهمچنین سیستم چین خورده آلپ هیمالیا و محصور بودن توسط چاله های بسته از سمت غرب مانند جازموریان با تنوع شدید اقلیمی همراه است .

در برنامه ریزی توسعه وعمران یک منطقه آب وهوا نقش اصلی هدایت را بر عهده دارد و علم آب و هوا شناسی کاربردی ترین علم محسوب میشود.در این راستا وظیفه آب وهواشناسان جمع آوری داده ها .تنظیم آنها به منظور تعیین نوع آب و هوای حاکم بر محل وتوصیه های مناسب در زمینه فعالیتهای انسانی مطلوب وسازگار با آن شرایط می باشد.

از آنجایی که این منطقه با برخورداری از آب وهوای متنوع چشم اندازهای بکر وطبیعی و زیبا آثار باستانی و فرهنگ های مختلف که از عوامل جذب توریست میباشد بنابراین : آیا باعدم شناخت کافی از اوضاع زیست اقلیمی استان امکان استفاده مطلوب از شرایط بالقوه اقلیمی جهت توسعه صنعت توریسم راخواهیم داشت؟ فرضیه تحقیق : برای این تحقیق فرضیه های زیر مطرح می گردد: تنوع شرایط اقلیمی از نظر آسایشی توان بالقوه گسترش صنعت توریسم را در استان فراهم نموده است.

مواد و روشها 

در تحقیق حاضر، دادههای هواشناسی مورد نیاز برای محاسبه آسایش اقلیمی شهرستان چابهار در فصل زمستان از سایت هواشناسی کشور تهیه و سپس با استفاده از روش های مختلف سنجش آسایش اقلیمی مانند اولگی و ترجونگ و با استفاده از نرم افزار بیوکلیما استفاده شده است.

اهداف تحقیق

بدست آوردن شناسنامه کاملی از پهنه های اقلیمی استان وبهره گیری از آن در برنامه ریزی های محیطی وآمایش سرزمین می تواند در موفقیت های فعالیتهای اقتصادی از جمله صنعت توریست راهنمای عمل برنامه ریزی های بلند مدت باشد که با برنامه ریزی وسرمایه گذاری در این زمینه میتوان اقتصاد استان را متحول ساخت بنابراین تحقیق حاضر شامل اهدافی به شرح زیر میباشد:شناسایی دوره های زمانی آسایش اقلیمی در شهرستان چابهار،ایجاد قطب گردشگری در بندر چابهار.

مراحل تحقیق

با توجه به گستردگی مطلب و وسعت زیاد منطقه وحجم پایین اطلاعات این تحقیق در چند مرحله صورت گرفته است. الف - تهیه منابع داده ها وآمار مورد نیاز و مراجعه به سازمانهای زیربط. ب - بررسی د اده ها. تصحیح و مرتب سازی و باز سازی خلا های آماری و آنا لیز آنها با نرم افزارهای مختلف . ج - تجزیه وتحلیل آماری د - تهیه وبررسی منابع کتابخانه ای موانع و مشکلات تحقیق : با توجه به محرومیت ااستان وعدم توسعه بخش های مختلف پژوهشی در آن نسبت به سایر مناطق حادتر است واستفاده از اطلاعات و داده های هواشناسی استان بنیان وخمیر مایه اصلی این تحقیق است.

مشکلاتی که در بخش هوا و اقلیم وجود داشت از جمله الف - کمبود ایستگاههای هواشناسی با توجه به وسعت استان و فاصله زیاد ایستگاه ها با هم. ب - عدم توزیع مناسب ایستگاه های سینوپتیک و کلیماتولوژی با توجه به وسعت استان. ج - تازه تاسیس بودن برخی از ایستگاهها... هواشناسی استان بنیان و خمیر مایه اصلی این تحقیق است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید