بخشی از مقاله

چکیده

در ادوار گذشته و در فرهنگهاي مختلف، میل به رابط جنسی از طریق مقعد وجود داشته است و امروزه نیز در بسیاري از کشورها وجود دارد. رابطه جنسی مقعدي هم در مردان و هم در زنان، بیشترین خطر انتقال بیماريهاي مختلف را دارد. یکی از مشکلاتی که مسئولین قضایی کشور با آن روبرو میباشند، شکایت زنان از همسرشان در مورد عمل نزدیکی با آنها از طریق مقعد میباشد. قانونگذار در این مورد ساکت و هیچگونه منعی و یا جرمی را براي این عمل پیشبینی نکرده. لذا نمیتوانند کمکی به زنان شاکی بکند.

بعضی از مفسران با تمسک به آیه 223 از سوره بقره و آیه 71 سوره حجر، آنها را جواز این عمل میدانند، در مقابل تعدادي از پیشوایان اهل بیت و بعضی از مفسران، این عمل را زشت و ناپسند و آنرا منع کردهاند و آیات فوق را دلالت بر آمیزش از راه جلو - فرج - میدانند. اکثر مراجع تقلید به کراهت و یا کراهت شدید این عمل فتوا دادهاند . و در مواردي آنرا غیر مجاز و حرام، و براي مرتکبین، احتیاط مستحب آن است که کفاره بدهند. از نظر پزشکی این عمل مردود و موجب آسیبهاي جسمانی و روحی میباشد و مشکلات اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد. لذا بر پایه قاعده »لا ضرر و لا ضرار« که بر دیگر ادله احکام، حکومت دارد، میتوان این عمل را متوقف ، آن را حرام و عمل به آن را جرم و مجازاتی مناسب براي آن پیشبینی نمود. لذا قانونگذار بایستی با توجه همه جانبه به موضوع، این نوع رابطه جنسی را ممنوع و براي مرتکبین آن جرمی مناسب پیشبینی نماید.

مقدمه

خانواده از ارکان اصلی و تأثیرگذار در جامع است. یک جامعه سالم از مجموعه خانوادههاي سالم تشکیل می گردد. حفظ کیان خانواده از ارزشمندترین و اساسیترین ضرورتهاي دینی و اجتماعی بحساب میآید. یکی از مهمترین روابط زناشویی که سلامت فرد و خانواده را تحت تأثیر فراوان قرار میدهد. توجه به روابط جنسی زوجین میباشد. روابط جنسی سالم موجب بقاء زندگی، حفظ حیات نوع بشر و تحکیم ستونهاي خانواده میباشد. یکی از مهمترین ستونهاي خانواده زن است. ایجاد و پرورش فرزندانی شایسته و صالح که باعث گرمی محیط خانواده میباشد از اهداف تشکیل خانواده و آمیزش جنسی صحیح میباشد که در این میان زن نقش اصلی را بازي میکند. اگر زن از نظر جسمی و روحی سالم باشد؛ موجب آرامش، آسایش، لذت جسمی و روحی شوهر میگردد.

خداوند غرائز مرد را به تناسب کارکردهاي او طغیانگر و سرکش قرار داده است و زن تنها عامل تعدیل کننده و آرامبخش آن است. طبیعت زن را میتوان خانمانساز نامید. یکی از طبایع خانمانساز زن پاسخگویی به سرکشی غریزه جنسی مرد است. زن تنها یک وسیله آرامبخش غرائز شهوت مرد نیست، بلکه غریزه جنسی با عواطف زنانه، روح لطیف، رفتار و منش زیبا میتواند براي مرد مجموعهاي حیاتبخش باشد و سایه لطیف آرامش باطنی را بر سر هر دوي آنها بیفکند و جسم وجان آنها را شادابی بخشد. زن طبع لطیفی دارد، نبایستی در برقراري روابط جنسی با زن، درد و رنج، بجاي لذت نصیب او گردد.

نزدیکی از راه مقعد با زن موجب سقوط زن به پائینترین مرحله نقش طبیعی و اجتماعی خواهد بود، زیرا خود را فقط وسیله اطفاء شهوت مرد میبنید و همه تلاش او در خودنمایی، جلوهگري وحیاتبخش بودنش از بین میرود و منجر به یک عمل حیوانی و نقش مادینگی میگردد و باعث خروج وي از نقش واقعی خود و تبدیل شدن به یک وجود مادینه است، که به هیچ وجه با شخصیت و حرمت انسانی زن که خداوند بزرگ براي او خواسته و قرار داده مناسبت و شباهتی ندارد.

نزدیکی با زن بایستی بهمان طریقی باشد که خداوند بزرگ فرمان داده، فرمان تکوینی خدا به اینکه باید نسل بشر حفظ گردد. و این امر فقط از طریق نزدیکی با زن از راه جلو - فرج - امکان پذیر است ولا غیر. در این مقاله سعی شده با توجه به آیات قرآنی، روایات، فتاواي آیات عظام، آسیبهاي جسمانی و روحی و قواعد فقهی، موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده تا راهحلی جهت ایجاد منع قانونی و جلوگیري از انجام این عمل زشت و ناپسند پیدا نمائیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید