بخشی از مقاله

چکیده

صنعت گردشگری درحال حاضر یکی ازارکان اصلی اقتصادتجاری جهان است. بهره برداری از این موقعیت نیازمند ایجاد شرایط مساعدیاست که درقالب برنامه ریزی جامع و فراگیر قابل بهره برداری است. ایجاد صنعت گردشگری پایدار نیازمند زیرساخت های مناسب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و مشارکت گسترده ی جوامع محلی در طرح های توسعه گردشگری را طلب می کند. اگر امنیت را به عنوان اساسی ترین و مهم ترین رکن توسعه گردشگری معرفی کنیم، سخنی به گزاف نگفته ایم، چون دوام و پایداری این صنعت با وجود امنیت کامل میسر خواهد بود بنابراین یکی از عوامل توسعه ی گردشگری در کشور امنیت است. به عبارت دیگر یکی از شاخص های امنیت اجتماعی - روانی در جامعه توسعه گردشگری در کشور است که می تواند در قالب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تجلی پیداکند.

بنابراین در طرح های توسعه گردشگری توجه به معیارهای امنیتی و اجتماعی - روانی ضروری است. امنیت روانی - اجتماعی پارامترهای یک معادله هستند. که نسبتی مستقیم با هم دارند. در واقع همان طور که یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری وجود امنیت است رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در مقصد موجب به وجود آمدن امنیت می شود. با وجود برنامه ریزی اصولی و مناسب و همچنین با شناسایی مزیت ها و محدودیتهای امنیتی و اجتماعی دریاچه زریوار می توان به توسعه منطقه و در نتیجه توسعه ملی امیدوار بود. هدف از اراِئه این مقاله بررسی نقش امنیت رروانی- اجتماعی توسعه گردشگری در دریاچه زریوار می باشد. که اطلاعات گردآوری شده از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و از نرم افزار spss برای تحلیل آمار آن استفاده شده است.

واژگان کلیدی: توسعه ، گردشگری ، دریاچه ی زریوار ، امنیت ، طرح

مقدمه

بدون شک امروزه صنعت توریسم به عنوان مهم ترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی و امنیتی دنیا داشته که در نتیجه افزایش نرخ رشد سالانه در تولید نا خالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات اجتماعی، سهم گردشگران بین المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز به طور مداوم بالا رفته است. از اثرات مهم اقتصادی و امنیتی آن می تواند رشد سریع اشتغال زایی، کاهش بیکاری، افزایش مراودات و تبادلات تجاری و... باشد. هم اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو سازی سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب می آید و پیش بینی شده تا سال 2020میلادی با پشت سر گذاشتن این دو به بزرگترین صنعت دنیا تبدیل گردد.

گردشگری بزرگترین و پررونق ترین صنعت جهان است. انتظار می رود که در قرن بیست و یکم نیز این صنعت پیشتاز بوده و سیرصعودی آن ادامه یابد. و جهانگردی یک قدرت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و البته پدیده ای بسیار سیاسی است. - ازکیا - 1382 و بنا بر عقیده پک و لپی طبیعت جهانگردی در هر جامعه ای، متاثر از عوامل پیچیده و در هم بافته سیاسی و همچنین ویژگیهای جغرافیای است که دیگران را مجذوب خود می کند. - آشوری - 1375 مزایا و منافع اقتصادی حاصل از جهانگردی، جلوه های جغرافیایی ویژگیهای مفرح آن بسیار جالب توجه است و بیشتر مطالعات و تحقیقات انجام شده به این موارد پرداخته اند.بنا بر عقیده کارشناسان، گردشگری دانشی است چند رشته ای که اگر بدون انجام تجزیه وتحلیل های امنیتی و سیاسی دقیق توسعه و تکامل یابد قطعا کامل نخواهد بود - آشوری . - 1375

یکی ازمواردی که می بایست در گردشگری قویا" مورد تاکید قرار گیرد امنیت می باشد آسایش، راحتی و امنیت از مسائل بسیار مهمی است که گردشگران را به نقاط مختلف دنیا جلب می کند.در توسعه گردشگری عوامل متعددی تاثیر گذار هستند. که امنیت شاخص ترین عامل گسترش گردشگری است، بازنگری در ارتباط ارگانیک صنعت توریسم و امنیت ملی یک ضرورت است. همگام با گسترش این صنعت توریسم و امنیت ملی یک ضرورت همگام با گسترش این صنعت برهه کنونی ارتباط ارگانیک این صنعت با مولفه هایی چون امنیت داخلی و ملی، روانی و اجتماعی و صنایع حمل ونقل، خدمات، رسانه های جامع، آموزش و پرورش و غیره دارد وارد فاز جدیدی شده است.

به اعتقاد کارشناسان میان گردشگری و توسعه امنیت، رابطه تعریف شده وجود دارد . چرا که توسعه زیرساخت های گردشگری، همکاری دستگاه های فرهنگی و تبلیغات و مشارکت گسترده دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی همزمان با توسعه گردشگری همزمان، توسعه امنیت ملی را نیز به همرا ه خواهد داشت. نقش و تاثیر صنعت جهانگردی در توریسم امنیت ملی یک کشور چنان است که اکثریت کشورهای توسعه یافته با وجود دارا بودن منابع کلان اقتصادی و درآمد ترجیع می دهند برروی صنعت توریسم متمرکز شوند. حضور مستقیم گردشگران در یک کشور علاه برتوسعه اقتصاد و تبادلات فرهنگی آن کشور را به عنوان یک قطب امن گردشگری به جهانیان معرفی می کند، آنجا که امنیت در معنای گسترده یکی ازمسائلی است که در میزان تقاضای گردشگران برای سفر به هر کشور دیگر تاثیر گذار است.

اکنون کارشناسان گردشگری بر این باورند رابطه امنیت و گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که تعریف جدیدی از امنیت در سایه حضور گردشگران و شناخت واقعیتهای محلی و انتقال آن به خارج از محدوده گردشگری یک ابزار ضروری و لازم است.به این ترتیب شاخص ترین عامل گسترش گردشگری در هر کشور است.که با سیاست تنش زدایی درسطح ملی و محلی در روابط با گردشگران در توسعه توریسم به مراتب بالایی دست یابد. بنابراین ضرورت دارد که جاذبه های گردشگری در خارج از مرزهای محدوده گردشگری به نحو مطلوب تبلیغ شود. و زمینه های لازم برای سهولت گردشگری رفت و آمد گردشگران فراهم آید. سازمانهای توسعه گردشگری و کارشناسان این شاخه معتقدند رشد و توسعه اقتصادی پدیده ای کاملا امنیت محور بوده و یکی از بخش های اقتصادی که به شدت آسیب می بیند صنعت گردشگری است.

توسعه صنعت گردشگری در هر کشور و منطقه ای نشان از ثبات امنیت ملی و محلی در آن کشور است. و نیز زمانی گردشگری درکشور رونق می یابد که توجه دولت آن برای تامین امنیت به خصوص روانی واجتماعی گردشگران بیشتر شده باشد. مقاصد گردشگری در تمام نقاط مختلف یک کشور است، در صورتی که امنیت در این مناطق تامین شود، ضریب امنیت ملی آن کشور نیز افزایش می یابد بنابراین ورود گردشگران به یک کشور نه تنها موجب تهدید امنیتی نمی شود بلکه به امنیت آن نیزکمک می کند. و امنیت به عنوان مهم ترین و زیربنایی ترین اصل در تدوین استراژی توسعه گردشگری در جهان به شمار می آید. به عبارت دیگر با گسترش ناامنی در ابعاد جانی و مالی، میزان تمایل و رغبت جهانگردان به صورت تصاعدی کاهش خواهد یافت - مهندس مشاور ایده پردازان توسعه. - 7887 و برای توسعه آن برنامه ریزی در کلیه سطوح از اهمیت خاصی برخوردار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید