بخشی از مقاله

چکیده

کشور ایران، کشور جوانی است و توجه به قشر جوان بسیار حائز اهمیت است، امروزه تعداد زیادي از جوانان کشور شامل دانش آموختگان دانشگاهی است که اکثرا آن ها با مشکل بیکاري روبرو هستند. در گذشته نه چندان دور دولت خود را موظف به استخدام آن ها می دانست ولی با توجه به محدود شدن میزان استخدام توجه برنامه ریزان بر ایجاد زمینه هایی در زمینه خود اشتغالی و کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاهی معطوف شد و دولت در این میان تنها نقش تسهیلگر را بر عهده گرفت. هیچ ارگان و سازمانی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و با هماهنگی و رضایت منسجم همه سازمان ها و ارگان ها باشد. باید در نظر داشت که تمامی سازمان هاي خصوصی و دولتی در این امر مشارکت داشته باشند. در حال حاضر بیشترین دانش آموختگان از رشته هاي کشاورزي هستند و بیشترین میزان بیکاري هم شامل این دانش آموختگان می باشد.

با توجه به این موارد امروزه توانا سازي دانشجویان و آماده ساختن آن ها براي ایجاد کسب و کار جدید نیاز به آموزش در زمینه هاي گوناگون و متفاوت را بیش از پیش آشکار می سازد، این نوع مهارت ها باید در نظام آموزش عالی کشاورزي به طور عام و در نظام عالی کشاورزي به طور خاص صورت پذیرد. که این موضوع باید همراه با تغییرات اثر بخش در برنامه هاي آموزشی همه ي سطوح آموزشی صورت پذیرد تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با استفاده از این آموزش هاي ضروري که در طول دوران تحصیل آموخته اند به انجام اموري در راستاي ایجاد حرفه اي بپردازند. این نوع آموزش ها در طول دوران تحصیل باید تخصصی، و همگام با مهارت هاي کسب شده در دروس تخصصی و تئوري آنان باشد و البته نباید فراموش کرد که علاوه بر این موارد نباید از توجه به نیازهاي بازار، خلاقیت و ابتکار هم دوري جست.

مقدمه

جامعه اقتصادي هر روز تقاضاهاي جدیدي دارد که توانایی تغییر و تجدید نظر در آن یک عنصر ضروري به نظر می رسد و جز مهارت هاي اساسی افراد جامعه باشد این وظیفه مهم در اغلب جوامع به عهده نظام آموزشی کشورهاست تا افراد را به گونه اي تربیت کنند که توانایی رویا رویی با این مشکلات و چالش ها را داشته باشند. . بنابراین این نکته ضروري آن است که نیاز نیروي کار به دانش، خلاقیت و مهارت هاي مورد نیاز براي فهم و درك فعالیت هاي جدید روز به روز افزایش می یابد بخش کشاورزي نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می باید براي همگام شدن این بخش با تغییر و تحولات جهانی - رقابت با سایر تولید کنندگان، کسب دانش نوین و متحول شدن دانش نوین و متحول امروزي، مقابله با افزایش بیکاري در این بخش و تربیت افرادي خلاق - به تغییر در تربیت نیروي انسانی این بخش اقدام شود.

این شرایط براي کشورهایی نظیر ایران که با مسائلی چون بیکاري بخش عظیمی از جوانان و دانش آموختگان بخش کشاورزي، خصوصی سازي و فرایندهایی چون پیوستن با سازمان تجارت جهانی روبرو است اهمیت خاصی دارد. در این راستا هر چند که نباید تلاش در خور توجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشاورزي را جهت تربیت نیروهاي متخصص نادیده انگاشت، اما تمرکز بر بر آموختن دانش نظري به جاي دانش علمی- کاربردي، عدم توجه به پرورش خلاقیت و توان ابتکاري یادگیرندگان، عدم تناسب محتواي برنامه هاي درسی با شرایط و نیازهاي بازار کار، عدم جدیت در آموزش دروس عملی، نبود مدرسان کارآزموده و با تجربه براي تدریس دروس عملی و ناکارآمدي دانش آموختگان نظام آموزش عالی کشور در عرصه کار، بخصوص در بخش کشاورزي از معضلات عمده این نظام می باشد نگاهی به تغییرات سریع جوامع و روند رو به رشد توسعه جهانی و ضرورت هماهنگی و سازگاري با این رشد، ارزش کار آفرین ها را بیش از پیش افزایش داده است.

چرا که بر اساس پژوهش هاي انجام شده بین رشد در ابعاد مختلف و تعداد کار آفرینان در یک کشور هم بستگی وجود دارد - حسینی و خسروي پور ،. - 1385 با بررسی رشد و توسعه اقتصادي در کشور هاي مختلف، چنانچه چند کشور ثروتمند نفت خیز را مورد استثنا قرار دهیم، به این نکته پی خواهیم برد که درآمد و توان اقتصادي کشورها به طور عمده در ارتباط مستقیم با میزان کارائی و بهره وري عوامل تولید، بویژه نیروي کار است.

صرف نظر از اینکه این نیروي کار در بخش کشاورزي شاغل است و یا پائین کارائی نیروي انسانی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد. بهره وري نیروي کار هنگامی افزایش می یابد که افراد تحت شرایط مناسب پرورش یابند و در شرایط مناسب مورد استفاده قرار گیرند و در نتیجه این افراد می توانند با استفاده بهینه از منابع موجود، حتی در شرایط حساس اقتصادي نیز با اتخاذ تصمیمات مقتضی، کارائی قابل ملاحظه اي داشته باشند.

صاحب نظران تحقق این امر را در ارتباط با مفاهیم جدیدي مثل کار آفرین و روحیه کار آفرینی ممکن می دانند - نوروزي،. - 1383 امروزه بیکاري یکی از مشکلات مهم کلیه جوامع است و شاید با توسعه کارآفرینی بتوان شدت آن را کاهش داد، از شش میلیارد انسانی که بر روي زمین زندگی میکنند، 1/2 میلیارد نفر آنها در فقر بسر میبرند و بدلیل شکافی که تکنولوژي هاي جدید بین مردم ایجاد کردهاست، آن ها کارآفرینی را به عنوان راه فرار از فقر میدانند که با آن میتوانند زندگی شان را اداره کنند.

از طرف دیگر برخورداري جوامع از روحیه کارآفرینی، اصل و اساس پیشرفت اقتصادي کشورها به حساب میآید، در حقیقت علم و دنیاي مدیریت با مفهوم روحیه کارآفرینی هویت مییابد. عنصر کارآفرینی با استفاده از حداقل سرمایه و پسانداز و روشهاي جدید بهره برداري و ترکیب بهینه عوامل تولید، کارآیی و اثربخشی بنگاه اقتصادي را به حداکثر میرساند - ثابتفرد، . - 1383 با توجه به اهمیت بخش کشاورزي و رابطه مستقیم و غیر مستقیم آن با سایر بخش ها اعم از صنعت و خدمات مطلوب است که توجه بیشتري به این بخش و دانش آموختگانی که پا به این عرصه خطیر گذاشتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید