بخشی از مقاله

مقدمه

توجه به توسعه منابع انسانی به عنوان تجهیز و هرچه توانمند تر نمودن مدیران و کارمندان ، به عنوان ارزشمندترین سرمایه هاي جهانی است که در دهه هاي اخیر مورد تاکید سازمان ها قرار گرفته است . ولی متاسفانه بنا به دلایلی منابع حاصل از دستاوردهاي آنها عملا وبه طور ملموس قابل مشاهده نیست که این کمبود باید به نحوي جبران شود . پس بی مناسبت نیست که ما ابتدا به اهمیت توسعه منابع انسانی درسازمان و تعاریف مختلفی از توسعه منابع انسانی بپردازیم .

-1 توسعه منابع انسانی و اهمیت آن در سازمان

در دو دهه اخیر در حوزه مدیریت منابع انسانی توجه فزاینده اي به مفهوم توسعه انسانی مبذول شده و این مفهوم بنا به ماهیت تعریف هاي متعددي دارد . استوارت و مک گلدریک - 1996 - تعریف زیر را براي توسعه منابع انسانی ارائه داده اند :»توسعه منابع انسانی فعالیت ها و فرایند هایی را شامل می شود که بر یادگیري سازمانی و فردي تاثیر دارند.در این عبارت فرض بر این است که سازمان ها را می توان به صورت ساختاري با ماهیت یاد گیرنده تصور کرد « همانگونه که ملاحظه می شود این تعریف از توسعه منابع انسانی افراد در ارتباط با سازمان هایشان مورد تا کیدقرار می دهد ، با این حال می توان توسعه منابع انسانی را از نظر وسیع تري نگاه کرد .

در این ارتباط رائو - - 1995 اشاره می کند :» در سطح ملی توسعه منابع انسانی ، چنین پنداشته می شود که مردم کشور داراي عمر طولانی ترند و شادمان و مبرا از هرگونه گرسنگی یا خاطره زندگی می کنند و داراي مهارت کافی براي تامین معاش و سلامتی خود هستند .بهبود سلامتی افراد و خانواده و جوامع دستور کار منابع انسانی تمام کشورها درسراسر جهان است «با توجه به تعریف فوق لازم است نقش توسعه منابع انسانی را در سازمان ها و در کل اقتصاد و در نهایت در سلامتی و رفاه جامعه در نظر بگیریم .این مفاهیم را می توان در حلقه هاي به هم تنیده اي که در نمودار آمده است مشاهده کرد . منطقه پر رنگ تر ، توسعه منابع انسانی را با ملاحظه وجود فردي ، سازمانی و اقتصادي در نظر می گیرد .مدیران نه تنها باید به دنبال کشف افراد مناسب ولایق باشند ، بلکه به دلایل زیر موظف به آموزش و بهبود آنها نیز هستند .

- افراد براي انجام کارهایشان نیازمند آموزش هستند.

-بعضی از افراد در داخل سازمان دائم شغل عوض می کنند ، ارتقا می یابند و یا تجربه شان افزایش می یابد،از این رو نیازمند آموزش بیشتر هستند .

-ممکن است سازمان به واکنش انعطاف پذیر به محیط خود علاقه مند باشد ، از این رو نیازمند بعضی از افراد است که مهارت هاي انعطاف پذیري و قابل تغییر داشته باشند .

-مدیریت نیازمند آموزش و توسعه است .این امر شامل آموزش مدیران جدید ، آموزش و رشد بیشتر براي مدیران فعلی و پروش توانمندي هاي مدیران است و...

-2 مبانی توسعه انسانی

می توان رویکرد هاي مهم توسعه منابع انسانی زیر را به عنوان بستر مناسب در نظر گرفت : الف- یادگیري و ایجاد سازمان هاي یاد گیرنده در یک جهانی نامطمئن ، جایی که همه ما به یقین می دانیم هیچ چیز مطمئن نیست سازمان هایی نیاز داریم که به طور مستمر خود را از بو بسازند ، خود را از نوکشف کنند و به خود دوباره نیرو بخشند . اینها سازمانهاي یاد گیرنده هستند.این سازمان ها بر اساس فرض شایستگی که بوسیله ویژگی هایی حمایت می شود ، شکل می گیرد . این ویژگی ها عبارت اند از : کنجکاوي ، گذشت ، اعتماد ، اتفاق و همدلی .فرض شایستگی بدین معنی است که از هرفرد انتظار می رود با حداکثر قابلیت وحداقل نظارت و سرپرستی عملکرد داشته باشد . سازمان هاي یادگیرنده فضاي مناسب را براي رشد شایستگی نیروي انسانی فراهم می آورند و این کار را در یک چرخه یادگیري به انجام می رسانند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید