بخشی از مقاله

مقدمه

امروزه گردشگران بر اساس خواستههای خود و شرایط موجود درمقصد و امکاناتی که نیازهای آنها را برآورده سازد، به انتخاب مقاصد سفر خود در حوزه داخلی و خارجی می پردازند. - رنجبریان و زاهدی، - 1387:88 از جمله مباحث بسیار مهم و کلیدی که امروزه در غالب مقاصد گردشگری مورد توجه اندیشمندان و برنامهریزان قرارگرفته است توجه به ظرفیت پذیرش گردشگری در راستای توسعه پایدار در این مقاصد است که بایستی متناسب با ویژگیهای محیطی، انسانی و حتی توان مدیریت گردشگری مقصد باشد - رنجبریان و زاهدی، - 1384:91 مسافرت، سفر و از جایی به جای دیگر نقلمکان کردن از دیرباز در ذات آدمی بوده و جز لاینفک زندگی و وجود انسان است، سفر و مسافرت دارای قدمت دیرینهای است و به جرئت میتوان گفت توریسم از دیرباز در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج مراحل تکامل خود را طی کرده است. و به موضوع فنی، اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی کنونی رسیده است.

با توجه به تأثیر شگرف گردشگری در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز، باید با نظری بلند و مدیریتی عالمانه، آگاهانه و با برنامهریزی درست، در جهت گسترش آن تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید - محلاتی، . - 6 :1380 به مجموعه فعالیتهای تفریحی و سرگرمی را که در محیطهای دریایی دور از ساحل توسطگردشگران انجام میشود گردشگری دریاییمی گویند - سازمان توسعه تجارت ایران - . قشم نام امروزی جزیره و نام شهر بندری جزیرهای است در آبهای خلیجفارس. قشم، بزرگترین و پرجمعیتترین جزیره تنگه ی هرمز است. قشم میتواند به عنوان یک پایگاه در راستای گردشگری دریایی مورد توجه قرار گیرد منطقه خوران قشم هست یکی از مناطقی است که از حیث گردشگری دریایی در ایران تاکنون موردتوجه و بررسی زیادی قرار نگرفته است.

تنگه خوران، به طول 110 کیلومترحدفاصل ساحل شمالی جزیره قشم و ساحل جنوبی فلات قاره ایران - سرزمین اصلی - واقعشدهاست - نظری و سایه بانی، - 1390 سواحل زیبا و بکر استان هرمزگان و جزیره قشم، وجود بیش از سی گونه مرجان در آبهای اطراف قشم، بیش از 1000 گونه ماهی زینتی و دیگر آبزیان و جنگل دریایی حرا در گسترهای معادل 200 کیلومترمربع است - سایت سازمان منطقه آزاد قشم - با توجه به مطالب منطقه خوران قشم میتواند یک مقصد زیبا برای گردشگری باشد.

پیشینه تحقیق

مروری بر تاریخ و پیشینه صنعت پررونق گردشگری، بیانگر این مطلب است که ظهور و فعال شدن جهانگردی مرهون توسعه حملونقل در دنیای امروزی بوده است چراکه تا قبل از پیشرفت صنعت حملونقل و ایجاد تسهیلات جهت مسافرت، سفرها در حیطه طبقه محدودی از اشراف بوده است که بیشترانگیزههایی غیر از تفریح، ماجراجویی، دیدار از جاذبهها و... داشتهاند. از دیدگاه برنامهریزی شهری، توسعه گردشگری در نواحی ساحلی آثار متفاوت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیستمحیطی را در پی و به تبع آن، محیط گردشگری نیز تأثیرات فراوانی از این توسعه میپذیرد.

بخش گردشگری در حال حاضر بخش قابلتوجهی از اقتصاد گردشگری به ویژه در تفریحی دریایی را به خود اختصاص داده است کشورهای اروپایی در تلاشاند برای ایجاد قانونهای برای حفظ محیطزیست دریایی و در تلاشاند برای ایجاد یکراهبُرد با سه جهت ماهیگیری برنامهریزی فضایی و قانون مشترک زیستمحیطی دریایی - گردشگری دریایی و تفریح و سرگرمی در سوئد، آسا سوتاکوروا، پاتریک مور نا، لا رس پائلسون، آژانس سوئدی دریایی و مدیریت آب، - 2012 کرانههای دریایی با ویژگیهای پنجگانه: دسترسی به سیستم آمد و شد ارزان، آب فراوان، نفت و گاز در دسترس، بازار بزرگ کار و مصرف و دسترسی به بازارهای جهانی صنایع سبک، سنگین و بینابینی را به سوی خود میکشانند.

- درئو، 1371، ص - 387 وابستگی همهجانبه کشور به کرانههای خلیجفارس، ضمن متمرکز کردن منافع ملی در این ساحل، عمقراهبُردی ایران در برابر تهدیدهای دریا – پایه را کاهش داده است. - تفاوتهای راهبردی سواحل ایران، دکتر یداالله کریمی پور، دکتر حمیدرضا محمد، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی – سال سوم، شماره اول، زمستان - 1389 گردشگری دریایی در منطقه کیمبرلی در حال رشد است که در صورت عدم توجه به توسعه و عوامل محیطی میتواند محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهد و آن را دچار مشکل کند.

- جان اچ کالینز منطقه کیمبرلی استرالیای غربی گردشگری دریایی در منطقه کیمبرلی استرالیای غربی، تحقیقات جغرافیایی، مارس 2008، - 123–111: - 1 - 46 بخش خصوصی در فی جی اقدام به ایجاد یک پروژه اکو توریسم دریایی کرده است و موفق به محافظت از صخرههای کوچک و جانوران دریایی شده است و توانسته است ایجاد درامد کند از طریق غواصی ماهیگیری سنتی - جرجم برون شوی لر، مجله گردشگری پایدار، شماره اول - 2009 کره ایها برای لذت بردن از اوقات فراغت و برای فرار از محیط آلوده شهری به گردشگری ساحلی و دریایی توجه کردهاند و بخش عمدهای از بازار گردشگری را گردشگری دریایی در دست گرفته است.

- برسی اجمالی سواحل و گردشگری دریایی در کره جنوبی، سونگ جی کیم، مجله مطالعات گردشگری جلد. 7، شماره 2، دسامبر. - 96' بیش از 1.2 مل یارد توریست از سواحل دریایی سرخ در سال بازدید میکنند و در آمدی بیش از 1.2 مل یارد دلار و تولید شغل برای بیش 275000 کرده است و دریایی سرخ تبدیل شده است به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری و دولت برای حفظ و آن و پایداری از محیطزیست اقدام به واگذاری آن به بخش خصوصی کرده است - مصر: دریای سرخ گردشگری پایدار، آژانس توسعه بینالمللی ایالاتمتحده در مصر - این مطالعه نشان داد که بخش خصوصی مصر از بخش دولتی در برنامهریزی و مدیریت طرحهای زیستمحیطی موفقت تر است و نشان میدهد مصر باید تمرکز کند بر بهبود کیفیت گردشگری به جای افزایش کمیت گردشگری و در این مسئله بازاریابی نقش مهمی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید