بخشی از مقاله

چکیده

جاذبه های اماکن مذهبی ایران که گره خوردگی تعالیم مذهبی با اندیشه و هنر و زندگی ایرانی را به نمایش می گذارد، هنوز جزو اولین اولویت های گردشگران خارجی برای سفر به ایران است. اگر بپذیریم که پدیده صنعت توریسم را می توان با تعاریف دینی و مذهبی گره زد، قاعدتاً برخی دغدغه ها از جمله نگاهی که گردشگر خارجی را حامل پیام غربی می داند، از بین رفته و مسیر برای توسعه این صنعت هموارتر می شود.اکنون ما از چه ویژگی خاصی برای گسترش توریسم مذهبی میتوانیم بهره ببریم؟ در مقاله حاضرضمن بیان پیشینه و جایگاه و نیاز به زیارت و سیاحت ، عوامل و آثار گردشگری مذهبی نیز عنوان شده است.

سپس به مهمترین راهکار توسعه این گردشگری که همان معرفی اماکن متبرکه وبیان ویژگیهای خاص هرکدام از آنها در شهرستان مرودشت میباشد؛ پرداخته شده ؛ و نهایتا راهکارهای مناسب جهت توسعه یادگارهای مذهبی این شهرستان بیان گردیده است.که اساس کار دراین مقاله میباشد..مسأله مهم در این تحقیق،چگونگی توسعه دادن توریسم مذهبی در مرودشت بوده؛و هدف کلی آن رونق بخشیدن به این نوع گردشگری است.روش کار کتابخانهای بوده اما از اماکن یاد شده با همکاری اداره اوقاف مرودشت دیدن شده تا میزان موفقیت راهکارها بررسیگردد.که با توجه به موقعیت خاص هر کدام از این اماکن میتوان بسیاری از راهکارهای توسعه را با همکاریسازمانهایمرتبطدرموردآنهابکاربرد.

واژه های کلیدی: توسعه،زیارت ،یادگارهی دینی،گردشگری مذهبی،توریسم.

مقدمه

وجود جاذبه های فراوان طبیعی در ایران، که از دیرباز مورد توجه سیاحان و جهانگردان بوده است، از جمله منابع بالقوه ای است که می تواند در رهایی کشور از اقتصاد تک محصولی نفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن نقش موثری ایفا نمایدبنابراین باید زمینه ها را ×برای ورودگردشگران فراهم کنیم.

طرح مسأله:مسأله مهم در این تحقیق؛چگونگی توسعه دادن به توریسم مذهبی در شهرستان مرودشت میباشد.

اهمیت مسأله:با توسعه این نوع گردشگری باعث پیشرفت جامعه میزبان در زمینه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی شده و همچنین ایجاد ×آرامش معنوی ورفاه جسمی در گردشگران خواهد نمود.

اهداف:هدف کلی رونق بخشیدن و توسعه توریسم مذهبی در شهرستان مرودشت میباشد.که تبعات فراوانی دارد از آن جمله می توان امید به زندگی و بهبود وضع معیشت در روستاها و کاهش تقاضا برای مهاجرت به شهرهای بزرگ وآرامش روحی و جسمی را برای گردشگران نام ×برد.

پیشینه:گردشگری از سنتهای پسندیده در جوامع مختلف بوده به طوریکه در تعالیم ادیان نیز بر آن تأکید شده و با عناوین مختلفی از جمله؛ سیروا فی الأرض،در قرآن نیز جهت کمال انسانهابه آن متذکر شدهاند.از این رو گردشگری در ابعاد مختلف آن پیشینهای دیرینه داشته و از جمله گردشگری مذهبی - زیارت - که تحکیم میثاق با محور توحید است.گرچه در کتب و مقاله های مختلفی به موضوع گردشگری مذهبی پرداخته اند اما با موضوع این مقاله که در موردتوسعه گردشگری بقاع متبرکه مرودشت میباشد اولین باری است که در ×اینجا به آن پرداخته میشود.

سئوال ها:

-1 عوامل مختلف در جذب توریسم مذهبی به مرودشت چیست؟

-2 آثار این گردشگری چگونه است؟

-3 مهمترین چیزی که به گردشگری مذهبی مرودشت رونق میبخشد چیست؟

- 4 راهکارهای توسعه این گردشگری کدامند؟

روش تحقیق:روش کار کتابخانه ای بوده اما از اماکن متبرکه مرودشت با همکاری اداره اوقاف وامور خیریه دیدن به عمل آمده تا میزان موفقیت راهکارها بررسی گردد.

معرفی شاخص ها:شاخصههای مهم این تحقیق؛ عوامل جذب توریسم و آثار گردشگری مذهبی و معرفی بقاع متبرکه مرودشت با ویژگیهای گردشگری در بقاع یاد شده میباشد. خاص هر یک و راهکارهای رونق بخشی به محدوده پژوهش: محدوده پژوهش شهرستان مرودشت و توابع آن بوده است.

مفاهیم وتعاریف

- چگونگی ایجاد اماکن متبرکه:» اسناد و مدارک تاریخی گواهی میدهد مردمان فارس همواره مردمانی موحد و یکتاپرست بودهاند.مردمان این خطه، اسلام را با دل و جان پذیرفتند و درراه بسط و گسترش آن از هیچ تلاشی و کوششی دریغ ننمودند. عشق و ارادت آنها به خاندان عصمت و طهارت و نوادگان امامان معصوم - ع - هم بر کسی پوشیده نیست. مأمون خیلفه بدسرشت عباسی پس از آنکه امام رضا - ع - رابه شهادت رسانید به تمامی حکام، عمال و والیان خود که در مسیر حرکت بنیهاشم از مدینه و حجاز به سوی خراسان قرارداشتند پنهانی دستور دادند تا به هر نحو ممکن از ورود بنیهاشم و امامزادگان جلوگیری نمایند. عمال جور راه را بر امامزادگان بسته و در نبردهایی نابرابر بسیاری از این بزرگواران را به شهادت رسانیدند. برخی دیگر هم به اطراف و اکناف، کوهها و صحراها پراکنده و برای حفظ جان خویش نسب و نام خود را پنهان نگه داشتند.

ایرانیان به لحاظ علاقه و ارادت به خاندان اهلبیت - ع - به ساخت گنبد و بارگاه بر روی مدفن امامزادگان همت گماشتند و خیلی زود مزار امامزادگان در سراسر ایران به پایگاه و کانونهای معنوی اسلام و خصوصاً شیعه مبدل گشت. به بیان دیگر حضور و نفوذ معنوی این امامزادگان و علاقه و ارادت وافر مردم به خاندان عصمت و طهارت - ع - از زمان هجرت امام رضا - ع - تا تشکیل سلسله صفویه در ایران همواره در حال گسترش بود و نقش عمدهای رادر گرایش مردم ایران به تشیع ایقاد نمودند.سرزمین فارس به دلیل اینکه در مسیر حرکت این بزرگواران از مدینه به سمت خراسان قرار داشته از موهبت وجود بقاع متبرکه، بهره بیشتری دارد استان فارس با دارا بودن 1408 بقعه متبرکه بیشترین آمار بقاع متبرکه رادر سطح کشور به خود اختصاص داده است. رهبر معظم انقلاب - مدظله-العالی - از شیراز به عنوان سومین حرم اهلبیت - ع - یاد کردند و همین امر فصل و نگاه جدیدی را در بقاع متبرکه این سرزمین گشود. - «فقیه بحر العلوم،1388،صص17و - 18

- جایگاه زیارت و گردشگری:»گردشگری مذهبی بیشتر در سه فرم وجود دارد: زیارت، گروهی یا فردی از مراکز مقدس، گردهمایی بزرگ در مناسبت های مذهبی و سالگردها؛ تور و بازدید از مکان های مهم مذهبی، مردم با توجه به مذهبی که دارند به مکان های مختلف جهت مقاصد زیارتی سفر می کنند. سفرهای زیارتی در بین مسلمانان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مذاهب برخوردار است. همانطور که اشاره شد گردشگری مذهبی - زیارتی - یکی از شاخه های گردشگری پایدار می باشد و رقم قابل ملاحظه ای هم در کشور ایران از لحاظ جذب جهانگرد به خود اختصاص داده است. همانگونه که در جدول زیر مشاهده می شود نزدیک به 30 درصد گردشگران داخلی و 10 درصد گردشگران خارجی را گردشگران مذهبی تشکیل می دهند و این موضوع نوید دهنده آن است که در صورت برنامه ریزی جهت این نوع ×گردشگران می توان نسبت های فوق را در ایران افزایش داد. « - × مهندسین مشاورمعماری شهر شرق پارس،1388،صص - 6-5 جدول : توزیع گردشگران به تفکیک نوع سفر در ایران

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید