بخشی از مقاله

چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه نگرش دینی با شادکامی و سبک زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت تشکیل می دهد نمونه به صورت روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 365 نفر انتخب شد. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه سنجش نگرش دینی خدایاری فردو و همکاران، پرسشنامه شادکامی آکسفورد ارجیل ولو و پرسشنامه سبک زندگی کورکوران و فیشر استفاده شد. ابزارهای فوق از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. از میانگین و انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نگرش دینی با ابعاد سبک زندگی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین نگرش دینی با ابعاد ×سبک زندگی رابطه معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی: نگرش دینی، شادکامی، سبک زندگی
مقدمه
امروزه سبک زندگی مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است.
تئوری سبک زندگیٍ به گونه ای است که مفاهیم زیست شناسی تکاملیَ، فلسفه ی اگزیستانسیالُ، روانشناسی شناختیِ، تئوری یادیگری اجتماعیّ ، و مدل های مختلف درمانگری با یکدیگر را تلفیق می کند و بکار می برد. - والترزْ، 1998، ص - 147 در سبک زندگی مفاهیمی چون تضاد کار -خانه، فعالیت های مربوط به شغل و خانه، مدیریت استرس زندگی، میزان توجه به سلامتی، درجه شوخ طبعی، اهمیت ارزش ها در زندگی، میزان معنویت در زندگی، الگوی مصرف مورد توجه قرار می ×گیرد.

دو مفرومندی اساسی در خصوص تئوری سبک زندگی وجود دارد. مفرومندی اول برخاسته از زیست شناسی تکاملی است و در برگیرنده ی تمامی فرآیندهای ارگانیسم های زنده یک موجود برای حیات می باشد. مفرومندی دوم نشأت گرفته از تئوری یادگیری اجتماعی است که فرض آن این است که محیط در حال تغییر مستمر است و این تغییر حیات، موجودات زنده را تهدید می کند. ادغام این دو مفرومند با یکدیگر تعاملی را بوجود می آورد که خصلت حیاتی را در موجودات زنده خلق می کند. البته برخی ارگانیسم ها دارای ظرفیت ادراک از خود، منفصل از محیط می باشند و رفتارهای واکنشی را نشان می دهند. مطالعات تجربی نشان می دهد که بین سبک زندگی و سلامتی ارتباط علی و معلولی وجود دارد. سبک زندگی عاملی مهم در تبیین تفاوتهای ×سلامتی میان افراد مختلف است. - والترز، 1998، ص 148 و اریکسونَ، 1997، ص - 145 تئوری سبک زندگی بوسیله لازرُ - 1994 - مطرح شد این تئوری تحت سه موضوع مهم دسته بندی شد شامل: فعالیت هاًٌ،علائقٌٌ و دیدگاههاٌٍ، هدف این بود که بوسیله تحلیل این سه عامل به چگونگی تفاوت بخش های مختلف در بازار پرداخته شود.

- مقیمی و رمضان، - 1390 در دیدگاهی دیگر سبک زندگی با ارزش های مشخصی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد سبک زندگی با ارزش های شخصی رابطه دارد. - برونسو و دیگرانٌَ، - 2004 شادکامی نیز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و تأثیر گذار در زندگی مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. و نهونٌُ - 1997 - شادکامی را مجموعه ای از عواطف و ارزیابی شناختی از زندگی و درجه ای از کیفیت زندگی افراد می داند که به طور کلی مثبت ارزیابی می کنند. برخی پژوهشگران نیز شادکامی را نوعی هیجان مثبت می دانند که تأثیر ژرفی بر ساز و کارهای جهانی، شناختی و روانی دارد و عملکرد آدمی را در زمینه های مختلف بهبود می بخشد - حیدری رفعت و عنایتی نوین فر، - 1389 دینر و دینرٌِ - 1995 - معتقدند شادکامی شامل حالت خوشحالی یا سرور - هیجانات مثبت - ، راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی و اضطراب - عوامل منفی - است. عوامل زیادی برای شادکامی و سبک زندگی مؤثر است از بین عوامل گوناگون ×نگرش مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.

مذهب همواره به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل در تاریخ بشری بشمار می رفته است. نگرش مذهبی عبارت است از اعتقادات منسجم و یک پارچه توحیدی که خداوند را محور امور می داند و ارزش ها، اخلاقیات، آداب و رسوم و رفتارهای انسان با ×یکدیگر، طبیعت و با خویشتن را تنظیم می کند. - خدایاری فرد و همکاران، - 1385 پدر روان شناسی ویلیام جیمز معتقد است عشق و نیروی مذهبی به وقار و سنگینی و صبر و شکیبایی و اعتقاد و اطمینان درفرد منجر می شود. احساسات مذهبی نیروی روزافزونی در کار و زندگی شخصی وارد می کند. - قائن، - 1372 با توجه به اهمیت نگرش دینی و سبک زندگی و نیز خلاء موجود مبنی بر پژوهش با عنوان رابطه نگرش دینی با شادکامی و سبک زندگی و با توجه به اهمیت نگرش دینی در ابعاد مختلف زندگی پژوهشگر به تبیین رابطه نگرش دینی با شادکامی و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت پرداخت و در این راستا دو سئوال مهم مورد بررسی قرار گرفت:

- 1 آیا بین نگرش دینی با ابعاد شادکامی رابطه معناداری وجود دارد؟ - 2 آیا بین نگرش دینی با ابعاد سبک زندگی رابطه معناداری وجود دارد؟

روش پژوهش

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت می باشد.روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بوده است تعداد 365 دانشجو در سال تحصیلی 92-93 در پژوهش مشارکت کردند.

ابزار پژوهش

پرسشنامه سبک زندگی توسط کورکوران و فیشرٌّ - - 2000 ساخته شده است این پرسشنامه دارای 9 بعد می باشد و روایی محتوایی و صوری قابل قبولی داشته و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ توسط محقق %88 بدست آمد که قابل قبول می باشد.در جدول شماره 1 ابعاد پرسشنامه سبک زندگی نشان داده شده است.
پرسشنامه شادکامی آکسفوردٌْ، این پرسشنامه توسط آرجیل ولوٌَ تهیه شده است و توسط علی پور و نوربالا - 1378 - توجه ×شده است. این پرسشنامه دارای 29 گویه و پنج مؤلفه می باشد.روایی پرسشنامه به صورت صدری و محتوایی قابل قبول می باشود.پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ بدست آمد که در حد قابل قبولی می باشد که در جدول 2 نشان داده شده است.پرسشنامه نگرش دینیٌُ توسط خدایاری فرد و همکاران - 1385 - ساخته شده است. این پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری قابل قبولی برخوردار است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ %88 بدست آمد که مقدار قابل قبولی است.

روش تجزیه و تحلیل داده ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید