بخشی از مقاله

چکیده

حفظ کیفیت و دوام گل های بریده یکی از مسائل مهم صنعت تولید گل و گیاه به ویژه در زمینه گل های شاخه بریده می باشد و مهمترین مشکل داودی به عنوان یکی از با ارزش ترین گل های شاخه بریده، نگهداری پس از برداشت آن می باشد. لذا به منظور معرفی بهترین تیمار جهت افزایش طول عمر و حفظ کیفیت از نظر اقتصادی بر روی داودی خوشه ای - رقم بنفش - آزمایشی بر پایه طرح کاملا تصادفی به صورت تیمار پالس با سه فاکتور عصاره چای با غلظتهای 5 - ، 10، 20 و40 درصد - ، -8هیدروکسی کینولین سولفات با غلظتهای 100 - ، 200 و 400 میلی گرم در لیتر - و آنتی بیوتیک ریفامپسین با غلظتهای 100 - ، 200 و 400 میلی گرم در لیتر - در سه تکرار مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که تیمار 20 درصد عصاره چای و 100 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین سولفات بالاترین عمرگلجایی، پروتئین گلبرگ، کلروفیل کل، جذب آب، کاروتنوئید گلبرگ و کمترین میزان لیپید پراکسیداسیون - مالون دی آلدئید - را نشان دادند.
 
واژه های کلیدی

عمرگلجایی، جذب محلول، پروتئین گلبرگ، کاروتنوئید گلبرگ، مالون دی آلدئید.

-1 مقدمه

داودی با نام علمی Denderanthema grandiflorum از خانواده آستراسه جز مهمترین گل های شاخه بریده جهان می باشد و از نظر اقتصادی و تجارت حایز اهمیت است - ایدموند و همکاران، . - 1957 داودی گلی شاخه بریده با عمر طولانی است که این امر به تولید کم اتیلن در طی پیری آن نسبت داده می شود - بارتولی و همکاران، - 1996 و این گل از گروه گل های نافرزاگرا است و پیری آن در پاسخ به تغییرهایی است که در میزان کربوهیدرات ها رخ می دهد - آداچی و همکاران، - 1999 و اتیلن در این فرآیند نقش چندانی ندارد. کاهش کیفیت گل بریده داودی بیشتر به دلیل پژمردگی برگهای آن است - هالوی و مایاک، - 1981 که با تجزیه و تخریب کلروفیل همراه است که سبب پیری زودتر برگها نسبت به گل آذین میشود - وان لیپرن و همکاران، . - 2001 لذا تأخیر در پژمردگی برگ و به دنبال آن تاخیر در پیری سبب طولانیتر شدن عمر گلجایی داودی میشود - پتریدو و همکاران، . - 2001

بنابراین افزودن مواد ضد باکتریایی در محلول های نگهدارنده پیشنهاد شده است - هالوی، . - 1976 جیائو - - 2009 با مطالعه بر روی گل بریده گلایول و تاثیر آنتی بیوتیک ها بر عمر گلجایی دریافت که این ترکیبات باعث بهبود عمر گلجایی و بهبود روابط آبی و افزایش وزن تر و وزن خشک می گردند. کنگ و همکاران - 2010 - تاثیر تتراسایکلین و ساکارز و -8هیدروکسی کینولین را بر عمر گلجایی گلایول هیبرید بررسی و دریافتند که 500 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین به همراه آنتی بیوتیک تتراسایکلین با بهبود عمر گلجایی، وزن تر و روابط آبی باعث افزایش کیفیت پس از برداشت این گل می شود. در این تحقیق سعی شده است تیمار شیمیایی مناسب جهت حفظ کیفیت گل ها و افزایش طول عمر گل های شاخه بریده برای مدت بیشتری پس از جداشدن از پایه مادری به دست آید.

-2 مواد و روشها

گلهای شاخه بریده داودی که در مرحله تجاری برداشت شده بودند، چای با 18/86 روز  عمر گلجایی  را در مقایسه با شاهد 9/64 - روز - به از گلخانهای در شهر محلات تهیه و بلافاصله برای انجام    تیمار و ارزیابی    مدت 9/2 روز افزایش داد - جدول . - 1 یکی از بزرگترین مشکلات در صفات به آزمایشگاه پس از برداشت دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد فیزیولوژی پس از برداشت گل ها، انسداد آوندی است و این مسدود شدن اسلامی واحد رشت منتقل شدند. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی  ممکن است به دلیل تشکیل حباب های هوا و یا رشد باکتری ها باشد که به صورت تیمار پالس با سه فاکتور عصاره چای با غلظتهای 5 - ، 10، 20    این میکروارگانیزم ها یا در محلول های گلدانی و یا خود آوندها حضور و40 درصد - ، -8هیدروکسی کینولین سولفات با غلظتهای 100 - ، 200 و    دارند. دلیل دیگر انسداد آوندی عکس العمل گیاه به عمل برش می باشد.

از 400 میلی گرم در لیتر - وآنتی بیوتیک ریفامپسین با غلظتهای 100 - ،  زمانی که ساقه گل از گیاه مادری خود جدا می شود، آنزیم های مشخصی200 و 400 میلی گرم در لیتر - در سه تکرار مورد آزمون قرار گرفت.    در واکنش به عمل برش تحریک می شوند و به سمت محل برش هدایت شرایط محل آزمایش شامل 12 ساعت روشنایی و 12 ساعت تاریکی، دمای    می شوند تا آن منطقه را مسدود نمایند - لوباد و وان دورن، . - 2004 این اتاق 20 2 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی بین 60 تا 70 درصد و شدت    ترکیبات با جلوگیری از تجمع میکروارگانیزم ها در آوندهای چوبی باعث نور 12 میکرومول بر متر مربع بر ثانیه بود. همچنین عصاره چای به صورت بهبود روابط آبی شده و از پژمردگی ناشی از کمبود آب جلوگیری می کنند آزمایشگاهی و با استفاده از کلونجر از شاخه و برگ چای تهیه شد و صفاتی  و پیری را به تاخیر می اندازند. این نتایج ممکن است به دلیل نقش این همچون: عمرگلجایی، کاروتنوئید گلبرگ، پروئین گلبرگ، کلروفیل کل،  ترکیبات به عنوان مواد ضد میکروبی باشد و تفاوت عمده در طول عمر و جذب آب و مالون دی آلدیید در طی آزمایش اندازه گیری شدند. تجزیه و    میزان جذب آب بین تیمار شاهد و تیمارهای حاوی مواد ضد میکروبی این تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و مقایسه میانگین فرضیه را روشن می سازد. همچنین انسداد آوندهای چوبی گل های بریده دادهها بر اساس آزمون LSD انجام شد. داودی می تواند بوسیله خود گیاه نیز تحریک شود. 

-2-3 پروتئین گلبرگ

تاثیر سطوح مختلف تیمارها بر صفت پروتئین گلبرگ در سطح 1 درصد آماری معنی دار شد. در مقایسه میانگین تیمارها، تیمار 20 درصد عصاره چای با 8/74 - درصد - و تیمار200 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین سولفات با 10/32 - درصد - بهترین تیمارها نسبت به شاهد 1/62 - درصد - بودند - جدول . - 1 پیری گلهای بریده یک مکانیزم تنظیم هورمونی است و این فرآیند درگیر تغییر ویژگیهای فیزیکی و زیست شیمیایی در غشاء سلولی است - بروچوو وادسون، . - 1997 یکی از دلایل آغاز پیری در بافتهای گیاه، افزایش فعالیت گونههای اکسیژن فعال مثل H2O2 می باشد که با تخریب پروتئینها، لیپیدها و اسید نوکلئیک باعث پیری گل ها میشوند. بهبود پروتئین گلبرگها میتواند ناشی از کاهش فعالیت آنزیمهای تجزیه کننده پروتئین، کاهش تنش خشکی و بهبود جذب آب و روابط آبی باشد که باعث ثبات و پایداری غشا گردیده و از تخریب پروتئین جلوگیری می کند - سود و ناگار، 2003؛ لرس لرونگا و همکاران، . - 2009

-3-3 جذب آب

اثر سطوح مختلف تیمارها بر جذب آب در سطح 5 درصد آماری معنی دار شد. مقایسه میانگین تیمارها نشان داد که تیمار 20 درصد عصاره چای با جذب آب 0/77 میلی لیتر در هر گرم وزن تر و تیمار 100 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین سولفات با جذب آب 0/71 میلی لیتر در هر گرم وزن تر و تیمار 100 میلی گرم در لیتر ریفامپسین با جذب آب 0/64 میلی لیتر در هر گرم وزن تر افزایش بیشتری نسبت به شاهد 0/34 - میلی لیتر در هر گرم وزن تر - نشان دادند. پژمردگی گل های بریده در طول عمر گلجایی می تواند ناشی از جذب ناکافی آب به دلیل بسته شدن آوندها باشد که این خود نتیجه رشد باکتری ها و افزایش رسوب مواد در آوندها می باشد که با بسته شدن آوندها و عدم انتقال آب باعث بروز علائم کمبود آب در گیاه می شود - سیلوا، . - 2003 از این رو تأمین انرژی و حفظ قدرت جذب آب گیاه، دو عامل اصلی برای افزایش طول عمر گل های شاخه بریده می باشند

و این ترکیبات با کنترل فعالیت میکروارگانیسم ها - اعم از باکتری ها و قارچ ها - و با جلوگیری از بسته شدن آوندها جریان مستمر آب را در ساقه ها نگه می دارند و با بهبود روابط آبی جذب آب را در گیاه افزایش می دهند - منشی زاده و همکاران، 1390؛ فیگوئرا و همکاران، - 2005 که نتایج ما با نتایج جلیلی مرندی و همکاران - 2011 - و بورت - 2004 - منطبق است. نتایج مشابهی توسط زاده باقری و همکاران - - 1390 در مورد تاثیر مثبت اسانس های گیاهی و ترکیبات آنتی بیوتیک گزارش گردیده است که با نتایج ما منطبق است. کیم و لی - 2002 - گزارش کردند که -8 هیدروکسی کینولین به عنوان یک آنتی بیوتیک متداول، خاصیت میکروب کشی قدرتمندی دارد و با افزایش جذب آب ماندگاری گل ها را تمدید می کند. نبی گل و همکاران - - 1385 دریافتند که ترکیبات ضدعفونی کننده و ترکیبات ضد اتیلنی و آنتی بیوتیک ها به شکل معنی داری باعث افزایش جذب آب گیاه شده که با نتایج ما موافق است.

-4-3 کاروتنوئید گلبرگ

تاثیر سطوح مختلف تیمارها بر میزان کاروتنوئید گلبرگ در سطح 1 درصد آماری معنی دار شد و در بین تمامی تیمارها 20 درصد عصاره چای با 5/95 میکروگرم در هر گرم وزن تر و تیمار 100 میلی گرم در لیتر ریفامپسین با 3/28 میکروگرم در هر گرم وزن تر و تیمار 100 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین سولفات با 50/39 میکروگرم در هر گرم وزن تر بهترین تیمارها بودند - جدول. - 1 وجود رنگیزه و عدم رنگ گیری گلبرگ ها یکی از شاخص های کیفیت پس از برداشت گل های شاخه بریده و یکی از دلایل اصلی مرتبط با پیری و عمر گلجایی می باشند و رنگیزه های کاروتنوئید و آنتوسیانین از اهمیت خاصی در طول عمر پس از برداشت گل های شاخه بریده برخوردار هستند - آمارجیت، 2000؛ حسن پور و کریمی، . - 2010 این ترکیبات با بهبود روابط آبی از نابودی رنگیزه های مهم جلوگیری کرده و شادابی گل ها را بهبود می بخشند.

-5-3 کلروفیل کل

تاثیر تیمارها بر صفت کروفیل کل در سطح 5 درصد آماری معنی دار شد و تیمار 20 درصد عصاره چای با شاخص 3/19 میلی گرم در گرم وزن تر و 100 میلی گرم در لیتر - 8 هیدروکسی کینولین سولفات با شاخص 4/57 میلی گرم در گرم وزن تر بهترین تیمارها نسبت به شاهد 2/32 - میلی گرم در گرم وزن تر - بودند - جدول . - 1 این ترکیبات با خاصیت ضد میکروبی و با کاهش pH محیط، به عنوان ترکیبات تمدید کننده عمرگلجایی با کنترل انسداد آوندی و بهبود جذب آب از پیری و پژمردگی جلوگیری می کنند - الگیمای و احمد، 2009؛ ادریسی، . - 1388 همچنین کنترل فعالیت آنزیم های تجزیه کننده ی کلروفیل از دیگر دلایل بهبود کلروفیل کل توسط ترکیبات فوق است که با نتایج فرانت و همکاران - 2002 - در تطابق است.

-6-3 مالون دی آلدئید

طبق جدول واریانس داده ها، تأثیر تیمارها بر میزان مالون دیآلدئید، در سطح آماری 1 درصد معنی دار شد. بر اساس جدول مقایسه میانگین داده ها، تیمار 100 میلی گرم در لیتر -8 هیدروکسی کینولین سولفات با 7/42 نانو مول در گرم وزن تر و تیمار 20 درصد عصاره چای با 7/42 نانو مول در گرم وزن تر کمترین میزان مالون دی آلدئید را در مقایسه با شاهد با 19/82 نانو مول در گرم وزن تر نشان داد. در گل های شاخه بریده،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید