بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر سطوح مختلف سالسیلیک اسید بر روي خصوصیات کمی و کیفی گل شاخه بریده رز رقم آنجلینا در سیستم کشت بدون خاك بود. سالسیلیک اسید در غلظتهاي صفر، 1000 ، 2000 و 3000 میلیگرم در لیتر استفاده گردید. صفاتی همچون ارتفاع شاخه، قطر شاخه، شاخص سبزینگی برگ، وزن تر شاخه و تعداد گل در بوته اندازه گیري گردید.

نتایج نشان داد که کاربرد سالسیلیک اسید بر روي کلیه صفات مورد بررسی در سطح احتمال یک درصد معنیدار بود. بیشترین میزان ارتفاع شاخه - 43/74 سانتیمتر - ، قطر شاخه گل دهند 3/63 - میلیمتر - ، شاخص سبزینگی برگ - - 39/91، وزن تر شاخه - 24/48 گرم - و تعداد گل در بوته - - 1/64، در گیاهان محلولپاشی شده با 3000میلیگرم در لیتر سالسیلیک اسید به دست آمد.

مقدمه

تنظیم کننده هاي رشد گیاهی از عوامل مهم در بهبود وضعیت گیاه در راستاي افزایش عملکرد میباشند. سالیسیلیک اسید در بسیاري از گونه ها شناسایی شده و از نقش هاي مهم آن اثر بر بسیاري از روندهاي فیزیولوژیکی سلول، رشد و نمو، جذب عناصر غذایی، پایداري غشاء، افزایش رشد و افزایش مقاومت به تنشها است. سالیسیلیک اسید باعث افزایش پارامترهاي رشد در گل رز - جهانبازي و همکاران، - 1392 و گیاه جعفري آفریقایی - بیدشکی و همکاران، - 1390 گردیده است.

در پژوهشی کاربرد برگی سالیسیلیک اسید باعث افزایش محتوي کلروفیل برگ و سبب افزایش شاخصهاي رشدي و فیزیولوژیکی، قطر ساقه، ارتفاع بوته، تعداد برگ، وزن خشک شاخساره، وزن خشک ریشه و بیوماس دانهالهاي خیار شد - مرندي1 و همکاران،. - 2010 هدف از اجراي این پژوهش بررسی اثر اسیدسالسیلیک بر خصوصیات کمی و کیفی گل رز شاخه بریده رقم آنجلینا بود.

مواد و روشها

این پژوهش در سال 1392-1393 به منظور بررسی تاثیر سالسیلیک اسید بر خصوصیات کمی و کیفی گل رز رقم آنجلینا در سیستم کشت بدون خاك صورت گرفت ابتدا بوته هاي گل رز رقم آنجلینا از شرکت نگین فلات آریا تکثیر کننده و تولید کننده گل رز خریداري شده و کشت گردید. سالیسلیک اسید را در غلظت هاي 0، 1000، 2000 و 3000 میلیگرم در لیتر پس از عمل خمسازي شاخه2، عملیات محلولپاشی در عصر انجام گرفت و بوتهها به خوبی با محلولهاي مورد نظر تیمار شدند.

جهت انجام بهتر عملیات محلول پاشی در هر تیمار مقدار 5-4 قطره توین - 20ساخت شرکت مرك آلمان - اضافه گردید. عملیات داشت در طول دوره رشد انجام گردید. بعد از گذشت 15 روز از اولین مرحله محلولپاشی سالیسلیک اسید مرحله دوم محلولپاشی نیز صورت گرفت و پس از گذشت 70 روز یادداشت برداري صفات مورد نظر انجام گردید. صفاتی از قبیل ارتفاع شاخه، قطر شاخه، شاخص سبزینگی برگ، تعداد شاخه گل دهنده و وزن تر برگ اندازه گیري گردید. داده ها با نرم افزار آماري MSTAT-C تجزیه آماري و میانگین ها توسط آزمون دانکن در سطح یک و پنج درصد مورد مقایسه قرار گرفتند و ترسیم نمودارها با نرم افزار EXCEL انجام گردید.

نتایج و بحث

نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که گیاهان تیمار شده با سالسیلیک اسید3000 میلیگرم در لیتر بیشترین ارتفاع شاخه گلدهنده را به مقدار43/74سانتیمتر مقایسه با گیاهان تیمارنشده نشان دادند - نمودار. - 1 بیشترین قطر شاخه گلدهنده 3/63 - میلیمتر - مربوط به تیمارهاي سالسیلیک اسید 3000 و 2000 میلیگرم در لیتر و کمترین قطر شاخه گلدهنده 3/36 - میلیمتر - مربوط به تیمار شاهد - عدم مصرف سالسیلیک اسید - بود

همچنین کاربرد سالسیلیک اسید تاثیر معنی داري بر افزایش وزن تر شاخه ها نشان داد به طوري که بیشترین وزن تر شاخه گلدهنده به مقدار24/48 گرم در گیاهان تیمار شده با سالسیلیک اسید 3000 میلیگرم در لیتر در مقایسه با گیاهان تیمار نشده بدست آمد - نمودار. - 3 سالسیلیک اسید بر تعداد گل در بوته گل رز تاثیر معنیداري را نشان داد بهطوري که بیشترین تعداد گل در بوته در گیاهان تیمار شده با سالسیلیک اسید 3000میلیگرم در لیتر در مقایسه با سایر تیمارها بدست آمد - نمودار. - 4 بیشترین شاخص سبزینگی برگ - 39/91 - در گیاهان محلول پاشی با سالسیلیک اسید 3000میلیگرم در لیتر و کمترین شاخص سبزینگی برگ - 35/00 - در گیاهان تیمار نشده مشاهده گردید

به نظر میرسد افزایش پارامترهاي رشدي در گل رز رقم آنجلینا در پی کاربرد سالیسیلیک اسید در پژوهش حاضر به دلیل افزایش میزان کلروفیل و افزایش میزان تقسیمات سلولی در گیاهان باشد که با نتایج جهانبازي و همکاران - 1392 - در گلرز، بیدشکی و همکاران - 1390 - ، بر روي گیاه جعفري آفریقایی همخوانی دارد. سالیسیلیک اسید از طریق افزایش سنتز پروتئین و ظهور باندهاي ایزوزایم جدید باعث القا و افزایش تعداد جوانه گل می شود

گزارش شده است که سالیسیلیک اسید باعث افزایش گل دهی در گیاه زینتی اطلسی ایرانی - بیات و همکاران، - 1391 و افزایش اندازه گل در گیاه گل استکانی - سرك3، - 1992 شده است. مارتین مکس4 و همکاران - 2005 - گزارش کردند که محلول پاشی برگی سا لیسیلیک اسید در گیاه بنفشه آفریقایی باعث افزایش تعداد گل می شود.

همچنین پاك مهر و همکاران - 1388 - ، گزارش کردند که تیمار بذرهاي لوبیا جشم بلبلی با سالیسیلیک اسید موجب افزایش محتواي کلروفیل گیاهان تحت تنش خشکی می شود. همچنین کمالی و همکاران - 1391 - ، نشان دادند که تیمار سالیسیلیک اسید بر رشد و بهبود سبزینه برگ گل تکمهاي موثر واقع شده است. بهبود محتواي کلروفیل در گیاهان تیمارشده با سالیسیلیک اسید توسط برخی پژوهشگران از جملهکورکماز5 و همکاران - - 2007، ساعدي و همکاران - - 1392 و عبدالعزیز6 و همکاران - - 2006 گزارش شده است.

نمودار -2 اثر سطوح مختلف سالسیلیک اسید برقطر شاخه گلدهنده گل رز

نمودار -1 اثر سطوح مختلف سالسیلیک اسید بر ارتفاع شاخه گلدهنده گل رز

 نمودار -3 اثر سطوح مختلف سالسیلیک

نمودار -4 اثر سطوح مختلف سالسیلیک اسید بر تعداد شاخه گلدهنده 

نمودار -5 اثر سطوح مختلف سالسیلیکاسید بر شاخص سبزینگی برگ گل رز

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید