بخشی از مقاله

چکیده

بی شک منابع انسانی متخصص و با انگیزه می تواند سازمان ها را در رسیدن به اهداف و برنامه ها یاري نماید.مدیران می توانند با انتخاب کارکنان کارآمد ، حفظ، نگهداري و مدیریت استعدادهاي آنها در سازمان یک مزیت رقابتی در سازمان ها بوجود آورند.کمبود نیروهاي مدیریتی براي هر سازمانی اتفاق می افتد که بسیار هزینه بر می باشد از این رو سازمان ها بایستی برنامه ریزي جهت آموزش و نگهداري منابع انسانی داشته باشند تا در مواقع مهم بتوانند منابع انسانی شایسته و متخصص را از بین کارکنان انتخاب و انتصاب نمایند.

سازمان ها با برنامه ریزي استراتژیک منابع انسانی و پرورش نیروهاي مستعد و کارآمد می تواند به تغییرات نیازهاي سازمان و محیط پاسخگو باشند . درمقاله حاضر سعی شده است که به بحث جانشین پروري با رویکرد برنامه ریزي استراتژیک منابع انسانی نگریسته شود و دلایل و لزوم جانشین پروري مطرح گردد.

واژه هاي کلیدي: سبک رهبري، رهبري و تعهدسازمانی

مقدمه

روز به روز رقابت بین سازمان ها بیشتر و بیشتر می شود و سازمان ها براي اینکه در صحنه رقابت باقی بمانند لازم است براي منابع انسانی خود که به عنوان بزرگترین مزیت رقابتی محسوب می شود برنامه ریزي نمایند. برنامه ریزي که توام با حفظ و نگهداري و مدیریت استعدادهاي کارکنان سازمان باشد. مدیران سازمان با برنامه ریزي درخصوص مدیریت استعدادها و جانشین پروري کارکنان خود از تفکر استراتژیک برخوردار هستند. دکتر وفا غفاري چقدر زیبا لزوم داشتن تفکر استراتژیک را با بیان "دیگر گذشته چراغ راه آینده نیست و سرعت تحولات و دگرگونی ها گواه این مدعاست" به تصویر می کشد.

امروزه سازمان ها با مشکلات زیادي در رابطه با تعامل با منابع انسانی مواجه هستند . گاها سازمان ها مجبور هستند که برخی از فعالیت هاي خود را به بیرون از سازمان ارجاع دهند و یا مدیرانی از بیرون سازمان جذب نمایند و با این عمل رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از سازمان کاهش می یابد حال آنکه سازمان با برنامه ریزي استراتژیک منابع انسانی می توانست هم ایجاد انگیزه بین کارکنان به وجود آورد و هم از هزینه هاي مربوطه بکاهد.

به نقل از فاجانا بسیاري از نگرانی هایی وجود دارند که باید مورد توجه سازمان هاي دولتی و خصوصی به عنوان مهمترین اولویت ها قرار گیرند این اولویت ها کلید موفقیت براي کل ساختار سازمان هایی که در حال توسعه هستند می باشد.

برنامه ریزي نیروي انسانی

برنامه ریزي نیروي انسانی عبارت است از فرایند بازبینی سیستماتیک نیازمندي هاي منابع انسانی سازمان براي اطمینان از این که تعداد مورد نیاز کارکنان با مهارت هاي مشخص در زمان معین در دسترس هستند .در یک تعریف دیگر، برنامه ریزي نیروي انسانی عبارتست از یک فرایند سیستماتیک براي شناسایی قابلیت هاي نیروي کار مورد نیاز براي برآوردن اهداف راهبردي سازمان و همچنین تدوین راهبردهایی جهت برآوردن این نیازمندي ها . برنامه ریزي منابع انسانی فرایندي روش مند است که چارچوبی را به مدیران ارائه می دهد تا بتوانند بر اساس آن، بر مبناي رسالت، اهداف راهبردي و منابع مالی سازمان در مورد منابع انسانی تصمیم گیري نمایند.

برنامه ریزي در زمینه منابع انسانی باید رسالت، چشم انداز، اهداف و راهبردهاي سازمان را مورد نظر قرار دهد .اهداف سازمانی در کانون توجه راهبرد منابع انسانی قرار دارد، به طوري که در هر برنامه منابع انسانی، هدف اساسی عمده ترین اهداف برنامه ریزي باید تحقق اهداف سازمانی باشد.برنامه ریزي نیروي انسانی مستلزم ارزیابی نیازهاي حال و آینده سازمان در زمینه نیروي انسانی است که باید با توجه به منابع حاضر و منابع احتمالی آینده انجام گیرد. سپس باید براي متوازن کردن عرضه و تقاضاي نیروي انسانی در سازمان ها، برنامه ریزي هاي لازم صورت گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید