بخشی از مقاله

چکیده

در آغاز هزاره جدید چالشهای عمیقی فرآروی جامعه جهانی وجود دارد. موارد متعددی چون انزوا و گوشهگیری جوانان از جامعه، افزایش میزان جنایات خشونت بار جوانان و نوجوانان، تخریب محیط زیست و درگیریهای متعدد محلی و بینالمللی از جمله این مسائل میباشند. در این میان برقراری×و×حفظ×صلح×از مهمترین دغدغههای×جامعه×بشری×است. صلح ممکن است نبود جنگ یا درگیری در یک رابطه توافقی و سازشی میان بخشهای مرتبط تعریف شود. صلح رابطه پویا و روشی فعال است، یک رابطه پویا در بین بخشهایی است صلح را ایجاد و حفظ میکنند. هم اکنون سازمانها و نهادهای متعددی در سطح جهان برای تامین صلح و حفظ آن در تلاشند. برای تحقق صلح و جهانی شدن در هر جامعهای به آموزش و فرهنگسازی نیازمندیم. آموزش صلح منجر به پرورش و ترویج اعتقادات و اقداماتی خواهد شد که مردم هر کشور باید متناسب با ساختارهای ویژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود به آن عمل کند. دانشآموزان در مدارس آموزش میبینند تا دانشها و ارزشها را فراگیرند و آنها را در زندگی روزمره خود به کار برند که در این جا نقش کتب درسی و برنامهریزان درسی بسیار مهم و اساسی است.

کلمات کلیدی: صلح، آموزش، فرهنگ، آموزش و پرورش.

مقدمه

امروزه فرآیند جهانی شدن با شتاب روزافزون در حال عبور از مرزهای سیاسی، محدودههای فرهنگی و حریمهای خانوادگی و فردی است. وقایع بینالمللی نه فقط دولتها بلکه افراد را متأثر ساخته است. دو جنگ جهانی و آثار به جا مانده از آن، رشد سیستمهای تسلیحاتی اتمی، ظهور جوامع فراصنعتی- امپریالیستی و تعارض میان آنها نشان داده است که مردم عادی و حتی ساکنین نقاط دور افتاده از آثار شوم این تغییرات و رخدادها مصون نبوده و مجموعه این وقایع، جهان را به سمت سراشیبی پیش برده است. روشن است که در چنین وضعیتی، تغییرات سریع شرایط اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان باعث بیثباتی و شکلگیری ناامیدی، بیعدالتی، بیطرفی، پوچی، نابرابری و نفرت شده است.

در این میان سازمانهایی که متصدی امور آموزش در هر جامعهای هستند نقش بسزایی در آموزش و فرهنگسازی صلح در جوامع دارا میباشد. با توجه به جنگ و خونریزی در همهی اعصار و افزایش فشارها و محرومیتهای ناشی از آن، کودکان و نوجوانان ما که سازنده فردای جامعه و کسانی هستند که باید پذیرای مسئولیتهای اجتماعی آن باشند، نیاز به یادگیری بیشتری در زمینه ایجاد صلح و تواناییهایی چون دموکراسی، تعاون و همبستگی، حفظ فرهنگها، خود و دیگران، انترناسیونالیسم، حفاظت از محیط زیست و معنویت را دارند. آنها نیاز دارند با این مفاهیم آشنا شوند و در زندگی روزانه به طور مؤثرتری از اینها استفاده کنند. به همین دلیل، مدرسه همزمان با تعلیم و تربیت دانشآموزان، مسئولیت آموزش مهارتهای شناختی، مسئولیت شناسایی مفاهیم صلح و ارتقاء روحیه صلحطلبی دانشآموزان را برعهده داشته و موظف به آماده کردن آنها جهت ایجاد صلح میباشد. بدیهی است که عدم آموزش و مدیریت صحیح این گونه پدیدهها، تخریب قابل ملاحظهای در زندگی انسانها به همراه داشته و از خاصیت حمایتی فرهنگهای بومی، مناسبات اجتماعی، همگرایی و همدلیها کاسته است و موجب درگیریها و تعارضها در صحنه های اجتماع ملی و بینالمللی گردیده است. آموزش صلح منجر به پرورش و ترویج اعتقادات و اقداماتی خواهد شد که مردم هر کشور باید متناسب با ساختارهای ویژه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود به آن عمل کند.

عامل اصلی تحکیم فرهنگ صلح در جامعه تبدیل رقابتهای خشونتآمیز به همکاریهای مبتنی بر ارزشها و اهداف مشترک است. تأمل مجدد در برنامهریزی درسی آموزش صلح با توجه به مراتب فوق و نقش ویژه در سطح مدارس بیش از پیش هویدا میشود. البته آموزش به تنهایی راهگشا نمیباشد و فقط میتواند نقش اساسی در تحول فهم جامعه جهانی داشته باشد، ولی با این وجود در سازمانهای متصدی امور آموزش مدیریت و برنامهریزی مبتنی بر آموزش و فرهنگسازی صلح و به دنبال آن ارائه محتوای آموزشی مناسب با محوریت صلح میتواند طوری طراحی شود که دستیابی به یک زندگی متعادل سازگار با حقوق بشر را مهیا سازد و نسبت به چالشهایی که توسط جهانی شدن و فنآوریهای جدید و پدیدههای مربوط به آنها ایجاد شده است، حساس باشد. برای تحقق صلح و جهانی شدن در هر جامعهای به فرهنگسازی نیازمندیم. به منظور پدیدار شدن چنین فرهنگسازی، بازنگری در روشها و نظامهای آموزشی ضروری است.

دولتها و سیاستگذاران امر آموزش میتوانند متولی ایجاد تغییرات و روشهای جدید در فرهنگسازی باشند و این امر ممکن است سبب بهبود اوضاع جهان شود. در واقع صلح پیش شرط عمدهی تداوم حیات انسانی نسلها و ملیتهاست. یعنی نوع بقا بشر به عنوان یک کل، اکنون به حفظ و ایجاد صلح وابسته است و ضروری است که آموزش هم شرایط و لوازم بروز جنگ و خشونت را نشان دهد و هم راههایی که باعث تعدیل این وضعیت و حتی غلبه بر آن و ایجاد تفاهم بین ملتها و گروههای انسانی میشود را مطرح میکند.

مفهوم و مبانی نظری صلح

واژه صلح1 از دیدگاه مردمان و جوامع مختلف، معانی متفاوتی دارد. به عبارت روشنتر، برداشتها و تعابیر افراد از این واژه، از متغیرهای متعددی تبعیت میکند که در کانون این متغیرها عوامل فرهنگی و سیاسی قرار دارد، و این تعدد متغیرها بر تکثر جوانب مفهومی وسیع صلح دلالت دارد. طبق نظر محققین در یک بررسی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید