بخشی از مقاله

چکیده:

آموزه های دینی کار را رکن اساسی زندگی، و نیرومندترین عامل تولید، و مهم ترین پایه برای تولید ثروت می داند.پیشوایان دین، کار و تلاش برای امر معاش و گذراندن زندگی را نه تنها امری مذموم و دنیا پرستانه نمی دانند، بلکه آن را امری مقدس، خدا پسندانه و عبادتی بزرگ شمرده اند .رشد وتعالی همه جانبه اقتصادی بدون کار وتلاش امکان پذیر نمی باشد. سوال اصلی وموضوع این تحقیق آن است که حماسه اقتصادی چگونه با کار وفعالیت تحقق می یابد؟این نوشتارتحلیلی درپی روشن ساختن جایگاه واهمیت کار وتلاش ونقش آن درتحقق حماسه اقتصادی می باشد.روش این تحقیق، کتابخانه ای وبا بهره گیری از دستاوردهای پژوهشی می باشد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که تحقق حماسه اقتصادی،فقط درسایه کار وتلاش همه جانبه آحاد افراد جامعه امکان پذیر است،وبدون کار وتلاش نه تنها درعرصه اقتصاد رشدی صورت نخواهد گرفت،بلکه وابستگی به سایر کشورها وفقر از دستاوردهای آن به شمار می رود.

کلید واژه:کار،تلاش،رشد، حماسه اقتصادی.

مقدمه

اسلام دین کار، تلاش و آیین عمل و کوشش و رشد همه جانبه اقتصادی است و همه انسان ها را برای تامین معاش و زندگی با عزت و شرافت واقتصادی پویا وسالم، دعوت می کند .سخت کوشی و مقاومت در برابرسختی ها ازآموزه های اساسی اسلام است و اهتمام به کار و تلاش از دیدگاه اسلام نوعی عبادت است، همان گونه که روح و جسم وی را تقویت می کند . باید توجه داشت که هر چه هست عمل است.سرنوشت انسان را عمل او تعیین می کند .این یک طرز تفکر واقع بینانه، منطقی و منطبق با قوانین طبیعت است.قرآن کریم راجع به عمل، بسیار تأکید دارد و با تعبیر رسا و زیبایی در این خصوص می فرماید : برای بشر جز آنچه که کوشش کرده است هیچ چیز وجود ندارد. - نجم،َ - در حدیث آمده که آن چنان برای دنیا تلاش کنید که گویی صدهاسال خواهید زیست و آن چنان به فکر آخرت باشید که گویی فردا از دنیا خواهید رفت.پس می توان گفت که دین اسلام دین یک جانبه و تک بعدی نیست و به جنبه های مختلف زیست بشر توجه کرده است.اما شایان ذکر است که این جنبه ها در عرض هم به حساب نیامده اند، بلکه در طول هم فرض شده اند و زندگی این دنیایی مقدمه ای برای حیات جاوید به حساب می آید به برکت کار و تلاش درخت زندگی آدمی از میوه های شادابی و سرسبزی بارور ودر نتیجه، روح و جسم از ضعف و ناراحتی پاک می شود.

می توان گفت که کامل ترین نظام اقتصادی درباره کسب و کار،اسلام است که بطور مستقیم به کسب و کار اشاره کرده و آن را بالاترین ارزش ها درزندگی قلمداد می کند .از حضرت رسول - ص - درباره بیکاری روایت شده است که عامل پوچ گرایی ,خطاپذیری ,دوری از خدا ,انگیزه گناه و کجروی است.در قرآن کسب و کار و کارآفرینی با عناوین مختلفی در بیش ازًَ سوره و حدود ًِ آیه توصیه و تشویق شده است . درواقع مساله اصلی دراین نوشتار آن است که ما بدنبا ل آنیم که جایگاه کار وتلاش را درتحقق حماسه اقتصادی روشن سازیم،واین که راهکار عملی برای تحقق حماسه اقتصادی که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب درپیام نوروز ٍُبوده ،چیست؟

پیشینه وضرورت بحث

درباب کار وتلاش وفعالیت ،تحقیقات فراوانی صورت گرفته که به پاره ای از آنها درمنابع انتهایی مقاله اشاره شده است.پاره ای از منابعی که می توان درباب پیشنه کار وتلاش از آنها نام برد عبارتند از:

ٌ.کتاب "هفتمین کنفرانس ملی کار " که دراردیبهشتٌَُِتوسط دبیرخانه دائمی کنفرانس ملی کار منتشر گردید.

ٍ.کتاب "اخلاق کار درادیان آسمانی وآئین های شرقی" که درسالًٌََتوسط موسسه کار وتامین اجتماعی منتشر گردید.

َ.کتاب" اخلاص درکار ازدیدگاه قرآن وروایات " که درسال ٌَّْتوسط دفتر امور فرهنگی وزارت کار وامور اجتماعی منتشر گردید.

ُ.کتاب "کار وتوسعه" که درسالٌَُّ توسط موسسه کار وتامین اجتماعی منتشر گردید.

ضمن آنکه بیشتر منابعی که درنگارش این مقاله از آنها بهره گیری شده است،منابع دست اول اسلامی بوده که درلابلای آنان موضوعات مرتبط با کار استخراج گردید. دراین نوشتار تحلیلی، نقش کار درتحقق حماسه اقتصادی درراستای منویات مقام معظم رهبری به رشته تحریر درآمده است.مقام معظم رهبری دردیدار با دانشجویان درمورخهٌّ/ِ/ٌُفرمودند: " اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد ." همچنین ایشان دردیدار با کارگزاران نظام درمورخهَ/ِ/ٌُ فرمودند: "ما چند سال پیش  »اقتصاد مقاومتی« را مطرح کردیم . همهی کسانی که ناظر مسائل گوناگون بودند، میتوانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادی بر کشور است  . معلوم بود و طراحیها نشان میداد که این ها میخواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند    . اقتصاد کشور ما

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید