بخشی از مقاله

چکیده

مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد جزء مهمترین عناصر استقلال سیاسی یک مملکت است. در این میان دیگر کمتر کسی در جامعه وجود دارد که بتواند در نقش حیاتی بانک ها در ایجاد و گسترش یک اقتصاد پویا و فراهم سازی زمینه برای رشد موزون اقتصادی، تردید به دل راه دهد. بنابراین این پژوهش نیز بر اساس روشی تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع موجود در این زمینه و نیز مدل راهبردی SWOT به تدوین استراتژی اساسی جهت خلق حماسه اقتصادی از طریق نقش بانکها در کشور پرداخته است.

نتایج بیانگر آن بود که ظرفیت بالای اقتصادی بانکها ایران که با برخورداری از پشتوانه غنی نفتی، معدنی و چهار فصل بودن آن دارای ویژگی شاخص در جهان می باشد که با بهره مند شدن از امتیاز وزنی 0/72 در جایگاه نخست نقاط قوت و اقتصاد وابسته به نفت با امتیاز وزنی 0/36 در جایگاه نخست ضعف ها قرار دارد.

بهترین استراتژی که می تواند در این زمینه به کار گرفته شود همانا بهره گیری از توان اقتصادی داخلی همراه با نیروی انسانی مناسب داخلی و استفاده از فرصت تحریم در شکوفایی اقتصاد بانکی داخلی و ایجاد استقلال اقتصادی، بهره گیری از کلیه ظرفیت های مناسب چه به لحاظ اندیشه قناعت اسلامی، انسانی و مالی در راستای افزایش سرمایه گذاری بانکی داخلی و عدم سرمایه گذاری در بانکهای خارجی و استفاده از نیروهای متخصص و متعهد در نهادهای اقتصادی-بانکی و رفع نمودن مشکلات آنان و مبارزه همه جانبه علیه رانت و فساد اقتصادی به خصوص در سیستم بانکی می باشد.

-1مقدمه

هر جامعه ای سه رکن اساسی دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. این سه رکن متقوم هم هستند و از بین آنها، فرهنگ نقش مهمتری دارد

مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد جزء مهمترین عناصر استقلال سیاسی یک مملکت است

مفهوم جهاد اقتصادی و خصوصاً کلمهی جهاد یک تعبیر استعارهگونه و دارای معانی و دلالتهای خاصی است. کلمهی جهاد معمولاً به نوعی تلاش مقدس اطلاق می شود و یکی از کلماتی است که در گفتمان دینی ما معنا پیدا می کند و همیشه صبغه ی تقدس را در درون خودش دارد. نکته ی اول این جاست که ابعاد دنیوی با ابعاد مقدس اسلامی درهم آمیخته شده و برای همین هم کار کردن برای مسائل اقتصادی، پیشرفت و آبادانی و عمران کشور را با مسئله ی مقدسی به اسم جهاد تلفیق می شود که می تواند سبب استقلال اقتصادی و خلق حماسه اقتصادی شود.

در این میان دیگر کمتر کسی در جامعه وجود دارد که بتواند در نقش حیاتی بانک ها در ایجاد و گسترش یک اقتصاد پویا و فراهم سازی زمینه برای رشد موزون اقتصادی، تردید به دل راه دهد.صد البته که برای رسیدن بانک های کشور به جایگاه مناسب و تاثیر گذار، راه طولانی در پیش داریم.بانک های ما برای رسیدن به این هدف، نیاز به فرهنگ سازی، کار و تلاش روزافزون، شناساندن و عرضه خدمات برتر و منطبق با نیاز مردم، حمایت منطقی و تعدیل و واقعی سازی توقعات از سوی مسئولان و تصمیم سازان را دارند.

بانک سرمایه گذاران بسیاری از بزرگترین طرح های زیربنایی عمرانی و تولیدی در اقتصاد کشور بوده اند و با توجه به شاکله خود ، همواره کوشیده اند حامی قدرتمند کارآفرینان بخش خصوصی باشند ، به ویژه در ارتباط با شرکت های پیمانکاری کشور همواره کوشیده اند سطح ارائه تسهیلات و خدمات بانکی را تا حد امکان مطابق نیاز و انتظار افراد ارتقا دهند.

-2نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها با استفاده از مدل SWOT

تحلیل SWOT به منظور شناسایی و بررسی عوامل مؤثر درونی - نقاط قوت و نقاط ضعف - و عوامل تأثیر گذار بیرونی ناحیه - فرصتها و تهدیدها - بر نقش بانکها در اقتصاد کشور به کار برده می شود - . - Wheelen, 1995 در حقیقت از این روش به عنوان ابزاری جهت شناسایی مسائل استراتژیک و ارائه راهبردها و استراتژیهای مناسب استفاده می-گردد

در ابتدا با سنجش محیط داخلی و محیط خارجی ناحیه، فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات مورد شنایی قرار گرفت و سپس به وسیله نظر خواهی و صحبت با مردم، مسئولان و کارشناسان، این عوامل مشخص و جهت برطرف نمودن یا تقلیل نقاط ضعف و تهدیدها و تقویت و بهبود نقاط قوت و فرصتهای موجود در ارتباط با تقویت توان اقتصادی بانکها و خلق حماسه اقتصادی در کشور، پیشنهادات و استراتژی های مناسبی ارائه گردید.

-1-2عوامل داخلی مؤثر بر نقش موثر بانکها بر اقتصاد

با استفاده از ماتریس ارزیابی داخلی روابط بین موضوعات مختلف را شناسایی و ارزیابی کنند و به ارائه راه حل هایی برای آنها بپردازند

در این قسمت سه مقوله استراتژیهای موجود، عملکردها و منابع مورد توجه و بررسی قرار گرفته و تحت عنوان نقاط قوت و نقاط ضعف به شرح ذیل تقسیم بندی شده است:

 نقاط قوت - Strenghts - :

1 ظرفیت بالای اقتصادی بانکها    
2 نیروی انسانی بسیار مناسب    
3 وجود تحقیقات بانکی اقتصادی متعدد در کشور    
4 وجود تفکر اسلامی و توصیه های اسلامی اقتصادی بانکی    
5 ایجاد تحریم ها به عنوان نیروی محرکه به خودآمدن    
6 افزایش بانکها و اقدامات زیربنایی اقتصادی به عنوان بخش خصوصی    
7 داشتن متحدین اقتصادی قدرتمند در منطقه و فرامنطقه    
8 وجود امنیت نسبی کسب و کار در کشور    
9  شناسایی به موقع ترفندهای اقتصادی-بانکی دشمنان از سوی مسئولین نظام    
10 برخورداری از موقعیت ژئوپلتیکی مناسب در منطقه و جهان    

نقاط ضعف - Weaknesses - :

1 اقتصاد وابسته به نفت
2 عدم جایگاه واقعی نظام شایسته سالارانه مدیریتی کشور در سطوح اجرایی و تقنینی
3 وجود مشکلات جدی نهادی-بانکی
4  روزمره بودن سیاست های پولی و مالی
5 عدم شناسایی و اهمیت به ظرفیت های موجود اقتصادی کشور از سوی بانکها
6 عدم وجود کارشناسان متخصص و متعهد در تصمیم گیریهای بانکی                    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید