بخشی از مقاله

چکیده

ادیان الهی چون از منبع وحی سرچشمه گرفتند، همگی در یک مسیر که همان رشد وکمال انسانهاست قراردارد و هیچ گونه اختلاف مهم و اساسی در ادیان الهی وجود ندارد. اما آنچه جاي بحث و تامل دارد، این است که ادیانی مثل یهودیت و مسیحیت به تدریج و مرور زمان دستخوش تحریف گردید و دو کتاب مقدس تورات و انجیل با خرافات در آمیخت. لذا مطالب غیر واقعی و به دور از حقیقت، در این دو کتاب به وفور دیده می شود . جایگاه و مقام زن نیز در تورات و انجیل از این آسیب در امان نبوده است و مطالب خرافی و غیر حقیقی زیادي در مورد زن و ارزش او در این کتابها یافت می شود . این در حالی است که به طور کلی در فرهنگ وحی از زن به عظمت یاد شده استچ فدر این مقالهفبهفبررسی و تبیین مختصري از دیدگاه ادیان گذشته تا اسلام نسبت به مقام و منزلت زن ارائه میفشود

واژگان کلیدي: زن، یهود، مسیحیت، اسلام

۱- مقدمه

زن حقیقتی است که در طول تاریخ، فراز و نشیبفهاي فراوانی را تحمل کرده و از زنده به گور شدن تا خدایی شدن را به خود دیده است. زن غیر از حقیقت انسانی، رازي در خود نهفته دارد که باید جلوهفهاي مختلف آن کشف و صورتفهاي گوناگونش پدیدار شود تا آن گونه که هست،فشناسایی و معرفی گردد. زن در اسلام، مظهر قداست و پاکی، موجب خیر و برکت شناخته شده و از ارزش و احترام فوق العادهفاي برخوردار است. هویت زن، هویت جامعه است و در واقع ارزش گذاشتن به زن و کمالات و خدمات بی پایان او، ارزش گذاشتن به تمام اقشار جامعه میفباشد. این ارزش گذاشتن به زن ، فقط در دین اسلام نیست و به طور کلی در فرهنگ وحی از زن به عظمت یاد شده است. براي نمونه میفتوان به حضرت مریم - س - اشاره کرد. حضرت مریم - س - ، نمونه یکی از بزرگفترین اعجازهاي آسمانی معرفی میفشود و وجود عیسی - ع - یکی از تجلیات کمال روحانی این زن به شمار میفرود. حضرت مریم - س - ، با تقوا و درایت بود و لحظهفاي از توجه به پروردگارش باز نمیفماند و بر اثر همین فضائل، آغوشش مهد پرورش عیسی - ع - گردید. [1]

با نظري به تاریخ حیات زن در اعصار پیشین و جستجو در رویدادهاي گوناگونی که زن عهدهفدار نقش آنها بوده این نکتهفآشکار میفشود که هرگاه زن جان و روان خویش را پاك نماید، به عوالم روحانی گراید و هربار که ضمیر خویش را از نگار هوس و ظاهرسازيفها بزداید، چنان با عظمت و نیرومند میفشود که حتی ممکن است تعیین سرنوشت تاریخ ملتی، به اراده او بستگی پیدا کند . بنابراین زن، مربی بشریت است و کانون تربیت خانواده، بدون این مربی شایسته، جامعه رنگ سعادت نخواهد دید و خانه، حضور مسئولانه و مدبرانه مادري کاردان را می طلبد. این نقش نمی تواند تشریفاتی یا حتی قراردادي باشد و حق تعالی در نظام زیبا و حکیمانه آفرینش زن را در چنین جایگاهی قرارداده است. زن کانون هستی و پایگاه مهرورزي و عشق خانواده، مرکز آموزش صفا، صمیمیت، ایثار و عطوفت به همگان است.[2]

-2فتعریف زن از دیدگاه بزرگان

    با زن همانطور که با کودكفسر و کار دارید رفتار کنید ولی همانطور که با ملکه صحبت میکنید با او سخن بگویید. - وایلد - ف

    از دستپخت زن تعریف کن تا در کنار اجاق خود را قربانی کند. - دیل کارنگی - چف

    ازدواج کار خوبی است، ولی بهتر است این کار را انجام ندهید. - سامبرست - چ

    در زندگی یک مرد هفروز ارزش دارد: روزي که با زنی آشنا میفشود و روزي که او را به خاك می سپارد.فف - ویکتور هوگو - ف

    گرانقیمت ترین انگشتري هاي جهان، انگشتري نامزدي است، چون مرد پس از خرید آن تا آخر عمر قسط میدهد. - چگورا - ف

    زن، وقتی از یک حقیقت دفاع می کند منطقش بسیار ضعیف و قدرت اثباتش بی تأثیر است. ولی اگر همین زن بخواهد از یک دروغ دفاع کند آن وقت کسی را تاب مقاومت در برابر او نیست. 

    اشکفزن، نیرومندترین ماده سیال روي زمین است. - داوینچی - [3]

-3 حدیث در تعریف زن از امامان شیعه

پیامبر اسلام - صلی االله علیه و آله - : حبب الی من الدنیا النساء و الطیب و قرّه عینی فی الصلاه محبوب من از دنیا زن و بوي خوش و نور چشم من در نماز است . - فبحار ج محلفص هله ژف  إن المرأة ریحانه و لیست بقهرمانه مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام فرمودند: یعنی همانا زن مانند گل بهاري است، نه یکففپهلوان سخت کوش. - نهج البلاغه، نامه لمژف  پیامبر - ص - : زنان دنیا برتر از حوریان بهشت هستند - الدر المنثور جغفصممذژف

-4فمقام زن در آیین یهودیت

در آیین تحریف شده یهود براي زن هیچ گونه شخصیت و منزلتی قائل نبودند. البته بی شک تمام پیامبران مدافع ارزش و مقام زن و مخالف ستم به او بودند ولی قانونهاي تحریف شده کتابهاي مقدس سبب شد در آیین یهود، زن و دختر را مایه ننگ بدانند . برخی از یهودیان زن را حیوانی می دانند که بیشتر از دیگر حیوانات به انسان شباهت دارد و درواقع برزخی میان انسان و حیوان به شمار می آید . [4]ف

یهوه، خداي یهود در آخرین بند از فرمانهاي ده گانه اش که به قول مشهور براي حضرت موسی - ع - فرستاده، زنان را در ردیف چهارپایان و اموال منقول قرار داده است . بر این اساس قوم یهود مانند همه اقوام جنگجو زن را مایه مصیبت و بدبختی می دانستند و او را فقط به این دلیل تحمل می کردند که یگانه منبع تولید سرباز بود . جالب تر این که مردان یهودي در دعاي صبحگاهی از خداوند تشکر می کنند که آنها را زنفنیافریده است . در دین تحریف شده یهود، دختر کالایی است که می توان آن را در هنگام تنگدستی فروخت . سنت غلط خرید و فروش دختران در قوم بنی اسرائیل رواج زیادي داشته است . 

در تورات آمده است که حوا از دنده آدم آفریده شده است و چون چنین است پس بایستی زن همواره تابع و ملک مرد باشد و مالکیت مرد بر زن از همین قائده ادعایی در آفرینش ریشه گرفته است . در عقیده و آیین یهود، حوا در بهشت سبب فریب آدم و ارتکاب گناه خوردن میوه ممنوعه و اخراج از بهشت شده و از این رو جنس زن تا آخر عمر جهان به عنوان یک گناهکار دائمی باید مجازاتف شود . این گونه قضاوت، ستمی تاریخی نسبت به زن است . و متاسفانه همین مطلب در طول تاریخ تبدیل به یک فرهنگ شده و بر روي رفتار مردان بر زنان اثر گذاشته است . بدیهی است چنین قضاوتی نسبت به زن نمی تواند یک پیام الهی باشد . در قرآن کریم که آسمانی بودن آن روشن استفخوردن میوه ممنوعه در بهشت را به آدم و حوا هر دو نسبت می دهد و گناه آن را بر گردن حوا نمی اندازد . [5]ف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید