بخشی از مقاله

چکیده

بر اساس جهان بینی ادیان الهی ، انسان خلیفه خداوند و مرکز و محور جهان هستی است. وی عهده دار رسالت سبک معرفت و تهذیب نفس و اصلاح جامعه است و میان جهان آخرت نیز استمرار دارد. علاوه بر حفظ کرامت انسان ، استعدادهای حیاتی شکوفا می شود. حجاب و پوشش موضوعاتی است که رعایت آن موجب حفظ کرامت انسان است. صرفاً به حجاب ظاهری تاکید و بسنده شده است بلکه جهان باطنی به عنوان آراستگی درونی وتلاش جهت تادیب نفس برای هر مرد و زن توصیه شده است. ضرورت پوشش و اهمیت آن درآئین اسلام و مسیحیت بحث گزارده می شود و با بررسی نگرش دینی این ادیان نسبت به حدود و پوشش روشن می شود.

مقدمه :

حجاب به معنای پوشاندن بدن در برابر نامحرم است. از احکام ضروری دین اسلام است در دیگر ادیان الهی به خصوص مسیحیت نیز این حکم با تفاوت های کم و بیش وجود دارد و پوشش و عفاف از آن جهت که امری فطری و برای حیات اجتماعی انسان ضروری است در ادیان و مذاهب الهی دارای جایگاه خاص است. همه ادیان آسمانی حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشری را به سوی او فراخوانده اند زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده است اگرچه انتخاب لباس و پوشاک برآیند اندیشه و اراده ی آدمی است ولی بر بینش و اراده انسانی نیز تاثیر می گذارد و می تواند عنوان زمینه ساز تعالی یا انحطاط فردی و اجتماعی نقش آفرینی کند. متون تاریخی در بیشتر قریب به اتفاق ملت ها و آئین های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است. حجاب در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان تشدید یافته ولی هیچ گاه از بین نرفته است. در آئین مسیحیت حجاب بر زنان امری لازم بوده است. کتاب های مقدس مذهبی دستورات و احکام دینیآداب و مراسم و سیره عملی پیروان این دین بهترین گواه بر اثبات این مدعاست.

بیان مسئله:

لزوم پوشیدگی زن بیگانه در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است. درخود قرآن کریم درباره ی این مطلب تصریح شده است لذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تهدید کرد. بی شک پدیده برهنگی بیماری عصر ماست .دیر یا زود این پدیده به عنوان بیماری به زود مشخص خواهد شد . اسلام قوانین را بر اساس فطرت و طبیعت بشر وضع کرده است از این رو رعایت عفت برای زن و مرد و حفظ حدود و حریم و محرم و نامحرم از اهمیت خاصی برخوردار است، در مسیحیت عفاف و حجاب و لازمه خانه نشینی و عزلت نشینی زنان است که گویای مواضع سخت گیرانه آنان در مورد پوشش است اما در فرهنگ اسلامی حضور موثر و فعال زنان در عرصه ی اجتماعی بخشی از فلسفه پوشش حکم وجود است چنان چه حضرت فاطمه زهرا - س - با پوشش کامل در مسجد خطبه خواندند و از حق مسلمشان در فدک دفاع کردند طرح مسئله پوشش در آئین مسیحیت با ابهام و کلی گویی همراه است و راه روشنی به روی پیروان خود نمی گشاید در صورتیکه اسلام با بیانی روشن خط مشی مسلمانان در این عرصه را تبیین کرده است. با توجه به موارد گفته شده در این مطالعه در پی آنیم که به مقایسه حجاب از دیدگاه اسلام ومسیحیت بپردازیم

اهمیت و ضرورت حجاب:

تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ اسلام در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی می داند. از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی و حافظ حرمت و از آداب عفت وحیاست. حجاب آثاری مانند موفقیت های معنوی ، مصونیت و آرامش زن، سلامت و بیماری و کاهش مفاسددارد.حجاب قبل از اسلام وجود داشته است و حتی قبل از میلاد مسیح در نقاشی ها و تصویرها قسمت پایین بدن را پوشش قرار می دادند.در یونان زنان صورت و بدن خود را می پوشاندند.

در روسیه هم زنان دارای پوشش بوده اند. مسئله حجاب اسلامی اختصاصی به اسلام ندارد در ادیانی مانند دین مسیح و زرتشت هم وجود داشته است. این مسئله حتی به بعداز هبوط آدم وحوا از بهشت برزخی نیز برمی گردد زیرا که با خوردن از میوه ممنوعه از لباس بهشتی خارج شدند و وقتی به زمین رسیدند از برگ درختان انجیر خود را پوشاندند. حجاب و پوشش مخصوص انسان به تنهایی نیست.بلکه اگر از قطب عقلی خلقت جهان، حجاب بحث کلی است که مربوط به تمام خلقت می شود . در تمام ادیان آسمانی وجود حجاب امر بدیهی و کاملا آشکار است از ظهور حضرت آدم خلیفه خدا بر زمین تاکنون پیروان ادیان الهی حجاب مشخص بوده اند و این امر شاملیکیازدهفرمانحضرتموسی - ع - نیزمیباشد. درادیانمسیحیتاسلامحجابراامریضروریدانستهاند .

هدف حجاب :

هدف اصلی تشریح احکام در اسلام قرب به خداوند است که به وسیله تزکیه نفس و تقوی به دست می آید مْآیَاتِهِوَیُزَکﱢیهِمْوَیُعَلﱢمُهُمُالْکِتَابَوَالْحِکْمَهَوَإِنکَانُوامِنقَبْلُلَفِیضَلَالٍمﱡبِینٍ اوست که میان عرب امی قومیکه خواندن و نوشتن هم نمی دانستند پیغمبری بزرگوار از همان قوم بر انگیخت تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک سازد و کتاب و حکمت الهی بیاموزد ، با آنکه پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی، وجوب حجاب اسلامی دستیابی به تزکیه نفس ، طهارت ، عفت و پاکدامنی است . هدف از حجاب خداوند حجاب را برای زنان واجب نمود تا از چشم بیمار دلان در امان بمانند.زنان به مثابه جواهری گرانبها ،نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسلهای آینده را به عهده دارند .لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیتآنانرافراهمنمودهاست .

تعریف حجاب :

کلمه ی حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب است . بیشتر استعمالش معنی - - پرده - - است این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست ،پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد و این مطلب باعث شده افرادی گمان کنند که اسلام برای زن چنین مقرر کرده است که همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود و پوششی که بر زنان اسلام واجب کرده است به این معنا نیست که از خانه بیرون نرود .زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست . پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به خودنمایی نپردازد آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کنند و استعما کلمه حجاب در مورد پوشش زن اصطلاح نسبتاً جدیدی است دردیمق خصوصاً در اصطلاح فقهاء کلمه - - ستر - - که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید