بخشی از مقاله

چکیده

امروزه صنعت گردشگري به علت تأثیرگذاري آن بر فرآیند تولید، اشتغال و توسعه اقتصادي براي بسیاري از کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است. بطوریکه توجه بسیاري از کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه را به آزادسازي بیشتر در این بخش و اجراي سیاستهایی جهت تغییرات ساختاري عمیقتر در این بخش معطوف ساخته است .سازمان کنفرانس اسلامی   - - OIC به عنوان یکی از بزرگترین تشکل سیاسی و اقتصادي جهان، در زمینه گسترش همکاري میان کشورهاي اسلامی به ویژه در امر همکاري جنوب - جنوب، توسعه صنعت گردشگري اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

این سازمان با نامگذاري سال 2010 میلادي به سال »گردشگري اسلامی« که گامی در راستاي توجه کشورها به اهمیت فزاینده آن در اقتصاد کشورهاي اسلامی ااست، تلاش دارد با تبدیلشدن صنعت گردشگري به عامل موثر در تعامل فرهنگها، گفتگوي تمدنها و برقراري انس و الفت بین ملتها زمینه را براي همگرایی عمیق تر میان دولتهاي اسلامی فراهم آورد.. برنامهریزي براي توسعه صنعت گردشگري اسلامی آینده در میان کشورهاي اسلامی لزوم توجه به بررسی تحولات گذشته و نگاه به وضع موجود صنعت گردشگري اسلامی را اجتناب پذیر می کند از همین روي این سوال کلیدي مطرح است که :

-1  موقعیت ج . ا . ا در میان کشورهاي OIC چگونه است ؟ براي پاسخ به این پرسش از روش شناسی توصیفی و تحلیلی واز فن swotا استفاده شده است تا بتوان تصویري روشن از سیماي صنعت گردشگري OIC در چارچوب تحولات بازار جهانی بر مبناي آمار و ارقام رسمی منتشر شده و جایگاه ایران در میان کشورهاي اسلامی ، به عنوان نخستین گام در برخورد واقع بینانه با این جریان ارائه داد. یافته هاي اسنادي حاکی از آن است که کشورهاي اسلامی با دارا بودن میراث معنوي، فرهنگی و طبیعی و سایر داشته هاي تسهیل کننده و نهاده گردشگري نیاز به یک حرکت راهبردي براي توجه فرایندي به صنعت گردشگري دارند تا این طریق به عنوانا یک فرصت تازه ، زمینه رشد و شکوفایی خویش را بهبود بخشند ، روند رو به رشد فعالیت کشورهاي عضو در طول یک دهه اخیر علیرغم سهم و جایگاه بسیار ناچیز و همچنین سهم از کل درآمد گردشگري جهان ، دورنماي خوبی را براي توسعه صنعت گردشگري در میان کشورهاي اسلامی ، نشان می دهد.

در این میان چهار کشور ترکیه ، مالزي و مصر و مراکش با اختصاص 33 درصد از کل درآمد گردشگري کشور هاي عضو علیرغم نمایش توزیع جغرافیایی نامتوازن توسعه گردشگري در میان کشورهاي اسلامی ، حرکت جدید و سیاست هاي موفق این کشورها را در حوزه گردشگري بازگو می کند افزون بر این یافته هاي میدانی از دیدگاههاي کارشناسان صنعت گردشگري ایران در تحلیل وضعیت این صنعت در کشورهاي اسلامی نیز حاکی از آن است که فرصتهاي پیش رو در کنار نقاط قوت گردشگري ، اتخاذ راهبرد هاي تهاجمی ذیل را پیش روي کشورهاي اسلامی مطرح می سازد .

-1 یکپارچگی اقتصادي در حوزه گردشگري در قالب برنامه ریزي الگوي خوشه اي و مناطق آزاد گردشگري منطقه اي

-2 ضرورت اتخاذ سیاست هاي همگرایی عمیق از طریق تسهیل و حذف کنترلهاي مرزي ، اتخاذ اصل شناسایی متقابل در ارتباط با استانداردهاي محصولات و خدمات وابسته به گردشگري و مقررات زدایی در بخش هاي حمل و نقل کشورهاي عضو

-3  اصلاح سیاست هاي تجاري بین کشورهاي عضو از طریق موافقت نامه هاي همگرایی منطقه اي .

-4 استفاده از کشورهاي پیشرو گردشگري به عنوان الگو و توسعه ایده هاي موفق و انتقال تجارب با سازماندهی مرکز مشاوره و اتاق فکر گردشگري اتاق منطقه اي .

-5  رعایت اصول کلی چهارگانه حاکم بر راهکار خوشه اي در چارچوب منطقه گراییا :

-    اصل گزینشی مبتنی بر مزیت هاي حوزه گردشگري

-    اصل اثربخشی حوزه هاي گردشگري

-    اصل انعطاف پذیري در ورود اعضا به خوشه ها .

-    رعایت اصل تدریجی حرکت از منطقه گرایی گردشگري به سوي بازار مشترك گردشگري اسلامی .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید