بخشی از مقاله

چکیده

صنایع دستی جلوه ای از هنر، فرهنگ و تمدن در هر شهر و یا سرزمین و حاصل کار دست هنرمندان و صنعتگرانی است که قدمت آن به چندین هزار سال قبل از میلاد می رسد و روح هر بیننده ای را به سمت زیبایی و نقوش و ظرافت خود متمایل می سازد . ایران از جمله کشور هایی است که در صنایع دستی تمدنی غنی و پیشرو دارد. که در بین شهر های آن صنعت سفالگری در شهر لالجین یکی از صنایع دستی است که از گذشته های دور تا به امروز در این شهر جزء منبع درآمد و اشتغال بوده که با گذشت زمان و با فکر و خلاقیت صنعتگران در این شهر تنوع و پیشرفت بسیار زیادی داشته است ، با توجه به مشاهدات و برداشت میدانی محقق و منابع مکتوب به نظر می رسد به علت عدم پیشرفت و سرمایه گذاری در گردشگری شهری با کاهش ورود گردشگر ان داخلی و خارجی به این شهر مواجه هستیم که این امر در دراز مدت به صورت مستقیم بازار عرضه و تقاضا در صنایع سفال و سرامیک و در نتیجه صنعت گردشگری و جهانگردی در شهر لالجین را تحت تاثیر خود قرار می دهد . لذا این امر محقق را بر آن داشت تا به بررسی و تحلیل صنایع دستی و صنعت گردشگری بویژه گردشکری شهری در شهر لالجین به عنوان یک شهر توریست پذیر در استان همدان بپردازد و راهکارها و استراتژی هایی را جهت بهبود و رفع مساله پژوهش بیان نماید.

واژه های کلیدی: صنایع دستی، صنعت گردشگری و جهانگردی، شهر لالجین ، گردشگری شهری،جذب گردشگر

مقدمه

امروز تولید صنایع دستی که مزین به نقش آثار تاریخی، باستانی و یادمانهای ویژه هر کشور است در دستور کار صنعتگران جهان قرار دارد و تلاش میشود که حتی بخشی از این گونه آثار که از سنگ، چوب، فلز و یا بر روی سرامیک و پارچه پدید میآید با قیمتهای ارزان در اختیار توریستها قرار گیرد . تمامی کشور ها به تأثیر متقابل صنایع دستی، صنعت گردشگری و جنبههای مختلف میراث فرهنگی به یکدیگر اعتقاد دارند. چرا که در عمل و تجربه دریافتند بر پایه این اعتقاد و تجربیات حاصله تشکیلات صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در بسیاری از کشورها در هم ادغام و یا در رابطهای هماهنگ و منسجم با هم دیده شدهاند که خوشبختانه در کشور ما نیز گامهایی صحیح و اصولی در این زمینه برداشته شده است، سهم و نقش صنایع دستی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و به اعتقاد کارشناسان و برنامه ریزان نه صرفا به لحاظ درآمد اقتصادی بلکه به لحاظ حفظ ارزش ها، اصالت ها و خاستگاه فرهنگی و هنری آن نیز هست . - عسگری، - 1386

ایران یکی از ده کشور پرجاذبه گردشگری در جهان است و آثار بی شمار تاریخی، باستانی و جاذبههای طبیعی آن به حدی است که هر گردشگری را با هر سلیقه و یا هر بینش و تفکری به سوی خود جلب میکند. مراجعه به آمار ورود گردشگران بینالمللی به ایران طی سالهای اخیر روشن مینماید که گردشگران از کشورهای مختلفی جذب این هنر، فرهنگ و تمدن گردیدهاند و خواستار قرابت و آشنایی با آن شدهاند.در این میان استان همدان نیز از جمله مناطقی است که صنایع دستی در آن از رونق و شهرت ویژه ای برخوردار است و در شهر های خود از جمله لالجین، صنایع دستی آن مانند صنعت سفالگری اهمیت صادراتی و شهرت جهانی دارد.

پیشینه سفال سازی در لالجین نزدیک به 700 سال برآورد شده است به همین دلیل لالجین به پایتخت سفال ایران معروف است. که صنایع دستی در شهر لاله جین علاوه برجنبه مصرفی، از ویژگی های هنری بسیار بالایی برخوردار هستند .اما آنچه که بیش از هر چیز می تواند این صنعت را که جزئی از گردشگری فرهنگی است در شهر لالجین توسعه و پیشرفت دهد ، گردشگری شهری است که گردشگری شهری و کیفیت و کمیت آن یکی از شاخص های مهم توسعه وعمران شهری به شمار می آید، اما در کل برای تحقق گردشگری شهری در شهرها می بایست گردشگاه و مجموعه های گردشگاهی درون شهری و برون شهری و حومه ای به تناسب بوجود آید و تسهیلات و امکانات و خدمات گردشگری نیز در یک شهر به تناسب طیف گردشگران فراهم شود. - « محمد حسن اکبرزاده ابراهیمی، - 1386

اهمیت و ضرورت پژوهش

نقش و اهمیت صنایع دستی به عنوان هنری خلاقانه و بومی و اصیل با جنبههای قوی کاربردی در ابعاد مختلف هنری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی روشن و آشکار است. در هر شهر و کشوری صنایع دستی با جلوه های زیبا ذهن و روح هر گردشگر ی را متوجه خود کرده و هر توریستی رابه گردشگری و جهانگردی داخلی و خارجی در این سرزمین ها ترغیب می نماید .در شهر لالجین نیز صنایع دستی طی سالیان متمادی سهم بسزا و در خور توجهی در توسعه گردشگری و جهانگردی و ورود گردشگران داخلی و خارجی به کشور ایران و استان همدان و لالجین داشته است که همین امر منجر به توسعه اقتصادی و افزایش د رآمد سرانه که از اهداف اصلی برنامه ریز ان اقتصادی است شده ، نکته مهم و درخور توجه این است که به دور از همه تأثیرات مثبت اقتصادی ، فرهنگی ،اجتماعی و ..... در صنایع دستی، این هنر ملی می بایستی به عنوان بخشی از گردشگری فرهنگی در بخش صنعت گردشگری و توریسم بصورت جدی و برنامهریزی شده مورد حمایت مسئولین ذیربط در بخش های دولتی و همچنین بخش های خصوصی در شهر لالجین قرار گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید