بخشی از مقاله

چکیده:

در چند دهه اخیر، تغییرات اقلیمی موضوع مهمی برای بررسی هنگام مواجه شدن با ساختارهای پایدار شده است. مقاله حاضر به منظور شناسایی بهترین عمل ها و مناسب ترین سیستم ها برای اقلیمی پاسخگو به بناهای با کربن کم، چالش های ایجاد شده توسط بادیه نشینان ساکن واحه سیوای مصر را از طریق مطالعه موردی سه بنای بومی ارائه می دهد. این مقاله عایق حرارتی و بهترین استفاده از ساخت و ساز با مصالح بومی، روش های خنک سازی غیر فعال، نور طبیعی خورشید، همه را با مفهوم بهترین کاربرد از منابع در دسترس را مورد بررسی قرار داده است. هم چنین این مقاله درس هایی آموزنده از مطالعه موردی ساختمان های سازگار با محیط زیست را برای آموزش، تربیت و اشتغال مردمی که در مناطق روستایی با محیط زیستی غنی هستند ارائه می دهد، بنابراین نتیجه این مقاله برای به دست آوردن منبعی برای سرمایه گذاری و نوآوری به کار خواهد رفت.

-1مقدمه

در سایه تکامل تکنیک ها، فلسفه ها و استراتژی های طراحی بنا، جهان با بحران های زیست محیطی و تقاضاهای عظیم انرژی مواجه است. بنابراین، انتشار کربن و گازهای گلخانه ای پدید آمد. در نظریه آلودگی زیست محیطی،اقلیم مستقیماً به "واکنش های بومی " که مواد و مصالح، منابع و تولیدات تبدیل به بهترین منبع جهان در جستجو در این منطقه شده اند، مرتبط می شود. در طی چند دهه اخیر، تقاضای بیشتری در حیطه معماری برای دست یافتن به استراتژی های طراحی برای وضعیت زندگی جدید در این منطقه به چالش کشیده که بر اساس سنت ها و دانش به دست آمده از جستجو در مورد پایداری محیط زیست طبیعی ساخت و ساز می شود، وجود داشته است.

بسیاری از تحقیقات مرتبط، بر روی محیط زیست طبیعی و ارتباط آن با میراث فرهنگی تمرکز دارند؛ که ما دریافتیم هدف پروژه ها اعمال روش های توسعه یافته تکنولوژی های بومی برای حفظ سنت های بومی فرهنگی بوده است. برخی تحقیقات به منظور منطقه ای کردن معماری بومی بر اساس اقلیم و میراث فرهنگی و برای مثال با هدف ذخیره انرژی هستند. در حالی که محدودیت اطلاعات در مورد الگوی تحول معماری بومی از نسلی به نسل دیگر با انتقال تکنولوژی وجود دارد.

با این اوصاف، با نگاه به محیط غنی ماتماتا در تونس، درس های زیادی را می توان از تکنیک های بومی اتخاذ شده در حفر خانه ها در داخل غار به عنوان روشی برای در امان ماندن از تابش شدید آفتاب آموخت. نه تنها یک معماری زیبای سنتی جالب توجه ظهور یافت، بلکه تکنیک هایی در تطابق با استانداردهای آسایش حرارتی که این روزها در سرتاسر جهان استفاده می شود مانند اشری-55 - انجمن مهندسی گرمایشی، سرمایی و تهویه مطبوع - یا ایزو 7730 به طور موفقیت آمیزی به وجود آمد. بدین ترتیب، درس های بسیاری را می توان از چالش های دیده شده در روستای راجپوت هند آموخت که در این روستا می توانیم ببینیم که بهترین استفاده از منظر و کشاورزی برای مواجه با باران های غالب موسمی، سیل های ناگهانی، فرسایش شدید و دمای خیلی بالا و طوفان های استوایی به عمل آمده است.

از همین منظر، نمونه ای از معماری نئوبومی با استفاده از تکنولوژی برای دست یابی به نعمت های جذاب بومی مقر گونا در غردقه مصر پدید آمده است. به این دلیل، این مقاله به طور خاصی مشتاق به ارائه یک بررسی از سه بنای مورد مطالعه در واحه سیوای مصر که سهم بزرگی در معماری پایدار دارند، می باشد. سه بنای مورد مطالعه برای درس گرفتن از این که چگونه مردم بومی سیوا ابعاد زندگی اجتماعی خود را با معماری بومی تطبیق داده اند بحث خواهد کرد.

-2روستای واحه سیوا

اولاً، واحه سیوا به عنوان یکی از واحه های باستانی از روزگار فرعونیان مطرح است، که واحه را "جزایر رحمت" می نامیدند چون آنها محل استراحت قبایل در حین سفر در بیایان بودند. نام باستانی مصری سیوا "سخت-ام" است که به معنای سرزمین نخل می باشد. سیوا در بیابان غربی مصر، 60 فوت زیر سطح دریا واقع شده است. مساحت کل سیوا 1088 کیلومتر است و بیش از 300 رود و چشمه دارد، و یازده قبیله سنتی با 20هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. واحه سیوا تابستان های گرم و خشکی دارد که دمای آن به 39 درجه سانتیگراد می رسد و زمستان های خنک با 5 درجه سانتیگراد دارد.سیوا به خاطر درخت های نخل و زیتون به دلیل مکانش و وجود صدها چشمه و نهر آب مشهور است، بنابراین به عنوان یک واحه کشاورزی در نظر گرفته می شود.

یکی از معدود جوامع واحه ای مصری است که برای بقای ویژگی های سنتی اش مدیریت شده است. شالی،آجر باستانی نمکی -گلی "کرشف"که سکونتگاه ها را مستحکم می کرد در قرن 13 ساخته شد. خانه ها کنار هم و در امتداد شیب، باریک و با جاده های پیچ در پیچ خاکی ساخته شده بودند، و در عین حال تا حد زیادی متروکه ماندند و در حال فروپاشی خالی از سکنه شدند. اخیراً، باران های عجیب سنگینی سکونتگاه ها را خراب کرد، مردم را وادار کرد که شالی را رها کنند و جای دیگری را جستجو کنند، همه مواد و مصالح و اثاثیه ای که می توانستن سالم ببرند و از نو بسازند برچیده شد. در همان زمان، ابتکار عمل های پیشرفته جدید برای تأثیر روی محیط زیست به اندازه کافی مطرح نبود. زمین به سرعت توسط سرمایه گذاران خریده می شد، تار و پود اجتماعی منطقه شروع به تغییر کرد و روش های سنتی استفاده پایدار از منابع دیگر تکرار نمی شد.

به عنوان یک واکنش طبیعی برای هماهنگی با وضعیت حاد محیط بیابانی کویر سیوا، سکونت گاه ها به تدریج در فرم فشرده شدند تا سطح خارجی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می گرفت کاهش یابد، کوچ ها باریک شدند و اغلب خیابان ها پوشیده شدند و سایه اندازی شدند تا از گرمای آفتاب و درخشش شدید نور اجتناب شود و محور تهویه به وجود آید. بر اساس مصاحبه هایی با سیوایی ها، با توجه به کاربرد واژگان معماری سنتی آن ها، دیگر تکنیک طبیعی که برای خنک کردن هوا در طی تابستان های گرم استفاده می شد، استفاده از گیاهان کنار بازشوها و در نتیجه بهبود خنک کردن هوا قبل از عبور از میان پنجره ها بود.

به علاوه، بادگیرها و آتریوم ها در داخل بنا استفاده می شدند. هم چنین پنجره ها بر خلاف هم برای ایجاد تهویه متقاطع ایجاد می شدند. باتوجه به تکنیک ساخت و ساز با آجر کرشف، نمک این آجر با در معرض قرار گرفتن آفتاب کم آب می شود. بنابراین، "تلخت" به عنوان مصالح پرکننده استفاده می شود که دوباره گل خیس با آب شور تخمیر می شود و برای یک تا دو هفته اجازه می دهند تا خشک شود.

تصویر :1 ساختمان ردیف به ردیف با آجر کرشف، یک بنا روی ساختمان بعد از اجرای هر بلوک، تلخت خیس را از بنای دیگر دریافت می کند. معمولاً بنا از ارتفاع 5 متر تجاوز نمی کند. ضخامت دیوار به طور نرمال 50 سانتیمتر در پایین ترین ردیف و 30 سانتیمتر در بالاترین ردیف است. در حال حاضر، تکنیک ساخت و ساز کرشف، به علت رطوبت بالای موجود در خاک فراوان است، بنابراین قبل از این که کارگران شروع به استفاده از آن در ساخت و ساز کنند، نوع عایق باید تعیین شود. با این وجود در طی فاز ساخت و ساز، بناها بعد از اینکه مطمئن شدند بلوک های کرشف خشک شدند لایه به لایه می سازند. بنابراین،اخیراً سیوایی ها شروع به جایگزینی ساختمان های کرشف سنت شان با بلوک های سفید معمولی و سیمانی برای صرفه جویی در زمان کرده اند.

-3ساختمان های مطالعه موردی

خانه یک سیوایی: حاج علی

خانه حاج علی - تصویر - 2 سطحی حدود 350 مترمربع را اشغال کرده و 10 متر ارتفاع دارد. این خانه به این دلیل انتخاب شده که یکی از خانه های معمول کرشف سیوایی است و تا به امروز در وضعیت مناسبی به سر می برد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید