بخشی از مقاله

چکیده

فرهنگیِمبارزة مردمِ ایران زمین با مهاجمان قدمتی به طولِتاریخِ این سرزمین داشته است ودر هر دوره اي به شکلیمتفاوت نمایانگر شده این مبارزه در پی هجومِ وحشیانهرانگرِووی قومِ مغول ابعاد تازه اي یافت و با توجه به جوِ اختناق و وحشت حاکم برآن دوران پنهان تر و مرموزتر شدودر قالبِ مبارزه و جنگ نرم تجلی یافت و سرانجام منجر به پیروزي قومِ به ظاهر مغلوبِ ایرانی بر قومِ غالب گشت .دراین نوشتار به بررسیِ جنگ نرم و مبارزفرهنگیة در اعمال و رفتارِ یکی از شخصیتهاي برجسته و مهمِ این دوران یعنی » عطاملک جوینی« و به ویژه جلوه هاي آن درکتابش" تاریخ جهانگشاي "می پردازیم . در واقع پرسش این است که عطاملک جوینی چگونه و با چه روشی توانست در چهارچوبِ جنگ نرم و مبارزفرهنگی،ة فرهنگ ایرانی را حفظ نموده، با نفوذ در دستگاه حکومتی مغولان به حفظ هویت ملی و غلبفرهنگیِه ایرانیان کمک کند .

کلید واژه: عطا ملک جوینی، تاریخ جهانگشا، مغول، جنگ نرم، ایران

جنگ نرم

اصطلاح جنگ نرم یا قدرت نرم - Soft power = - که در برابر جنگ سخت به کار می رود با مناقشات فراوانی در تعریف همراه استمشهورترین. تعریف از آنِ "جوزف ناي"

– پژوهشگر آمریکایی – است . او ابتدا قدرت نرم را » توانایی شکل دهی ترجیحات دیگران« تعریف کرد - مجله سیاست خارجی "foreign policy"،شماره 8، سال - 1990، و سپس درکتابش نوشت: البته قدرتم نردقیقاً همان نفوذ - Influence= - نیست، زیرا نفوذ می تواند شامل قدرت سخت - تهدید - و یا پاداش نیز باشد، ولی قدرت نرم چیزيبیش از قانع کردنِ صرف یا تواناییِ حرکت دادنِ مردم از طریقِ استدلال است - هرچند که یکی از بخش هاي مهم قدرت نرم است - . قدرت نرم همچنینلِشامتواناییِ جذب نیز می شود، و جذب، اغلب باعث مشارکت توأم با رضایت می گردد . به بیانِ ساده و در اصطلاحِ رفتاريقدرت، نرم جذابیت - فره مند،کاریزما - است و منابعِ قدرت نرم دارایی هایی اند که چنین جذابیت هایی را تولید می کنند - ناي - 44: 1389

ناي براین باور است که قدرت به طورِ کلی به معنیِ تواناییِ نفوذ بر رفتارِ دیگران براي رسیدن به نتیجه مطلوب است . به نظر وي راه هاي متعددي براي این تأثیر گذاري هست : مانند تهدید، متقاعد کردن از طریق پرداخت مالی، یا جذب دیگران و همکاري با آنها . او می گوید اگر بتواند این باور را القا کنید که اهدافتان مشروع است، می توانید بدون استفاده از تهدید به هدفتان برسید و حتیبدونِ دستور دادن بر رفتارِ دیگران تأثیر بگذارید . ناي می گوید که مثلاً کاتولیک ها نه به دلیل تهدید بلکه به دلیل احترام به پاپ به آموزه هایش عمل می کنند .

سیاستمداران و مردمِ عادي اغلب قدرت را به معنايِ داشتنِ تواناییِ نفوذ بر نتیجه کار معنی می کنند؛ کسی که اقتدار، ثروت یا شخصیتی جذاب - فره مند، کاریزماتیک - دارد قدرتمند خوانده می شود. - جعفري309:1388هرچندقدرت -  نرم اصطلاحی نوظهور درادبیات سیاسیِ جهان است اما جنگ نرمفاهیمِوم همسانش قدمتی به اندازحیاتة بشري دارد. می توان " ابلیس"را به عنوان اولینبازیگرِ جنگ نرم معرفی کرد که بدون استفاده ازهرگونه سلاح و زور و اجبار، آدم - ع - و همسرش را اغوا کرد و از بهشت بیرون راند . البته کهن ترین روایت دربارجنگة نرم با استراتژيِشريب را به نبرد "کیدئون با مادن نسبت می دهند .

تاکتیک هاي جنگ نرم .1برچسب زدن

براساسِ این تاکتیک واژه هايِ مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل می کنند، و آنها را به افراد یا نهادهاي مختلف نسبت می دهند . گاهی هدف از این عملکرد آن است که ایده، فکر، یا گروهی محکوم شوند بی آنکه استدلالی در محکومیتشان آورده شود . اسم گذاري - برچسبی بد زدن به یک فکر و عقیده - براي تحریک به رد فکر وعقیده اي – بدون بررسی شواهد – مورد استفاده قرار می گیرد . - سوربن، تانکارد - 152:1390

.2 تلطیف و تنویر

از تلطیف و تنویریعنی– مرتبط ساختنِ چیزي با کلمه اي پرفضیلت – استفاده می شود تا مخاطب چیزي را بدونِ بررسیِ شواهد بپذیرد و تصدیق کند . - سوربن،،همان: - 158

.3 انتقال

انتقال یعنی اینکه اقتدار، حرمتومنزلت، امري مورد احترام، به چیزي دیگر- براي پذیرفتنی تر کردنِ آن – منتقل شود . استفاده از نمادهاي مذهبی یا ملی، و انتساب به اشخاص و جریان هایی که مورد احترام عموم مردم اند، تاکتیک انتقال نامیده می شود .

.4 تصدیق

تصدیق یعنی شخصی که مورد احترام و یا منفور است بگوید که یک فکر، برنامه، محصول، یا یک شخصِ معین خوب است یابد . تصدیق، فنی رایج در تبلیغاتپیکارهايِو سیاسی است . - سوربن، همان حمایت: - 165 اشخاصِ مشهور گروه هاي فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی از یک شخص یا جریان، تصدیق نامیده می شود.

.5 شایع

شایعه در فضایی تولید می شود که امکانِ دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق امکان پذیر نباشد. شایعه انتقالِ دهاندهانِبهحکایتها و اخبارِ ناموثق است . این حکایت ها ابتدایی ترین نوعِ اخبار است و به همان اندازه که ابتداییناقص، و نادقیق نیز است. مطالبِ کلیِ شایعه باید حولِ محورهایی اساسی ومهم باشدکه مخاطب نسبت به آن حساسیت بالایی دارد . در زمان هایی که پخشِ پیام به طورِ شفاف و روشن امکان پذیر نیست یا در مواقعی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید