بخشی از مقاله

چکیده

شهر دارای یک آستانه جمعیتی است و هدف آن برآوردن نیازهای آن جمعیت است. رشد جمعیت شهری در کشورهای توسعه یافته، نظم نسبی یافته است، ولی این امر در کشورهای در حال توسعه به علت مهاجرتهای بی رویه هنوز چندان ساماندهی نشده است.بعد از جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین مسایل اجتماعی کشورهای در حال توسعه، رشد و توسعه شتابان و ناهمگون شهرنشینی بوده است. بدیهی است که این رشد انفجاری شهرنشینی و در پی آن پیدایش و رشد پدیده حاشیه نشینی، برآیندهای مهاجرتهای مداوم داخلی، یعنی از روستاها به شهرها که بازتاب اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی آن رشد گروهها و جوامع حاشیه نشین است که در جاهای مختلف به شکلهای گوناگون آلونک نشینی، زاغه نشینی، کپر نشینی و حلبی آبادها و غیره... بروز می کند.

از پیامدهای اجتماعی بروز پدیده سکونتگاه غیر رسمی در نواحی شهری رواج ناامنی در سطح مناطق شهری می باشد شهر بروجرد به عنوان یکی از شهرهای غرب کشور که دارای شرایط مناسب اقلیمی و زیستی جهت اسکان مهاجرین می باشد طی چند سال اخیر به صورت نگران کننده ای با این پدیده مواجه است به گونه ای که بر اساس نظر سنجی که از شهروندان صورت گرفت 27 درصد در حد خیلی زیاد، 38 درصد زیاد، 20 درصد متوسط و 15 درصد در حد کم معتقد به تاثیر گذاری این سکونتگاهها بر عدم امنیت شهری می باشد تاکید شهروندان بر این پدیده مسئولیت مدیران شهری در برخورد با این وقایعا حساستر می نماید.

واژگان کلیدی :حاشیه نشینی ، امنیت، شهر بروجرد

-1 مقدمه:

اسکان غیر رسمی، نوعی سکونت در فضای شهری است که در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و حقوقی با سایر سکونت موجود در شهر تفاوتهای اساسی را نشان می دهد. بررسی و تحقیقات در این نوع سکونتگاه ها مبین این حقیقت است که در آن ها انواع بیماری ها و انحرافات شدید اخلاقی، بیکاری، جنایت، دزدی، بیسوادی، فزونی و تراکم جمعیت و غیره به وفور به چشم می خورد. اسکان غیر رسمی بر اساس ویژگی های ساختاری شامل آلونک نشینی، زاغه نشینی، حلبی آباد و اطاق نشینی وغیره...می باشد. حاشیه نشینی بعنوان نمادی از فقر شهری و اسکا ن غیر رسمی از ابتدای هجوم مهاجران به شهرها در نتیجه اجرای بر نامه های اصلاحی رضا شاه در ایران شکلی ملموس به خود گرفته است اما در حال حاضر تقریبا" می توان گفت در تمام شهرهای ایران مورد مشا هده است و می توان قشر های حا شیه ای را در هر شهر به وضوح یا فت به همین دلیل توجه مسؤلان ،برنا مه ریزان و پژو هشگران مسایل شهری را به خود معطوف داشته است و در این مدت مقالات ،سخنرانیها ، سمینارها وژوهش های متعددی در این خصوص به اجرا در آمده است در این مقاله نیز با توجه به اهمیت موضوع سعی خواهد شد تا به ریشه ها و علل ساختاری و تشریح ابعاد و مفهوم حاشیه نشینی پرداخته شود.

1-1 بیان مسئله

ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه با مسأله اسکان غیر رسمی مواجه می باشد که از لحاظ نحوه برخورد با اسکان غیر رسمی قابل بررسی می باشد. اسکان غیر رسمی در ایران از دهه 1320 شروع و بعد از انقلاب شدت گرفت و به عنوان معضل اساسی شهرهای ایران مطرح شد.در سال های اخیر شهر بروجرد همانند بسیاری از شهرهای جهان و کشور همراه با رشد کالبدی، با افزایش فقر و حاشیه نشینی روبرو است. با عنایت به اینکه در مباحث امنیت شهری سه عامل جمعیت - جغرافیا و جرم رابطه تنگاتنگی با هم دارند، شهر بروجرد نیز همراه با افزایش جمعیت و رشد کالبدی خود مهمترین عرصه نقادها و نابرابری ها و جرم خیزی گشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخص های امنیت در محلات و افزایش امنیت محلات نامتعارف شهر تدوین گردیده است .راه کارهای ارائه شده برای منطقه موردی توسعه ،بازسازیو پویای منطقه می باشد.

1-2 ضرورت و اهمیت :

با توجه به این که ایران جزه کشورهای در حال توسعه است و در مسائل حاشیه نشینی روبرواست بروجرد به عنوان یکی از شهر های ایران از این قاعده مستثنا نیست و مشکلاتی همانند نبود مسکن مناسب ، کمبود امنیت ،نبود اشتغال مناسب ،اعتیاد،دزدی وجو دارد مسئولان شهر با ارائه راه حل های مناسب میزان امنیت محله مورد نظر را بالا برود و از حاشیه نشینی جلوگیری کنند.

1-3 موقیعت جغرافیایی و مکانی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید