بخشی از مقاله

چکیده

خداوند انسان را آفرید و زن را مایهي آرامش او قرار داد. از آرامش او، جامعه به آرامش می رسد و اینگونه، تکامل بشر و تعالی او صورت میپذیرد. بنابراین نقش زن در تعالی بشر و جامعه بسیار مؤثر و چشمگیر است. از طرفی دیگر، خود زن نیز باید به تعالی و تکامل دست یابد و این امر با صیانت از او امکان پذیر است. حجاب کامل زن در سبک زندگی اسلامی، همان چیزي است که مد نظر این مقال واقع گردیده است. هدف اینست که بدانیم حجاب کامل چیست و چرا لازم است که رعایت گردد و چه تأثیري بر سبک زندگی زنان می گذارد وتأثیر آن بر جامعه و سلامت آن چگونه است. در قرآن پوشش زنان و نحوهي این پوشش به طور کامل و واضح بیان شده و حتی دلایل آن نیز مطرح گردیده است. حدود پوشش براي اعم انسانها مشخص شده و این پوشش از نظر شرع مبین اسلام فقط اختصاص به زنان ندارد. اگرچه، حجاب مختص به پوشاندن بدن از دید نامحرم نیست؛ ولی در این مجال، فقط به این مورد، پرداخته شده است. فقط یک حجاب کامل، شامل پوشاندن سر و گردن و برجستگیهاي بدن، بدون عیان نمودن زیورآلات, میتواند عامل حفظ و صیانت زنان از خطرات متعدد اجتماعی و اخلاقی گردد و در عین داشتن فعالیتهاي اجتماعی، موجب کمال و تعالی دینی و اخلاقی او شود.

واژگان کلیدي: حجاب کامل، زن، سبک زندگی، زندگی اسلامی، حجاب اسلامی، پوشش کامل
 
مقدمه

خداوند آسمان ها و زمین را طی شش روز آفرید. آنگاه بر عرش مستولی شد. فرشتگان اورا تسبیح و تقدیس می کردند. همه چیز به ظاهر آرام بود و بی کم و کاست ولی فقط او میدانست انسان کم است. باید انسان خلق می شد تا خداوندي خدا شناخته شود. عاشق خدا شود و او عاشق انسان شود؛ پس انسان خلق شد. اما انسان غمگین و تنها بود؛ جفتی میخواست از جنس خود. خداوند زن را آفرید تا مایهي آرامش هم شوند"ومْن آیاته أَنْ خَلقَ لَکُممْن أَنفُسکُم أَزواجا لﱢتَسکُنوا إِلَیهاوجعَلبینَکُممودهورحمه إِنﱠفی ذَلک لَĤیات لﱢقَوٍمیتَفَکﱠرُونَ ؛ و یکی از نشانههاي لطف الهی این است که براي شما از جنس خودتان، جفتی - و همسري - بیافرید که در بر او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما، مهربانی و قرار ساخت. به یقین، در این ]نعمت[ براي مردمی که میاندیشند، نشانههایی است". - سوره روم، آیه - 21

انسان، موجودي آزاد و انتخابگر است و قادر است بانیت و اراده به اعمالی دست زند که انگیزه آنها حس عشق و پرستش، خداخواهی و خداجویی و حس اخلاقی و دگرخواهی باشد. این موجود آزاد، تحت تأثیر نیروهاي درونی و برونی قرار دارد که در تصمیمگیریهاي وي، نقش اساسی و حیاتی بازي میکند. انسان میتواند تعالی پیدا کند و خردگرایی فرهیخته شود یا سقوط کند و به لذّتگرایی نابخرد، تبدیل گردد یا در نهایت به حیوانی خشونتطلب، تغییر هویت دهد.

نگاه اسلام به انسان، نگاهی متعالی است. هرگز نباید به انسانی دیگر از زاویه جنسیت، ملیت و رنگ و... نگریست. اسلام هر نوع ابزاري که اغلب در خدمت منافع دیدگاه لذّتگرایانه افراطی قرار گیرد به چالش فرا میخواند و آن را غیر انسانی میداند. عفاف، هوشمندانهترین حالت کنترل نفس و اعمال قدرت در حوزه شخصیت خویش است که تلاش در برجسته و شفاف کردن انسانیت انسان دارد و از جلوهگري و عشوهگري جنسیتمدار جلوگیري مینماید. خصلت انسانی "خویشتنداري"، باید حفاظت شود و اساسیترین فلسفه معنوي "پوشش" در میان اقوام، ملل، تمدنها و ادیان، حفظ همین خصلت انسانی حیا و عفّت است. اسلام، طرفدار این ویژگی انسانی است و زن و مرد را به رعایت آن براي رسیدن به کمال و فضیلت فرامیخواند.

تعاریف نظري واژه ها

حجاب: حجاب در لغت به معناي چیزي است که میان دو شئ حائل می شود به همین جهت پرده اي که در میان روده ها و قلب و ریه کشیده شده را حجاب حاجز می نامند. هم چنین حجاب در لغت به معناي پرده ، پوشش ، حائل و غیره می باشد . هم چنین حجاب نامی است براي آن چه به آن خود را می پوشانند و آن چه میان دو چیز حائل می گردد . جمع آن حجب است. در لغت همان منع کردن است و بر پوشش نیز اطلاق می گردد. در فارسی نیز براي کلمه ي حجاب معانی متفاوتی نقل شده که از آن جمله می توان به پرده ،ستر ، نقابی که زنان چهره ي خود را بپوشانند . روي بند، برقع، چادري که زنان سرتاپاي خود را بپوشانند اشاره نمود.

سبک: واژه ي »سبک« مصدر ثلاثی مجرد عربی است به معنی گداختن و ریختن و قالب گیري کردن زرو نقره، و »سبیکه« به معنی پاره ي زر و نقره ي گداخته و قالب گیري شده، مشتق از آن است. در کتاب الشعر و الشعراء ابن قتیبه - متوفاي270 ه. ق. - این واژه به معنی »شیوه« و »روش« به کار رفته است. پوشش اسلامی: منظور از پوشش اسلامی، پوشش کامل است که تمام قسمت هاي بدن پوشیده باشد، به استثناي گردي صورت و دست ها تا مچ. خمر: جمع واژه خمار و به معناى روسرى است. - المفردات فی غرائب القرآن، ص 159؛ مجمع البیان، ج 8 - 7، جیوب: جمع واژه "جیب" به معناى قلب و سینه و گریبان است. - مجمع البیان، ج 8 - 7، ص - 217

لزوم حجاب

حجاب در فقه اسلامی، از احکام اسلامی است و به معناي کلی پوشاندن اعم از زن و مرد می باشد و به صورت اجباري است و اصطلاحاً عبارت است از پوشاندن ضروري مو و سایر اعضاي بدن به جز صورت و دو دست - و گاهی دو پا - توسط زنان مسلمان - تنها در صورتی که کنیز نباشند - . - مطهري، 1372 ص. - 198 در طول همهي اعصار و در بسیاري از تمدنها،سطوح مختلفی از پوشش در شکلهاي گوناگون وجود داشتهاست. در منابعی مانند تاریخ ویل دورانت، تاریخ یونان و دنیا اثر هردوت و تاریخ اجتماعی ایران تالیف مرتضی راوندي،گزارشهایی حاکی از این است که زنان و مردان هنگام حضور در جامعه داراي اندکی از پوشش بودهاند.

حجاب در این معنا تاسیس شده توسط اسلام نیست، اما دربارهي حدود آن همواره تفاوت هایی وجود داشته است. - غروي، سید علی اصغر. جزوه حجاب در قرآن. تهران: ارباب حکمت - حجاب جزء لاینفک زندگی بشر بوده است و در هیچ کجا، هیچ قوم و ملّتی برهنه نبودهاند .در یونان و روم و مصر و ایران زنان و به خصوص زنان شهرنشین و زنان طبقه اشراف خود را میپوشانده و از نظرها دور میداشتهاند .زن در یونان هنگامی که از خانه بیرون میرفت بدن و صورت خود را میپوشانید .زنان آشوري نوعاً به حجاب بدن و صورت و سر عادت داشتند، در روم شرقی - بیزانس - حجاب با شدت هرچه تمام تر رواج داشت، در میان مسیحیان و اروپاییان حجاب معمول و متعارف و این عادت تا قرن سیزدهم میلادي سخت رایج بود و از این تاریخ به بعد رو به تخفیف گذاشت ولی در روسیه تا هنگام سلطنت پترکبیر حجاب معمول بود و در اثر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید