بخشی از مقاله

1 چکیده

آگاهی فزاینده ای در میان تمام ذینفعان در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها ، به خصوص در مفاهیم سبز وجود دارد. حسابداری محیط زیست به بررسی، ارزیابی و افشای اطلاعات مربوط محیط زیست می پردازد. اطلاعات مربوط به محیط زیست می تواند در تصمیم گیری های داخلی و خارجی شرکتها نقش بسزایی ایفا کند و تصمیم گیری های شرکت و یا سازمان می تواند متاثر از آن باشد. حسابداری مدیریت زیست محیطی تابع تصمیم گیری های داخلی مربوط به عملکرد زیست محیطی شرکتها می باشد.

پژوهش حاضر با هدف بحث در مورد اهمیت به محیط زیست در تصمیم گیری کسب و کار و به شناسایی ابزارهای مناسب موجود برای ارزیابی هزینه های متحمل شده زیست محیطی توسط شرکت ها در ایران پرداخته و همچنین به چکونگی شناسایی پایش و ارزیابی آلاینده های زیست محیطی شرکتها بمنظور پیشگیری و یا اصلاح فعالیتهایی است که باعث ایجاد جنبه های بارز زیست محیطی و حصول اطمینان از اثربخشی سیستم مدیریت زیست محیطی میباشد.

-2 مقدمه

عدم بحساب گرفتن هزینه های زیست محیطی در چند دهه اخیر مشهود است. هنگامی که هزینه های زیست محیطی در حسابداری عمومی نادیده گرفته شوند نمی توان برآورد صحیح و درستی از هزینه محصول و قیمت گذاری تولید را افشا کرد. این تحقیق به بررسی فعالیت های زیست محیطی شرکتها در ایران انجام شده است و همچنین به شناسایی هزینه های پنهان در سیستم حسابداری عمومی وبحث در مورد روش های ارزیابی هزینه های زیست محیطی کمک می کند .

شرکت می تواند هزینه های واقعی از تولید و محصول تنها پس از محاسبه هزینه از محیط زیست برای تصمیمات کسب و کار را ارزیابی کند. آگاهی در مورد فضای سبز و محیط زیست بطور قابل توجهی در طول زمان افزایش یافته است. - مدلی1، - 1997 انتخاب گزارش محیط زیست ممکن است، تفسیر ذینفعان و سهامداران شرکت را تحت تاثیر قراردهد عملکرد مالی و افزایش اعتماد سرمایه گذاران، منجر به کاهش هزینه سرمایه و در نتیجه افزایش درارزشگذاری سهام همراه با افزایش در نقدینگی سهام و افزایش در منافع سرمایه گذاران نهادی می شود. - کورمیر و مگنان1، . - 2003

حسابداری زیست محیطی شامل داده های مربوط به هزینه حفاظت محیط زیست، منفعت حفاظت محیط زیست، سود اقتصادی مرتبط با فعالیت های حفاظتی محیط زیست و غیره می شود. امروزه مدیران دریافته اند، هزینههای مرتبط با محیط زیست به شرط انکه به درستی شناسایی، اندازه گیری و تخصیص داده شوند به صرفه جویی و ایجاد سود بالقوه می انجامند. افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی بخش مهمی از روش ارتباط شرکتها با ذی نفعانشان است - جونز2، . - 2011 همچنین افشای داده های حسابداری زیست محیطی و اجتماعی، بخش های مختلف جامعه را قادر می سازد، موقعیت شرکت در خصوص حفاظت از محیط زیست را درک کرده، چگونگی توجه سازمان به موضوع های زیست محیطی و افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی را بررسی کنند. گسترش دامنه حسابداری زیست محیطی در حسابداری مالی و مدیریت میباشد. معاملات حسابداری مدیریت زیست محیطی با تصمیم داخلی شرکت همراه میباشد.

2005 - ، - IFAC3 در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیت های زیست محیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت همگان بر این موضوع توافق دارند که مدیران واحد های تجاری تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند. این اعمال فشار از طرف گروهایی نظیر سهامداران، دولت، رسانه های گروهی، مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و دیگر سازمان ها اعمال می شود. شرکت ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی فعالیت های عملیاتی خود چاره ای به جز این ندارند که اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را نیز در حساب ها و تصمیمات خود وارد کنند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که با وجود اندازه و اهمیت خیلی زیاد هزینه های زیست محیطی این هزینه ها توسط مدیران نادیده گرفته شده اند زیرا اطلاعات ارائه شده توسط سیستم حسابداری سنتی در این زمینه عموما ناقص غیر قابل فهم و نامربوط بوده است . حسابداری زیست محیطی سازمان را به ابزاری مجهز می کند که در سیستم حسابداری سنتی تجدید نظر کرده و آن را به گونه ای اصلاح نماید که بتواند اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را پردازش و به گونه ای مناسب گزارش و در اختیار مدیران قرار دهد. سیستم حسابداری زیست محیطی مبتنی بر اندیشه تحول حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است . باید هزینه های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات نیز در کنار سود و هزینه حاصل از خود کالاها و خدمات محاسبه شود .

حسابداری زیست محیطی می تواند حلقه ارتباطی بین مدیران زیست محیطی و حسابداران ایجاد و [نها را تشویق کند که در کنار یکدیگر حرکت کنند که در آینده هم عملکرد مالی و هم عملکرد زیست محیطی شرکت بهتر شود. - بهرام معیننژاد، - 1390 با تصمیم گیری داخلی، هزینه های زیست محیطی می توان بواسطه ابزار تصمیم گیری مناسب شناسایی و کنترل شوند - نیوئل و همکاران4، . - 1994 این تحقیق به شرکتهایی که از اطلاعات مرتبط با محیط زیست برای تصمیم گیری کسب و کاراستفاده می کنند نیز کمک می کند. از اینرو به دنبال زمان مناسب برای شناسایی این ابزار و ارزیابی هزینه های فعالیت های زیست محیطی با توجه به تصمیمات داخلی در محیط کسب و کار بوده و به بررسی ابزارهای مختلفی که بطور متداول بوسلیه شرکتها برای تصمیم گیری موثر در مورد حسابداری مدیریت زیست محیطی وجود دارند می پردازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید