بخشی از مقاله

چکیده :

سیستم اقتصادي یک کشور به میزان قابل توجهی به تصمیم گیریهاي مدیریت در واحدهاي اقتصادي بستگی دارد. بدیهی است این تصمیم گیریها نقش تعیین کننده اي در میزان درآمد هاي اقتصادي و ثمر بخش بودن فعالیتهاي تعیین شده و استفاده بهینه از امکانات تولیدي و خدماتی مؤسسات انتفاعی و غیرانتفاعی کشور دارند. لذا اصولاً صاحبان سهام و یا نمایندگان آنها همواره می خواهند بدانند که آیا مدیران اجرایی در تصمیم گیریهاي خود صحیح عمل کرده اند یا خیر؟ و آیا توانسته اند از امکانات موجود حداکثر استفاده را کنند یا خیر؟ آیا در موسسات افزایش کارایی و رعایت صرفه اقتصادي انجام شده است؟

امروز در محیط اقتصادي که داراي نظامهاي متعدد و ابعاد گوناگون است، مدیریت سازمانی تأکید فزاینده اي بر ارزیابی صرفه اقتصادي، کارآیی و اثر بخشی عملیات سازمانی دارد. حسابرسی عملکرد به عنوان ابزاري براي این ارزیابی به کار می رود.در محیطهاي رقابتی ضروري است تا مدیران با استفاده از فرایند ارزیابی عملکرد به هدایت صحیح امور در مسیر پیشرفت کار و در جهت اهداف و استراتژي هاي مورد نظر سازمان به شیوه اي آگاهانه بپردازند.در این مقاله سعی گردیده است که مفهوم حسابرسی و نقش فعالیت اقتصادي و اجتماعی و راهکارهایی که موجب اثر بخشی میشوند را به اختصار توضیح دهیم.

کلید واژه:حسابرسی،اثربخشی،کارایی،فعالیت اقتصادي و اجتماعی

مقدمه

حسابرسی داخلی یکی از ارکان سازمانهاي امروزي است و شناخت متقابل کارکردها و نیازهاي کارکنان حسابرسی داخلی و مدیران سطوح مختلف سازمان از یکدیگر سازمان را در رسیدن به اهدافش یاري می کند. بسیاري از مدیران هنوز به حسابرسی داخلی به صورت سنتی نگاه کرده و اطمینان چندانی به نقش و اهمیت آن در سازمان ندارند در حالی که تحولات زیادي در کارکردها و نقش سازمانی حسابرسی داخلی به وجود آمده است. حسابرسی داخلی نیز مانند سایر بخشهاي سازمان باید در جهت اهداف سازمان بطور مؤثر عمل کرده و به ایجاد ارزش افزوده در سازمان کمک کند. در این مقاله سعی شده کارکردهاي حسابرسی داخلی و نقاط تماس آن با سایر قسمتهاي سازمان توضیح داده شود.

حسابرسی داخلی در سازمان

در دهه هاي اخیر تعاریف فراوان و گوناگونی توسط مراجع و صاحبنظران امور مالی و حسابداري در مورد حسابرسی داخلی ارائه شده است و سرانجام انجمن حسابرسان داخلی آمریکا در ژوئن 1999 در هیأت مدیره انجمن به اتفاق آرا:تعریف جدیدي از حسابرسی داخلی به شرح زیر ارائه کرده است حسابرسی داخلی فعالیتی مشاورهاي ، اطمینان آور ، مستقل و بی طرفانه است که به منظور افزودن ارزش و بهسازي ‹‹عملیات سازمان طراحی میشود . هدف آن کمک به سازمان براي نیل به اهداف خود از طریق ارزیابی و بهسازي کارآیی.›› فرایندهاي مدیریت خطر، کنترل و نظارت سازمانی، با رویکردي منظم و منضبط است متأسفانه بیشتر سازمانها وظیفه اصلی حسابرسی داخلی را بررسی کفایت کنترل هاي داخلی و قابلیت اتکاي اطلاعاتصورتهاي مالی تعیین کرده اند.

اما در حال حاضر همان طور که از این تعریف برمیآید دامنه فعالیتهاي حسابرسی داخلی به مراتب بیش از پیش گسترش یافته است آنها به بررسی کارایی عملیات، قابلیت اتکاي فناوري اطلاعات، اثر بخشی و کارایی معاملات تجاري داخل و خارج از کشور، کمک به بهبود فرایندها و عملیات شرکت و نظارت بر رضایت مشتریان میپردازند. این وظیفه جدید در کنار همان کارکرد قدیمی یعنی جست جو و کشف تقلب، صورت میگیرد. به عبارتی دیگر، دامنه فعالیت آنها به مراتب از فضاي کنترل مالی و نقش مباشرتی سنتی فراتر رفته است. از این زمان حسابرسان داخلی هم موقعیت موجود را درك کرده و تصمیم گرفتند از نقش حمایتی خود فراتر رفته و نقش پویاتر و اساسیتري در ساختار مدیریت داشته باشند و خدمات متنوعی را ارائه دهند. مدیریت نیز به گسترش خدمات ارائه شده از سوي آنها واکنش خوبی نشان داد و حسابرسان داخلی نقش و اهمیت بیشتري در بهبود عملیات سازمان پیدا کردند.

این نقش نوین نیز براي مدیریت به مراتب ارزشمند تر بود زیرا توصیه حسابرسان داخلی غالباً مفیدتر از توصیههایی بود که نوعاً از طرف.حسابرسان مستقل ارائه می گردید و مهمتر آنکه یافته ها در داخل سازمان باقی مانده و منتشر نمیشود به طور کلی حسابرسی داخلی طراحی و اثر بخشی سیستم کنترل را ارزیابی میکند. یک سیستم کنترل داخلی که ازطراحی خوب برخوردار باشد اطمینان می دهد، که اهداف سازمان با هزینه هاي معقولی انجام خواهد شد . منظور از. سیستم کنترلی کارا سیستمی است که آنچه در هر مرحله طراحی مد نظر بوده به انجام برساند اداره کنندگان واحد تجاري که از خدمات حسابرسی داخلی بهرهمند می شوند، هیئت مدیره و مدیران اجرائی واحدتجاري هستند. ارائه اطلاعات مربوط به کفایت و کارآیی نظام کنترل هاي داخلی و کیفیت عملکرد واحد تجاري به مدیریت ، از مسئولیتهاي حسابرسان داخلی است. اطلاعاتی که به هر یک از حوزههاي مدیریت و مدیران ارائه میشود،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید