بخشی از مقاله


حقوق بشر ،ابزار جنگ نرم امریکا

چکيده:

امریکا پس از جنگ سرد به پدیده حقوق بشر به مثابه ابزاری جهت تأمین منافع ملی خود می نگرد. نگرش نومحافظه کاران برای تأثیر گذاری بر کشورهای واگرا با سیاست گذری های راهبردی ـ امنیتی خود برخوردار باشد، حقوق بشر مؤثرترین مکانیسم برای این مقصود است.

با ظهور نو محافظه کاران امریکا در عرصه سیاست گذاری ایاالت متحده و پس از 11 سپتامبر 1001 حقوق بشر در نقش نماد فشار نرم افزاری مورد توجه دست اندر کاران سیاست خارجی امریکا قرار گرفته است. واز آن به عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی استفاده می کنند، از همین روست که بسیاری آن را دولت گرایی سیبرالیسم تلقی می کنند.


قدرتهای مؤثر در نظام بین المللی از جمله ایاالت متحده امریکا تالش دارند سطوح تصمیم گیری های سیاسی را با بهره گیری از دست اویزی چون حقوق بشر مورد چالش امنیتی ـ راهبردی قرار دهند.

نو محافظه کاران بر اساس مقوله حقوق بشر و مفهوم جنگ نرم علیه کشورهای مستقل نظیر جمهوری اسالمی ایران تاکتیک های اسب تروا که بسیاری آن را از دستاوردهای وزارت خارجه کاندالیزا رایس در قبال کشورهای واگرا با امریکا ارزیابی می کنند ، و جنگ روانی در سطحی گسترده را در دستور کار خود قرار داده اند.

تاکتیک جنگ نرم در عرصه های مختلف شامل گسترش برنامه های رادیو و تلویزیون با محوریت نقص حقوق بشر در ایران وادار نمودن نهاد های بین المللی نظیر شورای حقوق بشر و کمیته حقوق بشر به اتخاذ مواضع منفی علیه ایران پرداخته است.


مقدمه:

حقوق بشر به مثابه مؤلفه ای تأثیر گذار، به گونۀ رو به افزایشی از پایان جنگ سرد )1991( تاکنون، فضای جامعه بین المللی را ترسیم کرده است.دراین میان، تالش دست اندرکاران سیاست خارجی امریکا جهت تبیین حقوق بشر به صورت ابزار مطلوب برای خود وتالش برای تغییر هنجارهای بین المللی در راستای هماهنگ کردن نظام بین الملل با مفهوم هژمونیک گرایی خود به جای کثرت گرایی1 امنیتی راهبردی، موجب شده تا معظالت اساسی امنیتی در کشورهای واگرا با فضای مطلوب امریکا و نومحافظه کاران حاکم بر آن پدید آید.اصوالً سیاست گذاران ایاالت متحده از مؤلفه نرم افزاری حقوق بشر به صورت فعالیت روانی طرح ریزی شده برای تأثیر گذاری بر کنش کشورهای واگرا با سیاست گذاری های مطلوب خود بهره می گیرند واز آن در جهت دستیابی به اهداف سیاسی ـ نظامی بهره می برند)امینی،.)1831حقوق بشر در دکترین سیاست خارجی امریکا

در چارچوب جنگ نرم یک مقوله نرم افزاری جهت کاهش فضای تاثیر گذار نیروی معارض و بهره گیری از ابزارهای فشار آن در قالب یک مدیریت ادراکی1 و تاکتیک های طراحی شده برای ضرزبه زدن به ذهن و فکر نیروی مقابل، به ویژه در فضای ثبات بین المللی است براین اساس، فصل حاضر می کوشد تا ابعاد مقوله حقوق بشر را در چارچوب سیاست خارجی امریکا که بر اساس راهبرد جنگ نرم این کشور تبیین شده است مورد بررسی و تبیین قراردهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید