بخشی از مقاله

چکیده

وب 2 نشاندهنده مجموعهای از ابزارهای در حال ظهور است که ظرفیت زیادی در غنیسازی ارتباطات، ارائه امکان همکاری و پرورش نوآوری دارند. با وجود این، تا به حال تحقیقات کمتری در خصوص کاربردهای وب 2 در شعر صورت گرفته است. پژوهش حاضر در پی آن است تا استفاده از ابزارهای وب 2 در شعر را بررسی کند. بدین منظور، به معرفی برخی فناوریهای جدید پرداخته و سپس تأثیر هر کدام در شعر ارائه میشود. بر اساس یافتهها، میزان استفاده از ابزارهای وب 2 در شعر بهخصوص از حیث اشاعه بالا است و استقبال بیشتری از ابزارهای اشتراک اطلاعات بهخصوص وبلاگها در میان افراد وجود دارد.

کلیدواژهها: اینترنت، وب، ادبیات، شعر، وب.2

مقدمه

وب2مربوط می شود به یکی شدن و پیوند تکنولوژیهای قدیم و جدید که باعث ایجاد تغییر در تجربه و شناخت از اینترنت شده است. به همراه وب2، گونهها و ارزشهای بالقوه تجربه افراد نیز در موضوعات مختلف بخصوص ادبیات به گونه ای فوق العاده رشد و ارتقاء یافته است. آسان ترین راه برای درک مفهوم وب2، پی بردن به تعدادی از عملکردهای تکنولوژیهایی است که شبکه نوع 2 با آنها در ارتباط است.چنین تغییری دارای سه جنبه است: عملکردهای ویژه اطلاعاتی که شبکه نوع2 با آنها در ارتباط است، مثل ویکیها و وبلاگ ها؛ راههای جدید مدیریت اطلاعات، مثل طبقه بندی جمعی کتب و رده بندی مردمی - فوکسونومی - و مدل های جدید تجارت در جهت ارائه خدمات اطلاعاتی. - تردینیک، . - 2006

وب2 ابزاری است در جهت ارجاع دادن به گروهی از تکنولوژیها که عمیقا با این مفهوم در ارتباط اند: وبلاگ ها، ویکی ها، پادپخش ها، فروم ها، منابع آر. اس. اس و غیره که در دسترسی به شبکههای مرتبط دیگر را که هر کسی قادر است چیزی به آنها اضافه کند و یا فضای اطلاعاتی آن را ویرایش نماید، آسان میسازد. - اندرسون، . - 2007به این دلیل که اینترنت بخشی جدا ناپذیر از فرهنگ غربی به حساب می آید، لذا زندگی روزانه ما، مثل هر گروه متخصص دیگر، بایستی در تلاش باشد تا چنین تغییراتی را در حیطه تخصص خود درک کند و باکشمکش ها، فرصتها و فعالیتهای بدست آمده دست و پنجه نرم کند.امروزه کلیه مراودات و دادوستدهای مربوط به امور مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جز ان در عصر اطلاعات و در جامعه جهانی متکی بر اطلاعات است.، بنابراین ارزیابی مبتنی بر شاخص اطلاعات در جامعه جهانی بدون استفاده از خدمات وب جهت بهره وری کلیه افراد جامعه با حجم وسیع اطلاعات امکان پذیر نیست.این مقاله تلاش دارد که اهمیت و ضرورت سرویسها و خدمات وب 2در ادبیات بخصوص شعرجهت اشاعه اشعار شاعران به کلیه اقشار جامعه را نشان دهد.

ویژگیهای وب2 در شعر

وب2 مشارکتی و جمعی است. شبکه سنتی به گونه ای یک طرفه است با سیلی از محتوا از طرف تهیه کننده به بیننده،وب 2به افراد جامعه این امکان را میدهد که به گونه ای فعال از طریق ساخت وبلاگ ها، به اشتراک گذاری فایلها، ایجاد فروم، ویکی، گفتگوی اینترنتی، شبکه اجتماعی و مشابه آن در اینترنت شرکت کنند، کاربردهای وب2 افراد را مشغول به کار میکنند و آنان را قادر میسازنند که در تعیین مکان و جمع آوری اشعار مورد نیازشان کوشا باشند و دیگر این اجبار برای آنان وجود ندارد که خود را بر صاحبان محتوا و یا واسطههای آنان منطبق سازند، وب 2 کاربردهای آن جداگانه است، به گونه ای که توسعه دهندگان و کاربران میتوانند مجموعه اجزایی را که با یکدیگر در تعاملند انتخاب کنند تا با استفاده از آنها نیازهای خود را برآورده سازند،وب2 برای به اشتراک گذاری کدها، محتواها و عقاید طراحی میشوند،وب2با ارتباط و جامعه اطلاعاتی تسهیل کنده سروکار دارد،وب 2 با هوش است، کاربردهای آن میتواند به دانش کاربران دست یابد و خدمات مربوطه را در جهت ارضای نیاز جامعه اطلاعاتی به آنان ارائه نماید.

خدمات وب 2در شعر

تعدادی خدمات و کاربردهای شبکه- محور وجود دارند که پایه اساس مفهوم وب 2 را نشان میدهند و قبلا در آموزش تاحدی مشخص مورد استفاده قرار گرفته اند. اینها در واقع تکنولوژی به معنی واقعی نیستند، بلکه خدمات و یا فرآیندهایی هستند که در جهت بهره وری از اجزای تشکیل دهنده تکنولوژیها واستانداردهای همگانی که مبنای اینترنت و شبکه به حساب میآیند، ساخته شده اند، این خدمات رفته رفته محیط احتماعی افراد را تغییر داده و جامعه شعرا را نیز تحت تاثیر قرارداده اند، تعدادی از این خدمات عبارتند از:

شبکههای اجتماعی

شبکههای اجتماعی از اجزای مهم وب 2 میباشد که صدها روش مختلفِ تعامل با افراد را ارائه میدهد. با وجود اینکه کاربرد اصلی شبکههای اجتماعی تسهیل رابطه افراد با یکدیگر است اما به صورت سودمندی برای یادگیری و به اشتراک گذاری اشعار افراد نیز به کار می رود. تحقیقات علم سنجی - آلمتریک - از سنجش اشتراک محتوا در چهار شبکه اجتماعی بزرگ دنیا، نشان میدهد موضوعات ادبیات و شعر بیشترین اشتراک و استناد را در شبکههای اجتماعی به خود اختصاص دادهاند.سایتهای شبکه اجتماعی دارای ویژگیهای می باشند مانند ارسال اشعار شخصی، مباحثه ها، مشاعره به اشتراگ گذاری فایلهای صوتی-تصویری، وغیره طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه - مینوساتا، - 2008 کاربران بیشتر از کسانی که از سایتها استفاده نمیکنند یاد

میگیرند. شاعرانی که از سایتهای شبکه اجتماعی استفاده می کنند در واقع مهارتهای قرن 21 را تمرین میکنند.شاعران از مهارت تکنولوژی، خلاقیت، نقطه نظرات مختلف، مهارتهای ارتباطی به عنوان مهارتهایی یاد میکنند که از سایتهای شبکه اجتماعی یاد میگیرند.از طریق شبکههای اجتماعی شاعران نسبت به تکنولوژی، تبادل خلاقانه آثار، ویرایش، تمرین و استفاده مسئولانه از اطلاعات و تکنولوژی دید مثبتی پیدا میکنند.امروزه شبکه اجتماعی به صورت عمیقی در زندگی مردم جا دارد. بسیاری از ادبا و شاعران در فعالیتهای خلاقانه در سطحهای بالایی در سایتهای شبکه اجتماعی شرکت میکنند..

سایتهای شبکه اجتماعی در چند سال گذشته در میان قشر نوجوان و جوان محبوبیت رو به رشدی کسب کرده که این قشر، جمعیت موجود در سازمانهای آکادمیک است. به همین علت تکنولوژیهای شبکه اجتماعی کاربردهای بسیار مثبتی در بین هنرمندان دارد.محیطی بسیار مناسب فراهم میآورد که در آن جوانان میتوانند با یکدیگر تبادل اطلاعات و مشاعره کنند و یا به صورت آنلاین چیزی را یاد بگیرند. سیستم این رسانه به گونه ای است که نوجوانان میتوانند از دوستان، معلمان، هنرمندان، شاعران و نویسندگان بازخورد دریافت کنندتکنولوژیِ. شبکه اجتماعی خود تشکیل اجتماعی را می دهد به گونه ای که در ردیف خدمات و برنامههای قرار میگیرد. با توجه به کاربرد و محبوبیت سایتهای شبکههای اجتماعی، بهتر است شاعران به این تکنولوژی مجهز باشند.

وبلاگها

در عصر رسانه های سنتی،گردش اطلاعات به صورت یکطرفه بود، مردم صرفا دریافتکننده اطلاعات بودند و نقشی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود نداشتند،اما در عصر حاضر دسترسی به اطلاعات به عنوان یک منبع عمومی،مقید به زمان و مکان نیست و افراد می توانند فعالانه به جست وجوی اطلاعات بپردازند.فنآوری جدید،ابزارهای ارتباطی را در اختیار تمامی علاقمندان به شعر و ادبیات قرار داده است.یکی از این ابزارها وبلاک است.وبلاگ ها به عنوان رسانه های نوین عرصه اطلاعرسانی،مرزهای جغرافیایی سنتی و موانع مالی را درهم میشکنند و حق انتخاب های بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهند. بررسیهای روی وبلاگها نشان می دهد که این رسانه،بسیار جدی مورد توجه همگان قرار گرفته و کاربران اینترنتی به اهمیت نقش آنها در انتقال اطلاعات، به ویژه اشعار مورد علاقه خود پیبردهاند.

شعر در به خاطرسپاری متون نقش بسیار چشمگیری دارد و به همین دلیل در تاریخ ادبیات این مرزو بوم آموزش و شعر بارها و بارها باهم درآمیخته است. آموزش کودکان و نوجوانان بیشتر متأثر از شعر بوده است و به خوبی میتوان آن را در حافظه جمعی ملاحظه کرد.نشاطی که جمع خوانی شعر میتواند ایجاد کند به همراه علاقه فطری کودکان به شعر، افزایش توان یادگیری آنها را به همراه خواهد داشت.خیال انگیز بودن و موسیقایی بودن شعر خستگی را برای کودک و نوجوان در بر نخواهد داشت. کودکان از شنیدن شعر لذت می برند نه به خاطر اینکه با صناعات ادبی آن آشنا هستند بلکه آنها با آهنگ شعر و ریتم موجود در آن به جنبش و جوشش در میآیند و شاد میشوند و در هنگام شنیدن توام با لذت، مفهوم اشعار را نیز به خاطر میسپارند و اگر شعر مملو از مفاهیم دینی و تاریخ زندگانی معصومین - ع - باشد این آموزش ماندگار و جذاب خواهد ماند.

با توجه به جذابیتی که شعر در این دوران صنعتی برای علاقمندان خود دارد و از طرفی با توجه به مورد توجه قرار گرفتن وبلاگها به عنوان یکی از ابزارهای برقراری ارتباط میان کاربران، به نظر میرسد وبلاگها یکی از مهمترین و مفید ترین ابزارهایی هستند که نقش به سزایی در انتشار شعر و تأثیر گذاری شعر دارند.ویکی ها ویکی مجموعه صفحات وبی است که محتوای آنها بصورت مشارکتی تولید شده که به کاربران اجازه میدهد بدون دانش برنامه نویسی اقدام به ایجاد صفحات وب درباره موضوعات مختلف میکنند.ویکی درواقع مانند پازلی است که رفته رفته و به مرور زمان با مشارکت افراد علاقه مند کامل و کامل تر میشود.در زبان هاوایی ویکی به معنای - سریع و تر و فرز - میباشد.و اگر در کنار کلمه دیگر قرار گیرد به معنای: - آنچه میدانم این است - میباشد.یکی دیگر از مزایای ویکی ها آن است که هر تغییر در صفحات ثبت میشود، و صفحات قابل بازگرداندن به وضعیت قبل از تغییر هستند.

همچنین بسیاری از ویکیها - نظیر ویکیپدیا - این امکان را برای کاربران فراهم می کنند که محتوای یک صفحه را قبل و بعد از اعمال چندین مرحله تغییر مقایسه کنند. با توجه به بحث مشاعره، ویکیها به لحاظ این ویژگی می توانند یکی از مهمترین ابزارها در جهت تسهیل و انتشار شعر در میان سایر شعرا به حساب بیایند. ویکی تخصصی میتواند بعنوان یک دیوان باز باشد که شاعر یا شاعران در هر نقطه ای که باشند حتی در زمانی که فی البداعه شعری میسرایند از طریق تلفن اینترنتی به ویکی دسترسی پیدا کنند و سروده خود را به ان اضافه کنند ویژگی جالبی که به صورتهای مختلف در ویکیها دیده میشود، قابلیت پیوند خودکار به نوشته تایپ شدهاست، چه آن نوشتهموجود باشد چه نه. در ویکیپدیا، متنهای به صورت ]ویکی پدیا[ پیوند خودکار میشوند و اگر صفحه مربوط به متن موجود نباشد، پیوند با رنگ قرمز نمایش داده میشود. این امر میتواند خواننده را به سایر اشعار هم موضوع توسط شعرای دیگر ارجاع دهد. و به عنوان پلی باشد میان کاربر و سایر شعرا و خوانندگان.

پادکستها

پادکست چیزی شبیه یک شوی تلویزیونی است که با فرمت صدا منتشر میشود و شاید یک وبلاگ است که با فرمت صدا ایجاد میشه و نه بصورت متن. پادکست ها نیز مانند وبلاگ ها دارای موضوعات مختلفی هستند. ورزشی، علمی، تاریخی، طنز، شعر، داستان، خبری و غیره.چیزی که در مورد پادکست ها جالب است حالت صوتی آن ها است که علاوه بر دارابودن جذابیت شنیداری شما را قادر میسازد تا آن را روی کامپیوتر خود دانلود کنید و بعدا آن را روی PC و یا MP3-player خود گوش کنید. وقتی شما صدای شاعری را به جای فونت های کامپیوتر میشنوید، حس نزدیک تری نسبت به گوینده پادکست دارید که در متون یک وبلاگ به راحتی حس نمیشود. همین موضوع باعث رشد سرویسهای بزرگی شده است که به شما پادکست رایگان میدهند.از آنجایی که خواندن شعر با حس صحیح و ادای صحیح بعضی لفظها در شعر به لحاظ رعایت وزن و قافیه بسیار مهم و حائز اهمیت است، لذا پادکستها ابزاری بسیار مفید در امر یاددهی چگونه خواندن شعر به نظر میرسند.
آر اس اس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید