بخشی از مقاله

چکیده :

خانواده از مهمترین عوامل موثر در روابط و محیطی امن برای دست یابی به اهداف عالی انسانی است . با نگاهی به وضعیت نابسامان اجتماع در می یابیم که بیشتر دردها و مشکلات از خانواده سر چشمه میگیرد پس بحث در مورد چگونگی داشتن خانواده ایی ایده ال بسیار ضروری است . منابع غنی اسلامی رهنمود هایی در همه زمینه ها برای ما فراهم آورده اند . از دید گاه نهج البلاغه ، مدیریت خانواده زیر بنای مدیریت هاست.

دراین پژوهش به بررسی شیوه های مدیریت صحیح در خانواده از دیدگاه حضرت علی - ع - ، روابط اسلام در خانواده و اینکه والدین خانه را محل امن برای فرزندان تبدیل کنند و بررسی احترام متقابل نسبت به یکدیگر و تکریم فرزندان و نظارت و کنترل فرزندان به شیوه صحیح و نقش والدین در این مورد و وظایفی که مرد در مقابل زن دارد خواهیم پرداخت واینکه چگونه می توانیم خانواده خود را از گزند آسیب های دنیای فناوری وعصر جدید محافظت نماییم مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.

مقدمه :

خانواده از مهمترین عوامل موثر در روابط و محیطی امن برای دست یابی به اهداف عالی انسانی است . با نگاهی به وضعیت نابسامان اجتماع در می یابیم که بیشتر دردها و مشکلات از خانواده سر چشمه میگیرد پس بحث در مورد چگونگی داشتن خانواده ایی ایده ال بسیار ضروری است . منابع غنی اسلامی رهنمود هایی در همه زمینه ها برای ما فراهم آورده اند . از دید گاه نهج البلاغه ، مدیریت خانواده زیر بنای مدیریت هاست ما گوشه هایی از اندیشه های حضرت علی در مورد شیوه های مد پرستی خانواده ، روابط همسران در خانواده و نقش والدین در تربیت فرزندان و به خصوص کودک و جوان و روابط والدین و فرزندان را مورد بررسی قرار داده ایم . و چون خانواده محل آسایش و آرامش و آبراه کوچکی است که فرد را به اقیانوس جامعه پیوند می دهد .

پدر و مادری که در تربیت فرزندان به گونه ای یک پارچه عمل میکند و انتظاراتی تقریبا یکسان و مشخص دارند فرزندان را در یک مرکز مدیریت واحد قرار میدهند . و والدین باید مسئولیت های مختلف زندگی را به فرزندان خود واگذار کنند تا اندیشه و سازندگی شوند . دنیای امروز هم خانواده را تمدن های کنونی از بین برده اند و هم در فکر تقویت های بنیان های آن نیستند و هم از نقش سر نوشت ساز آن غافلند .

در صورتی که از دید گاه حضرت علی - ع - مدیریت خانواده با اصالت و سلامت و ارزشهای اخلاقی ، سامان نگیرد استحکام و قوام پیدا نمی کند .و فرزندان و نوجوانان در آغوش گرم پدران ومادران صحیح تربیت نشوند ، راه و رسم زندگی را نیاموزند ، با ازشهای اخلاقی آشنا نشوند ، در فردای نزدیک نخواهند توانست ، انواع مدیریت ها را به خوبی اداره کنند و از آینده سازان کشور باشند . از دید گاه نهج البلاغه ، مدیریت خانواده زیر بنای مدیریت هاست .

اگر کودکی با انواع زشتی ها ، بزهکاری ها، ضرب و شتم ها ، دروغ گویی ها بزرگ شود محبت پدر و مادر را ننگرد ، با عواطف و احساسات ارزشمند خانواده نیازهای روانی او تامین نگردد ، فردا که بزرگ شود ، و به دانش و تخصص دست یافت ، و از مدیران کشور به حساب آمد نمی تواند به ارزشها توجه کند ، و در اداره کشور ، واقع گرا و ارزش گرا باشد و با مردم برخوردهای صحیح و انسانی داشته باشد .

زیرا با انواع کمبودها ، انحرافات ، کجروی ها رشد کرده است ، و کمبود عاطفه ، کمبود محبت و کمبود ارزش ها او را انسانی تند خو ، وا پس گرا ، و غیر منطقی تربیت کرده که در مدیریت های گونا گون ، انسانی موفقی نخواهد بود و در مدیریت های گوناگون ، انسان موفقی نخواهد بود و در مدیریت چنین افراد تربیت نشده ای انواع برخوردهای نادرست ، رشوه خواری ودرگیری های ناروا ، وجود خواهد داشت . با توجه به این گونه از واقعیت ها ست که امام علی - ع - در دستور العملهای سیاسی ، مدیریتی ، به مدیران ارشد خود رهنمود می دهد که مدیران کشور اسلامی را از خانواده های پاک و نیکوکار انتخاب کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید