بخشی از مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین اصول تربیت هاخلاقیا هاز دیدگاه امام علی هعا همی باشدگ هروش پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی اسنادي استگ ضرورت بررسی موضوعات مربوط به اخلاق و نقش بنیادي و اساسی آن در بهبود وضع انسانها بر کسی پوشیده نیستگ تربیت امروزه نیاز اصلی بشر استاصولاًهدفگ اصلی از ارسال پیامبران و نزول کتاب آسمانی از طرف خداوند هدایت و تربیت اخلاقی بشر بوده استگ تا جایی که پیامبر گرامی اسلام می فرماید ثمن براي اتمام و تکمیل مکارم اخلاق برانگیخته شدمگهدر این میان تمام تلاش امام علی هعاهنیز این بوده است که در حوزه تربیت بالاخص اخلاقی، عمل خیر را جز به رضاي خداي تعالی ارتباط ندهد.
با توجه به اینکهه نهجه البلاغه نمونه کامل و تمام مباحث تربیتی را به خود اختصاص داده، در این پژوهش هپس ازبررسی تربیت اخلاقی به طور کلی و به ویژه با تاکید بر اصول آن، اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی هعاهاستخراج و معرفی می شود.که بر این اساس با استفاده از منابع اصلی و فرعی اصول تربیت با استفاده از شیوههاي مرسوم در تعلیم و تربیت احصاء و پیرامون آن بحثههاي اساسی صورت خواهد گرفته که در مجموع یافته هاي پژوهش شامل نگ اصل تربیتی ثهاصل تغییر ظاهر، اصل تحول باطن، اصل مسولیت، اصل آراستگی، اصل فضل، اصل عدل، اصل عزت نفس، اصل تعقل، اصل تذکر، اصل ابراز یا منع محبت، اصل حسن خلق، اصل احسان، اصل سادگیشساده زیستی، اصل برابري و مساوات، اصل دوستی و مودت، اصل اعتدالهمیانه رويا، اصل حیا و غیرت از دیدگاه امام علی هعاهمی باشدگرر واژهرهايرکلیديلراصول تربیت، اخلاق، امام علی هعا، نهجه البلاغه
مقدمه
اصطلاح اخلاق هMoralا، به درستی و نادرستی هRight and wrongاهامور مربوط می شودگه تربیتثمصدر باب تفعیل از ماده ربا، یربو که معنی آن غذا دادن و بزرگ کردن و تذهیب است، هالمنجداگدر بحث اخلاق، می خواهیم بدانیم چه چیزهایی اخلاقی است و چه چیري غیر اخلاقیگهسجادي، چمنگاگه"آنگاه که آدمی از بایدها و نبایدهایی که بیشتر به صورت روا و ناروا و یا پسندیدههو ناپسند عرضه می شوند، فراتر رود و به بازشناسی نیک از بد برسد و این شناخت ارزش نیک، او را به کردار شایسته برانگیزد، به قلمرو اخلاق رسیده و در راه انسان شدن گام نهاده است"ههنقیب زاده، خمنگ، ص خگاگتعلیم و تربیت اخلاقی، به آنچه را که مدرسه، به طورآگاهانه یا ناآگاهانه، براي کمک به جوانان جهت تفکر پیرامون درست و نادرست امورهو جهت تقویت تمایا جوانان به طرف خوب بودنهاجتماعی و کمک به آنها جهت رفتار به روش اخلاقی، انجام می دهد، اطلاق می شود. - گهسجادي، چمن -
اهمیت اخلاق و ارج اخلاقی براي» هکانت «تا بدان پایه است که او ارجمندي انسان را در همین جنبه می بیند و می گوید که قانون اخلاقی مقدس استگهنقیب زاده، گننگاگفضایل اخلاقی عبارت است ازث هرسیدن خیر به شخص و این ممکن نیست مگر آنکه انسان ابتدا خیر را براي دیگران بخواهدگهمیرزا محمدي، عمنگاگتربیت اخلاقی فعالیتی است که باید از دو نوع مطالعه نظري مفهوم اخلاق و قلمرو فلسفه از لحاظ سنتی به دست آید و حاصل آن در عمل به کار گرفته شود بالاخره تربیت کاري استگ برنامه، روش و شیوهها را تعیین کرده، ارتباط آن را با عوامل رشد اخلاقی مطلوب مورد برسی قرار می دهدگه هفردریک الرود، به نقل از کارآمد، عمنگاق هر چه که انسان و انسانیتهارجی داشته باشد، علم اخلاق مورد توجه خاصی قرار می گیرد و تربیت اخلاقی ضرورت تام پیدا می کند. - گهرهنما، مننگاگه -
تربیت اخلاقی نیاز اصلی بشر است براي رسیدن به کمال و سعادت و بشر امروز بیش از هر زمان دیگري نیار دارد که توجه بیشتري به خود و نیازهاي تربیتی خود بکندمی توان گفت تربیت اخلاقی حیطه اي است که که وام دار دو حوزه اخلاق و تربیت است، و از آنجا که در اخلاق بیشترین تاکید بر خودسازي و در تربیت بر دیگر سازي استگ تربیت اخلاقی نیز خود سازي و دگر سازي را شامل می شود هبناري، ؤننگاگتربیت اخلاقی، بدون تردید از مهمترین وظایف تعلیم و تربیت در هر جامعه است و هدف آن پرورش شهروندانی است که علاوه بر برخورداري از هوش و ذکاوت، افرادي با فضیلت، خیر و نیکوکار بار آیندگهاز سوي برخی از صاحب نظران تعلیم و تربیت به عنوان نمونه هنلر، گنؤگا، اصولا تعلیم و تربیت را اقدامی اخلاقی دانسته و رسالت اخلاقی تعلیم و تربیت را ایجاد شرایط مناسب آموزشی و پرورشی جهت بهزیستی نسلهاي آینده می داندکه از منظر ژیرو که طرفدار پست مدرنیسم است، تربیت اخلاقی مبتنی بر انتزاعات کلی که خود به انکار ویژه بودن انسانهها و بی توجهی بر جنبه هاي خاص و محلی و کم توجهی به اختلافات و تفاوتها و تکثرها منجر می شود ناشی از دسته بندیهاي جهانی بنیادهاست که خود انري توتالیتر و تروریستی است. - هژیرو، اگهه -
اصول تعلیم و تربیت، مجموعه قواعدي خواهد بود که با نظر به قانونمنديههاي مذکور، اعتبار میهشوند و راهنماي عمل قرار می گیرندگهباقري، چمنگاگاصول شامل نظریههها، مفاهیم و تکیه گاههاي نظري نیز می شوندگهشریعتمداري، ؤلانگ، صعؤاگهبرخی از مکاتب و علماي اخلاق تاکید ویژه اي به اخلاق و تربیت اخلاقی دارندگ زرتشت براي نخستین بار به آزادي انسان برگزیدن و تکلیف اخلاقی می اندیشد هنقیب زاده، خمنگاگهغزالی در میزان العمل اخلاق را این گونه تعریف می کند ث ه"اخلاق عبارت است از اصلاح و ویراستن قواي سه گانه تفکر، شهوت و غضب "هحجتی، طلانگ، ص نناگهخواجه نصیر در تعریف علم اخلاق می گوید ثه"علمی است به آنکه نفس انسانی را چگونه خلقی اکتساب توان کرد که جملگی افعالی که به ارادت او از او صادر شود، جمیل و محمود بود"هاخلاق تاصري، ص معاگعلامه طباطبایی می گوید ثهخلق عبارت است از ملکه نفسانی که افعال از آن صادر می شود هو به فضیلت و رذیلت تقسیم می گردد.