بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق با عنوان "خانواده ومسئله فرزندسالاری درمجلات خانوادگی ایران بین سالهای 91 و"92 میباشد. هدف کلی از انجام این تحقیق بررسی مسئله فرزندسالاری در داستانهای مجلات خانوادگی ایران میباشد، با استفاده از چهار شاخصهی فرزندسالاری که به ترتیب، بررسی رابطه بین نگرانی والدین نسبت به آینده فرزندان وفرزندسالاری؛ بررسی رابطه انعطاف پذیری والدین وفرزندسالاری؛ بررسی رابطه بین ساختار خانواده و فرزندسالاری و بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده و فرزندسالاری به این مسئله پرداخته شده است. تحقیق حاضر در دو بخش نظری وعملی انجام شده است .در بخش نظری اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای واسنادی و در بخش عملی ، به شیوه تحلیل محتوا اطلاعات لازم از طریق مقولهبندی وفیشبرداری از نمونهآماری که 26مجله خانوادگی منتشرشده در بین سالهای 91 و92 میباشد ، جمعآوری شده است . طبق یافتههای تحقیق، مسئله فرزندسالاری به صورت صریح وضمنی در داستانهای مجلات خانوادگی ایران ترویج شده است.

واژگان کلیدی: خانواده، فرزندسالاری، مجلات خانوادگی

-1 مقدمه

خانواده و مسائل مربوط به آن از جمله مقولاتی هستند که در طول تاریخ دستخوش تحولات عظیمی در عرصههای مختلف از جمله ابعاد، نقش و کارکرد شدهاند؛ از جمله دستآوردهای تحولات و جابجایی نقشهای خانواده پیدایش وضعیت جدیدی است که در آن، فرزندان محور اصلی فعالیتها و مسائل خانواده قرار گرفتهاند. - مهدوی، - 46 :1374 فرزندسالاری یعنی وضعیتی که در آن فرزندان مستقیم یا غیره مستقیم محور و اساس تصمیمگیریها ، فعالیتها و مجموعه امور مختلف خانواده قرارمیگیرند و همه مسائل خانواده، به طور کلی بر اساس نیازها، خواستهها واهداف آنان استوار میشود. - مهدوی، - 88-89: 1374

در جامعه امروز ایران و به ویژه در میان اقشار تحصیلکرده ، مرفه و شهری، فرزندسالاری ، پدیدهای رواج یافته است که بچهها در خانواده زیادهخواه، پرتوقع ، بیملاحظهومخصوصاً بدون احساس مسؤلیت هستند. با توجه به حجم احتمالاً بالای نارضایتی از رواج این پدیده، میتوان فرزندسالاری را یکی از مسائل اجتماعی ایران به شمارآورد .دلایل متعددی برای بروز چنین وضعیتی ارائه شده است که بیشتر آنها عوامل اجتماعی هستند. - بافکار، - 12:1391بیتردید، خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین با فرزندان در شکلگیری شخصیت و رشداجتماعی، عاطفی و عقلانی فرزندان نقش و اهمیت فراوانی دارد. برخی از جامعهشناسان معتقدند محیط خانواده اولین و بادوامترین عامل در رشد و شخصیت افراد یک خانواده است .

خانواده و نفوذ والدین بر فرزندان به جنبههای اثری محدود نمیشود؛ بلکه در تمام ابعاد وجودی فرد نقش مؤثری ایفا میکند. کودکان از طریق محیط کوچک خانواده با دنیای خارج آشنا میشوند. طرز معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را میآموزند و راه و رسم زندگی، اخلاق، فلسفه اجتماعی، آداب و رسوم را فرا میگیرند. فرزندسالاری یعنی وضعیتی که در آن فرزندان مستقیم یا غیره مستقیم محور و اساس تصمیم گیریها ، فعالیتها و مجموعه امور مختلف خانواده قرار میگیرند و همه مسائل خانواده، به طور کلی بر اساس نیازها، خواستهها واهداف آنان استوار میشود. - مهدوی ، - 88-89: 1374 همچنین دلایل متعددی برای بروز چنین وضعیتی ارائه شده است که البته بیشتر آنها عوامل روان شناختی اجتماعی هستند .

لذا با توجه به دلایل ارائه شده میتوان گفت کهاولاً، بروز فرزندسالاری مثل بسیاری از مسائل اجتماعی دیگر ناشی از عوامل متعدد و متنوع است وثانیاً، این مسأله، به طورمستقیم و غیرمستقیم، با نهادها و جریاناتی مرتبط است که خود متأثر ازپدیدههای جامعه شناختی کلاناند و در نگاهی سطحی قابل درک نیستند. آنچه انگیزهی اصلی نگارش این تحقیق گردیده، آسیب پذیری و در هم پیچیدگی نسل جوان است که سبب آسیبپذیر شدن نظام خانوادهها و به خطرافتادن کانون خانواده است .کانونی که از اهمیتی عمده برخوردار میباشد وآسیب پذیری آن سبب به هم ریختن کلیه مراکزی میشود که بر پایهی کانون خانواده شکل میگیرند.

-2 بیان مساله

امروزه شیوههای تربیتی فرزندان نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده است. در حال حاضر، والدین انتظار ندارند فرزندشان چشم و گوش بسته از دستورهای آنان اطاعت کنند و برای به کرسی نشاندن عقاید و نظرات خود، دیگر به تنبیه و توبیخ متوسل نمیشوند، بلکه از ترس اینکه بچهها عقدهای نشوند، آنان را در انجام بسیاری از کارها آزاد می-گذارند و گاهی در این راه به حدی دچار افراط میشوند که فرزندان از نرمش و ملاطفت آنان سوء استفاده میکنند و فرزندسالاری بر خانواده حاکم میشود. - مهدوی، - 46 :1374 فرزندسالاری یعنی وضعیتی که در آن فرزندان مستقیم یا غیره مستقیم محور و اساس تصمیم گیریها ، فعالیتها و مجموعه امور مختلف خانواده قرار میگیرند و همه مسائل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید