بخشی از مقاله

چکیده

کارآفرینی شامل شناسایی، ارزیابی و بهره بردن از فرصت است. برای درک ارزش کارآفرینی، مهم است به این نکته بپردازیم که چگونه این خرد بر فرآیند کارآفرینی تأثیر میگذارد. خرد کارآفرینانه ممکن است بهطور خاص برای شناسایی فرصت کارساز باشد اما نگاهی عمیق به این موضوع نشان میدهد که خرد لازمه کارآفرینی است. با توجه به آنچه گفته شد هدف این مقاله بررسی خرد کارآفرینانه بهعنوان یک مفهوم نوظهور هست تا راهنمایی برای پژوهشگران در این حوزه باشد.

-1 مقدمه

در این محیط پویای جهانی، فقط شرکتهایی باقی میمانند که قدرت دانش و تولید جدید پیوسته دانش را دارند. این شرکتهای تولیدکننده دانش از ابعاد پویای سرمایه انسانی استفاده میکنند. سرمایه انسانی مهمترین منبع برای شرکت است و توانایی ایجاد دانش جدید در محیط متغیر را دارد. ابعاد مختلف سرمایه انسانی از طریق ایجاد دانش در شرکتها و پرورش دانش عملی، فرونسیس نامیده میشود. در محیط اختصاصی و پویا، ایدهآل های ذهنی و عینی از طریق فرایندهای بیرونی کردن، اجتماعی کردن، ترکیب و درونی سازی1، دانش را ایجاد میکند و اصلاح میشود تا تبدیل به خرد میشود.

همین مسئله درباره کارآفرینی نیز صدق میکند و از پیوستگی مارپیچی فرایند ایجاد دانش پدیدار میشود - خان و الطاف1، . - 2015 رونی، مک کنا و لیچ - 2010 - 2 در کتابشان تحت عنوان خرد و مدیریت در اقتصاد دانشصریحاً بیان میدارند "اگر بخواهیم آیندهای بهتر از آیندهای داشته باشیم که تنها حاصل اتکای کامل بر شناخت محدود، دانش نسبی، درک و حقیقت است، باید فراتر از فرضیات کلی پیرامون دانش برویم و به خرد بنگریم" - ص . - 17 نوکاتا و تویاما - 2007 - 3 فرآیندی را توصیف کردند که از طریق آن کارآفرین میتواند دانش ضمنی و واضح خود را عملی کند و آنها به این نکته توجه کردند که این فرآیندها منجر به شکوفایی سازمانهایی میشود که توسط افرادی که از دانش ضمنی و واضح خود به طرق خود بهره میبرند، اداره میشوند.

در سازمانهای کسبوکار، رهبران سازمان آگاهانه یا ناآگاهانه انتخابهایی میکنند که عملیات سازمان را جهتدهی میکند و یا بر آنها تأثیر میگذارد؛ بنابراین، هنگامیکه رهبران سازمانی قدرت انتخاب فرصتها را با سطح بالای هوشیاری به کار میبرند، رهبریت سازمان بنا به تعریف خرد، خردمندانهتر خواهد بود. برای کاربرد خرد در کسبوکارهای مبتنی بر کارآفرینی رهبران سازمانهای کسبوکار باید از خرد ذاتی خودآگاه باشند و آگاهانه از آن در فعالیتهای کاریشان استفاده کنند.

بیرلی، کسلر و کریستنسن بیان میدارند که افراد میتوانند خرد را از طریق تجربه، معنویت و اشتیاق و علاقه شدید کسب کنند. تئوری ذاتی تا جدی بیان میدارد که این روشها ابزارهای افزایش آگاهی فرد از خردش هستند نه ابزارهایی برای کسب خرد. علاوه بر این روشها، کسب دانش و کاربرد مؤلفههای حالت درونی خرد مذکور در تئوری ذاتی تا جدی منجر به جهتدهی روش یادگیری میشود  کاربردهای مهم خرد در مباحث کارآفرینی با انتخاب نوع کسبوکار توسط رهبران کارآفرین و ایجاد فلسفه نحوه انجام کار آغاز میشود و درست مثل انتخابهای اولیه فرد خردمند در ارتباط با شخصیت و فلسفه سبک زندگیاش میباشد، انتخاب نوع کسبوکار در سازمان هدفش میشود. در صورت کاربرد خرد، هدف کلی کسبوکارقطعاً ایجاد و انتقال ارزش است و ارزش هرگونه ضرورت و راحتی مشتریان است. لذا با توجه به آنچه گفته شد در این مقاله و در ادامه به بررسی مباحثی نظیر پیچیدگیهای کارآفرینی، خرد بهعنوان وسیلهای برای کمک به مدیریت پیچیدگیهای کارآفرینی، منابع خرد کارآفرینانه و ارزش خرد کارآفرینانه میپردازیم.

-2 پیچیدگیهای کارآفرینی

محققین و دستاندرکاران، کارآفرینی را به طرق مختلف تعریف کردهاند. بهطورمعمول، کارآفرینی با این دید که افراد در پارکینگ خانه و یا اتاق خوابگاه، درحالتوسعه و یا سرمایهگذاری بر روی ایدههای جدید هستند دیده میشود. بدین منظور، پژوهشهای کارآفرینی نوپا بهطور عمده بر این افراد تمرکز کرده بودند. اگرچه، هرچه پژوهشها پیشتر رفتند، دانشمندان تعریف جامعتری از کارآفرینی بهصورت فرآیند شناسایی، ارزیابی و استفاده از فرصتها - ونکاتارامان6، - 1997 ارائه کردند. اخیراً، دانشمندان کارآفرینی این ایدهها را با یکدیگر ترکیب کرده و اظهار کردهاند که کارآفرینی شامل شبکهای از افراد مبتکر و فرصتهای ارزشمند است - اکهارت و شین7، . - 333 : 2003 به خاطر این تعریف جامع، موضوعات مختلف ازجمله کسبوکار خانوادگی، کارآفرینی شرکتی، کارآفرینی اجتماعی، سرمایهگذاری، سرمایهگذاران خصوصی و پیشنهادهای اولیهی عمومی میتوانند بهعنوان بخشهای مختلف کارآفرینی شناخته شوند. فعالیت کارآفرینی بدون کاستی ادامه دارد.

بنیاد کافمن برای کارآفرینی گزارش کرده است که برای مثال، در سال 2008، در هر ماه 530000 شغل جدید ایجاد شده است - فیرلای1، . - 2009 اینگونه نگرش به این فعالیتهای کارآفرینی نشان میدهد که در سالهای اخیر تحقیق و عمل در باب کارآفرینی توسعهی چشمگیری داشته است. درواقع، آخرین پژوهشها کارآفرینی را سنگ بنای اجتماعی نامیدهاند - ایوردرتسچ2، . - 2009 بهعنوان نشانهای دیگر از ظهور کارآفرینی بهعنوان یک جستار دانشگاهی، جامعهی مدیریت راهبردی شروع به راهاندازی مجلهی کارآفرینی راهبردی بهعنوان سرمایهگذاری در این بخش کرده است - سرتو و سرتو3، 

با توجه به اینکه مجموعهای عظیم از اقدامات برای یک کارآفرینی موفق بایستی انجام شود، کارآفرینی را فرآیندی بسیار پیچیده میدانند. شناخت فرصت نشاندهنده اولین گام در فرآیند کارآفرینی است. این فرصتها زیاد و متنوع هستند و میتوانند شامل خلق محصولات و خدمات جدید، کشف بازارهای جغرافیایی جدید، خلق و یا کشف مواد اولیهی جدید و یا استفادهی نوین از مواد اولیهی موجود، بهره بردن از روشهای جدید تولید و استفاده از روشهای نوین برای دسترسی به مشتریان شود - شومپیتر4، . - 1934 کارآفرینان بایستی بهطور مستمر برای شناسایی فرصتهای جدید با حساس بودن نسبت به اطلاعات بازار، وسایل، اتفاقات و الگوهای رفتاری در یک محیط هوشیار باشند - آردیچویلی، کاردوزو و ری 5، . - 2003 کارآفرینان از اطلاعات کسب شده از شبکههای اجتماعی برای کشف فرصتهای جدید و تغییر منابع به محصولات و یا خدماتی برای بهره بردن از اینچنین فرصتهایی بهره میبرند.

ارزیابی فرصت دومین گام فرآیند کارآفرینی است - گکر و پیگنز6، . - 2009 تحلیل قابلیت، ارزیابی بازار و مرور مالی بهطورمعمول برای ارزیابی فواید یک فرصت استفاده میشوند . علاوه بر این، تحلیل ریسک به کارآفرینان برای تعیین اینکه آیا یک فرصت در شرایط موجود منجر به بازگشت سرمایه مطلوب میشود یا نه کمک میکند. این ارزیابیها به کارآفرینان در تصمیمگیری این موضوع که آیا به مرحلهی سوم کارآفرینی قدم بگذارند یا نه کمک میکند - سرتو و سرتو، . - 2010

بهره بردن از فرصت، آخرین مرحله از فرآیند کارآفرینی است - شین و ونکاتارامان 7، . - 2000 اگر کارآفرینان حس کنند که ریسک و بازگشت سرمایه دنبال کردن یک فرصت، قابلتحمل است کارآفرینان به جلو پیش رفته و از فرصت استفاده میکنند. بهره بردن از فرصت شامل برنامهریزی برای سرمایهگذاری لازم، توسعهی برنامههای راهبردی و تاکتیکی، نظمدهی منابع برای سیستم تولید کارآمد و تأثیرگذار و هدایت کردن یک سیستم کنترل برای اطمینان از اینکه کارها طبق برنامه پیش میروند، میشود - سرتو و سرتو، . - 2010

علیرغم طبیعت حسی شناسایی فرصت، ارزیابی و بهره بردن، کارآفرینی با ریسک آمیخته است. درواقع، تیمونز - 1990 - 8 گزارش کرد که نرخ شکست ریسک در سال اول %40 و بیش از %90 در ده سال است. اگرچه، دیگر پژوهشها نرخهای متفاوتی را نشان دادهاند - پارسا، سلف، انجیت و کینگ9، - 2005، ریسک وابسته به سرمایهگذاری کارآفرینی شفاف است. بدین منظور، داگلاس و شانلی - 2000 - ریسک شکست را که بهصورت " احتمال اینکه یک شرکت بدهکار شود و نتواند خود را از بدهکاری پیش از ورشکستگی و توقف عملیات بازیابی کند " - ص. - 396 تعریف میکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید