بخشی از مقاله

-1چکیده مقاله:

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همانند هر جنگ دیگری دارای ویژگیهایی همچون شتاب بخشی به تحولات، رقابت در تصاحب فنآوریها، به وجود آمدن نسل جدیدی از مدیران و فرماندهان و... است. در میان فرماندهان نیروی هوایی در سالهای دفاع مقدس شهید سرلشکر منصور ستاری به دلیل تأثیرگذاری فراوان بر این سازمان نظامی به عنوان یکی از موفق ترین فرماندهان در تمام تاریخ نیروی هوایی محسوب می شود. از جمله مهم ترین برنامه های شهید ستاری، میتوان به علمی شدن فرایندها، بالا رفتن سطح دانش کارکنان و در اختیار گرفتن فنآوریهای نوین اشاره کرد. برنامه های همتاسازی پیشکسوتان نیروی هوایی و پدافند هوایی با تأکیدات خاص شهید ستاری در نهاجا انجام شد.

این برنامه به نوعی اعمال برنامه های مدیریت دانش محسوب می شد. موفقیت مدیریت دانش در هر سازمانی وابسته به عواملی است که »رهبری« و یا »فرماندهی« سازمان در میان همه عوامل، مهمترین نقش را ایفا میکند.گام برداشتن در مسیر و فرایند علمی شدن نیروی هوایی منجر به این شد که نیروی هوایی دهه 50 و محتاج مستشاران، به نیروی هوایی سازنده تجهیزات و حتی هواپیمای شکاری مبدل شود. راه اندازی دانشگاه هوایی و تلاش برای بالا بردن سطح علمی کارکنان، دورنمای ایجاد یک سازمان دانش بنیان در نیروی هوایی را ایجاد کرده بود. بیشک هنوز گامهای زیادی تا دانش بنیان شدن کامل نیروی هوایی باقی مانده است که البته در صورت عدم شهادت شهید ستاری، این گام برداشتن با سرعت بیشتری طی میشد.

این مقاله با موضوع » درس آموخته های دفاع مقدس در ایجاد سازمان دفاعی دانش بنیان، با تأکید بر تجربه نگاری عملکرد شهید سرلشکر منصور ستاری در نیروی هوایی« به بررسی عملکرد شهید سرلشکر منصور ستاری و گام نهادن نهاجا در مسیر دانش بنیان شدن میپردازد. اگر چه در دهه 70 شمسی هنوز مفاهیمی همچون مدیریت دانش و سازمان دانش بنیان وارد فرهنگ دانشگاهی ما نشده بود ولی مسیر طی شده توسط شهید ستاری، دورنمای تحقق چرخه مدیریت دانش و تکمیل فرایند آن و نوید بخش به وجود آمدن یک سازمان دانش بنیان را داشت.

واژگان کلیدی: دفاع مقدس، مدیریت دانش، دانش بنیان، سازمان دفاعی، نیروی هوایی، شهید سرلشکر منصور ستاری

-2مقدمه

دانش سازمانی به نظر غالب مدیران موفق دنیا، مهم ترین سرمایه ]سازمانها و[ شرکت های قرن اخیر محسوب می شود. نظرسنجی های انجام شده در میان 200 شرکت برتر دنیا نشان می دهد بیش از 88 درصد از مدیران شرکت های موفق و بزرگ دنیا، مدیریت دانش سازمانی را به عنوان دومین اولویت اصلی کاری خود ذکر کرده اند. در محیط دانشی عصر حاضر، مدیریت دانش، از اجزای جدانشدنی و بنیادی راهبردهای عملیات است. این مهم به سازمانها کمک کرده تا در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش، فرصت های جدید را بشناسند و چالشهای پیش روی را بهخوبی اداره کنند. - ویسی تپه گلی، نوروزی، - 2 : 1394

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید