بخشی از مقاله

چکیده

درمانگري شناختی تا چه حدي با معارف قرآن تطابق دارد؟ هدف پژوهش حاضر بدست آوردن نظر قرآن در مورد درمانگري شناختی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که آیات بسیاري در قرآن مرتبط با موضوع پژوهش هستند. قرآن کریم در آیات متعددي به دنبال تغییر، اصلاح و ایجاد شناخت، به منظور تغییر در رفتار و هدایت است. به نظر میرسد قرآن حداقل سه دسته آیات درباره شناخت دارد؛ آیاتی که مبانی شناختی قرآن هستند، آیاتی که روش هاي تغییر و اصلاح شناخت را بیان میکنند و آیاتی که به جنبه آسیب شناسی شناخت میپردازند.

.1 مقدمه

امروزه رواندرمانگري و مشاوره به یکی از نیازهاي روزمره مردم تبدیل شده است و هر روز رو به گسترش و تحول است. - جانبزرگی، 1394، ص. - 1 کمک به افراد ناراحت و پریشان از جمله کارهاي شرافتندانه بشر است. آنچه در همه نظریههاي رواندرمانی مشترك است، کمک کردن به کسانی است که مشکلات روانی دارند. روان- درمانگري، تعامل یک درمانگر با یک یا چند مراجع که مشکلات خاصی دارد، براي کمک به او است.

مشکلات او میتواند اختلالات تفکر، ناراحتیهاي هیجانی یا مشکلات رفتاري باشند. درمانگرها با دانش خویش در زمینه شخصیت و روان درمانی یا مشاوره مشکلات بیمار یا مراجع را بهبود میبخشند - شارف،1393، ص - 1 درمانگري شناختی1، رشد و توسعه جدیدي در روان درمانی به شمار میآید. با این همه توانسته است علاقه فراوانی را در متخصصان بالینی، به خود معطوف سازد. در این شیوه درمانی، به بیمار کمک میشود تا الگوهاي تفکر تحریف شده و رفتار ناکارآمد خود را تشخیص دهد.

براي این منظور از بحثهاي منظم و تکالیف رفتاري دقیقا سازمان یافتهاي استفاده میشود. درمانگري شناختی بر آن است تا فرد را در بافت یا زمینه زیستی، اجتماعی و فرهنگی خود قرار دهد و با تکیه بر اصول و قواعد برخاسته از رشتههاي مختلف روانشناسی و سایر علوم وابسته»سالم زیستن«و»سالم اندیشیدن«را به او بیاموزد - مشتاقبیدختی،1379، ص. - 35 رویکرد شناختی به تعامل اجزاي مهم ارتباط یعنی رفتار، شناخت و همچنین هیجانات در رابطه میپردازد و بر این اعتقاد است که این سه جزء با یکدیگر مرتبط بوده و برهم تأثیرگذار هستند.

این رویکرد به مراجعان آموزش میدهد که به تأثیرات انتظارات، باورها، اسنادها و فرضیات غیر منطقی خود بر تعاملات بینفردي و راههاي برخورد و بازسازي آنها پیببرند - خواجه،1390،ص - 8 در واقع فلسفه اصلی و زیربنایی این رویکرد بر این اصل مبتنی است که حوادث و اشیاء باعث اختلال و پریشانی نمیشوند؛ بلکه نگرش فرد نسبت به این پدیدههاست که باعث آشفتگی و نگرانی میشود - فقیهی،1380، ص. - 2 براساس معارف قرآنی نیز شناخت و نگرش فرد، از عوامل و ریشه هاي اصلی آشفتگیهاي روانی است و درمان آن هم با تغییر این نگرشها و به کارگیري شیوههاي اصلاح رفتار میسر میگردد - همان - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید