بخشی از مقاله

پروژه شركت پارس نخ

مقدمه:
فشارهای فزاینده موجود در محیط و آگاهی های محیطی نیاز به مطالعه تعاملات بین بخش های اقتصادی با محیط را الزامی کرده است . حسابهای ملی سنتی (تولید ملی خالص یا ناخالص یا داخلی)بر اندازه گیری رشد و عملکرد اقتصادی تأکید دارد. به منظور ارزشیابی جامع تری از دوام و توسعه لازم است که حوزه حسابداری مالی گسترده تر گردد تا استفاده از منابع طبیعی و همچنین زیان های موجود در فرایند تولید را شامل می شود.


هدف این مقاله اندازه گیری دارائی های طبیعی و محاسبه هزینه ها و درآمدهای محیطی است. این مقاله با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز به بررسی تعاملات بین محیط و عملکرد اقتصاد شرکتها می پردازد. علاوه بر این، این مقاله امکان ایجاد تعامل بین محیط و عملکرد اقتصادی شرکتها را با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز، مورد بررسی قرار می گیرد.


تئوری حسابداری مالی دارایی های مشهود و غیرمشهود را به اقل بهای تمام شده تاریخی و ارزش فعلی شناسایی و ثبت می کند اما این تئوری استفاده از منابع طبیعی و محیطی و همچنین کاهش درآمد ناشی از افت سرمایه طبیعی را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. به علاوه تا امروز بسیاری از منابع مثل آب و هوا را به عنوان کالای مجاز در نظر گرفتند. که هرگز در صورت مالی، نامی از آنها برده نمی شود. در عملیات حسابداری های تولید و توزیع محصولات یا ارائه خدمات مستلزم استفاده از مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم ، هزینه های سربار تولید، هزینه های اداری و فروش و همچنین هزینه های تحقیق و توسعه است.


تاریخچه شرکت:
گروه صنعتی نیکو (سهامی خاص) مشتمل بر کارخانجات تولیدی پارس نخ - گریس - نابریس و بازرگانی آذین نسج و مرکز تحقیقات فیزیک نساجی و پروژه های در دست ساخت نیکو بافت، بژار، ابهرنسج و برزنت بروجرد با سطح اشتغال حدود ۷۰۰ نفر (در حال حاضر٥٠% آن را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشکیل داده اند) به شرح ذیل می باشد:


کارخانه تولیدی صنعتی پارس نخ
این کارخانه با مساحت ٢٥٠٠ مترمربع واقع در شهرستان ابهر(کیلومتر ٩ جاده ترانزیت ابهر - تاکستان) جدیدترین واحد تولیدی گروه می باشد که در سال ١٣٧٦ تأسیس شده است. این کارخانه دارای دو سالن الیاف سازی و منسوج نبافته می باشد. سالن الیاف سازی از حدود سه سال قبل به تولید الیاف هایژنیک(بهداشتی) پلی پروپیلن و پلی استر با ظرفیت تولید 19000 تن در سال و سالن منسوج نبافته به تولید منسوج نبافته هایژنیک با ظرفیت 7000 تن در سال پرداخته

استو ضمن تامین 95% منسوج نبافته هایژنیک مورد نیاز صنایع بهداشتی داخلی به جهت رعایت اصول و ضوابط استانداردهای بین المللی ، بهبود مستمر کیفیت ، قابلیت انعطاف در تولید انواع سفارشها در کوتاهترین زمان ممکن و جلب اعتماد خریداران با انجام به موقع تعهدات خود موفق به صادرات فراگیر و مستمر گردیده است که ارزش ارزی ان در سال 1380 به رقم ده میلیون دلار رسید و پیش بینی می گردد با اهتمام پرسنل تلاشگرو متخصص این شرکت در سال 1381 استمرار و ارتقاء ایم امر قطعیت یابد.


این شرکت که مجهز به گواهی بین المللی ایزو9002 (ISO 9002) و علامت استاندارد تشویقی جهت محصولات خود می باشد. در ضمن منتخب واحد تولیدی نمونه کشور و صادرکننده نمونه استان زنجان در سال 1379 می باشد.
این شرکت با عضویت در انجمنهای تخصصی داخلی (انجمن های صنایع نساجی ایران و صنایع بهداشتی و سلولزی) و بین المللی(کارولینای شمالی)، حضور در شبکه جهانی اینترنت از طریق 6 وب سایت اختصاصی و مستقل، اتصال به 9 وب سایت بین المللی، تهیه CD های اطلاعاتی مربوط به محصولات و سوابق شرکت و برگزاری دوره های آموزشی داخلی بازاریابی و صادرات برای پرسنل موجبات انتقل دانش روز، ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت

، تضمین بقاء صنایع پایین دست و نهایتاً این بخش از صنعت کشور را فراهم آورده است.
در ضمن طرح توسعه پارس نخ با هدف تولید الیاف تکنیکی در تائی(Bicomponent) و توخالی(Hoilow) با بکارگیری دانش و فن آوری جدید در دست مطالعه و اجرا می باشد.
شرکت گل ریس از 248 پرسنل تشکیل شده که 11 نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات – نفر دارای مدرک فوق لیسانس ، 1 نفر لیسانس، 20 نفر فوق دیپلم، 123 نفر دیپلم و 87 نفر زیر دیپلم هستند.


کارخانه تولیدی و صنعتی نابریس
این کارخانه با مساحت 11000 مترمربع واقع در استان قزوین می باشد که در سال 1372 تأسیس شده است. این کارخانه حدود 5 سال، در زمینه ریسندگی الیاف کوتاه فعالیت دارد. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ، حدود 2500 تن نخ یک لا و چندلا در سال می باشد.
شرکت نابریس دارای گواهینامه ایزو 9002 (ISO 9002) می باشد.


این شرکت از 160 پرسنل تشکیل شده که 7 نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات 5 نفر دارای مدرک فوق لیسانس، 20 نفر لیسانس، 5 نفر فوق دیپلم ، 90 نفر دیپلم و 40 نفر زیر دیپلم هستند.
شرکت مهندسی و بازرگانی نیکونسج
این شرکت واقع در استان تهران (بلوار میرداماد – شماره 139) می باشد که

 

با دارابودن ارتباط تکنیکی و علمی با معتبرترین شرکتهای سازنده ماشین آلات کمپانیهای نساجی اروپایی، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حدود 30 خط تولید ریسندگی راه اندازی و ماشین آلات و تجهیزات آنها را تأمین نموده است. همچنین خدمات مختلف مشاوره ، نصب، صادرات و واردات و سایر امور بازرگانی را ب دست اندرکاران صنعت نساجی ارائه می نماید.
مرکز تحقیقات فیزیک نساجی
این مرکز واقع در تهران (بلوار میرداماد- شماره 139) می باشد که حدود 10 سال پیش با اندیشه ارتقاء فرهنگ کنترل کیفیت و ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای به صنعت نساجی کشور تأسیس شد. این مرکز مجهز به مدرنترین وسایل آزمایشگاهی بوده و با دارابودن کادر مجرب متخصص، کلیه ازمونهای مربوط به انواع الیاف ، نخ و پارچه را در کوتاهترین زمان و با بالاترین سطح دقت انجام می دهد.
گروه صنعتی نیکو پس از اجرا و بهره برداری بیش از 35 طرح تولیدی در بخش نساجی طی 20 سال گذشته و با بکارگیری تجربه ، فن آوری و نیروی متخصص و متعهد در این صنعت درصدد اجرای چهار طرح تولیدی دیگر با نامهای بژار(بازیافت ضایعات نرم و سخت نساجی)، برزنت بروجرد و نیکویافت(بازیافت انواع ضایعات پلیمری شامل پلی استر، پلیپروپیلن و پلی اتیلن) و ابهرنسج در شهرستانهای ابهر و بروجرد می باشند.
در ذیل توضیحاتی در ارتباط با این پروژه ها ذکر می شود:


پروژه بژار
این کارخانه با مساحت 20000 مترمربع واقع در شهرستان ابهر ( کیلومتر 9 جاده ترنزیت ابهر- تاکستان) می باشد. این طرح برای حلاجی پنبه (بازیافت پنبه از ضایعات نرم و سخت کارخانه گل ریس) با ظرفیت 1350 تن و ریسندگی نخ پنبه ای با استفاده از پنبه های بازیافتی به ظرفیت 1850 تن در سال طراحی گردیده است.
این شرکت از 21 پرسنل مرد تشکیل شده که از نظر تحصیلات 1 نفر دارای مدرک لیسانس، 11 نفر دیپلم و 9 نفر زیر دیپلم هستند.
پروژه نیکویافت


این کارخانه با مساحت 2000 مترمربع واقع در شهرستان ابهر (کیلومتر 9 جاده ترانزیت ابهر- تاکستان) می باشد که بازیافت ضایعات پلیمری شامل پلی استر و پلی پروپیلن کارخانه پارس نخ تأسیس شده است.این شرکت از 22 پرسنل تشکیل شده که از نظر تحصیلات 2 نفر دارای مدرک لیسانس، 1 نفر فوق دیپلم ، 8 نفر دیپلم و 11 نفر زیر دیپلم هستند.
پروژه ابهرنسج:
این کارخانه با مساحت 6600 مترمربع واقع در شهرستان ابهر (کیلومتر9 جاده ترانزیت ابهر- تاکستان) می باشد. محصول تولیدی مورد نظر در این طرح صنعتی انواع نخهای کشش پذیر (Elastomeric) می باشد که در مصارف مختلف علی الخصوص تولید پارچه های کشی و البته ورزشی و چسبان، جوراب بافی، تریکوهای تاری و پودی، البسه زیر، لباس خواب و ... کاربرد دارد. این طرح با ظرفیت تولید 150 تن در سال جهت تولید انواع نخ کشی ریسیده شده در نمرات مختلف به روش تولید نخ دوجزئی با فیلامنتالاستیک مرکزی طراحی گردیده است. این شرکت از 4 پرسنل مرد تشکیل شده که همگی دارای مدرک دیپلم می باشند.
کلیات :
1 . 1 ) با توجه به اهمیت خاصی که سازمان و تشکیلات شرکت در تحقق اهداف و سیاستها و همچنین تنش آن در هماهنگی با تیمهای اطلاعاتی موردنظر دارد، لذا بدین منظور طرح سازمان و تشکیلات کلی شرکت در مراحل اول کار مشاوران قرار گرفت و همزمان با مفروضات کلی سیستم، ساخت سازمانی شرکت به مسئولیت شرکت ارائه گردید.
2 . 1 ) کلیه موارد یاد شده در این بخش با فرض حجم مشخص از عملیات در سطح شرکت طرح گردیده و در صورت کاهش یا افزایش نامعقول حجم فعالیت ها و تغییر در نیازهای اطلاعاتی مدیریت، انجام برخی تعدیلات در سازمان و تشکیلات کلی شرکت به طور اعم و سازمان امور مالی آن به طور اخص ضروری است.
2 ) اهداف و اصول کلی :


هدف از تدوین این بخش بیان مفروضات کلی در طرح سازمان و تشکیلات کلی شرکت، ارائه ساخت سازمانی پیشنهادی و مشخصات سازمان امور مالی به ترتیبی که ضمن مشخص نمودن رئوس وظایف واحدهای تشکیل دهنده امور مالی و ارتباط آنها با یکدیگر و سایر قسمتها مشخص شده و در عین حال اعمال کنترلهای داخلی را به نحو مطلوب میسر سازد.
این بخش علاوه بر موارد مذکور، ایجاد مبانی آموزشی، سنجش کارآیی و همچنین نمره ارتباط افراد را دربر خواهد داشت.
3 ) اجزاء بخش سازمان :
1 . 3 ) ساخت سازمانی :
ساخت سازمانی جهت مشخص نمودن چارچوب اصلی و نحوه ارتباط سطوح سازمان

 

با یکدیگر تدوین گردیده است. طرح ساخت سازمانی شرکت تا مرحله تعیین سطوح سازمانی مشخص گردیده که در آن چارچوب کلی سازمان براساس سلسله مراتب طراحی شده است. ساخت سازمانی مالی شرکت با توجه به وظایف محوطه به امور مالی از یک طرف و حجم و تشابه عملیات از نظر ماهیت از سوی دیگر به 3 قسمت «حسابداری مالی» «حسابداری مدیریت» و «حسابداری کارخانه» به شرح پیوست شماره (2) تفکیک گردیده است.
2 . 3 ) نمودار سازمانی :
نمودار سازمانی رده های سازمانی در دوایر مختلف و تعداد مشاغل موجود در هر رده سازمانی را مشخص می نماید.
نمودار سازمانی امور مالی به پیوست (3) ارائه شده است. منظور از رده سازمانی تقسیم بندی مسئولیتهای مختلف هر سطح سازمانی براساس عامل سلسله مراتب و سطح گزارش دهی است. سطح سه گانه ساخت سازمانی به 6 رده تقسیم شده که به ترتیب از بالا به پاوین معاونت، مدیر، رئیس، سرپرست، مسئول و کارمند، کارگر می باشد.
مشاغل مالی موردنیاز در قالب ساخت سازمانی دارای موارد زیر می باشد :
- نوع شغل : که براساس ماهیت وظایف محوله به هر یک از دوایر تعیین می گردد.
- تعداد مشاغل : که مناسب با حجم فعالیت مشخص می شود.
- سطوح شغل : در سلسله مراتب و ارتباط هر یک از مشاغل در قالب سازمان شرکت.
3 . 3 ) رئوس وظایف :
رئوس وظایف قسمتهای امور مالی نشان دهنده مجموعه وظایف است که به منظور اجرای کامل سیستمهای طراحی شده توسط هر یک از قسمتهای امور مالی انجام می پذیرد. رئوس وظایف در پیوست (4) ذکر شده است.

4. 3 ) شرح وظایف :
با تهیه ساخت و نمودار سازمانی امور مالی شرکت و تعیین رئوس وظایف سطوح و واحدها

ی سازمانی تشکیل دهنده وظایف محوله به هر یک از واحدها با توجه به حجم عملیات، اصول کنترلهای داخلی و صرفه و صلاح اقتصادی در خصوص تفکیک وظایف جهت هر یک از واحدها تهیه شده است.
جهت انعکاس اطلاعات مربوطه به شرح وظایف واحدهای مالی از فرم شرح وظایف واحدهای مالی استفاده شده است.
ساخت سازمانی امور مالی


اهم وظایف واحد حسابداری کارخانه :
1 ) کنترل کلیه اسناد انبار و جمع بندی ارسال به دفتر مرکزی ؛
2 ) اخذ اطلاعات تولید و تهیه صورت خلاصه ماهانه تولید و ارسال به حسابداری بهای تمام شده ؛
3 ) اخذ فلاپی از سیستم انبار و ارسال دفتر مرکزی ؛
4 ) تهیه گزارشات موردنیاز از تولیدات و انبار ؛
5 ) اخذ تنخواه کارخانه و انجام پرداخت ها براساس مجوزهای صدور ؛
6 ) تهیه صورت خلاصه پرداخت و ارسال به تهران ؛
7 ) کنترل کارکرد نیروی انسانی در کارخانه و ارسال به تهران جهت محاسبه حقوق ؛
8 ) سایر وظایف ارجاعی توسط مدیر امور مالی.
اهم وظایف سرپرست حسابداری بودجه و گزارشات
1 ) جمع آوری اطلاعات از دوایر مالی و عملیاتی و تنظیم روشهای عملیاتی، سرمایه ای، نقدی شرکت؛
2 ) انجام محاسبات تکمیلی صورتهای بودجه؛
3 ) ارائه نتایج بررسی های کمیته بودجه از برنامه های تفصیل تهیه شده به دوایر مالی و قسمتهای مربوطه؛
4 ) تهیه و تنظیم بودجه؛
5 ) پیگیری و توزیع دستوالعملهای بودجه به سایر دوایر؛
6 ) نگهداری سوابق بودجه؛
7 ) ارائه نرخهای استاندارد مورد لزوم و انجام همکاری با حسابداری بهای تمام شده؛
8 ) انجام اقدامات لازم در جهت تأمین اطلاعات اولیه مورد نیاز جهت تدوین بودجه از قسمتهای مختلف شرکت؛
9 ) تهیه و تنظیم گزارشات مدیریت منظم دوره ای براساس اطلاعات تکمیلی در حسابه

ا و سایر اطلاعات مرتبط با عملیات شرکت و جمع آوری و ارائه آمار و اطلاعات مربوطه به منظور گزارش دهی مناسب به مدیریت شرکت براساس شرایط و نیازها؛
10 ) تجزیه و تحلیل گزارشات مدیریت و تهیه گزارشات توجیهی؛
11 ) تجزیه و تحلیل مغیرات ناشی از اعمال رویه های هزینه یابی استاندارد؛
12 ) نگهداری و تنظیم پرونده گزارشات مدیریت؛
13 ) سایر وظایفی که توسط رئیس حسابداری مدیریت تعیین می شود؛
اهم وظایف واحد حسابداری بهای تمام شده
1 ) جمع آوری استخراج اطلاعات لازم به منظور انجام محاسبات بهای تمام شده در مقاطع تعیین شده؛
2 ) انجام محاسبات بهای شده محصولات؛
3 ) انجام محاسبات برآورری مرتبط با انعقاد قراردادهای فروش و ارائه به کمیته فروش؛
4 ) انجام محاسبات بهای تمام شده ابزار و اثاثه تولیدی جهت مصرف داخلی؛
5 ) همکاری با واحد صدور سند دفترداری جهت دریافت اسناد حسابداری؛
6 ) محاسبه فروش در نقطه سر به سر؛
7 ) کنترل هزینه ها و تفکیک و گزارش هزینه های ثابت و متغیر؛
8 ) بررسی مستمر انحرافات و تحلیل آن؛
9 ) سایر وظایف ارجاعی توسط رئیس حسابداری مدیریت؛
اهم وظایف واحد صدور سند دفترداری


1 ) جمع آوری اطلاعات، اسناد و مدارک مربوطه جهت صدور اسناد حسابداری؛
2 ) اخذ، نگهداری و تنظیم دفاتر قانونی؛
3 ) کنترلعملیات واریزی در کتمپیوتر و ثبت در دفاتر قانونی؛
4 ) گشایش حسابها و نگهداری دفاتر قانونی براساس فهرست حسابهای مصوب و ضوابط قانونی؛
5 ) تهیه تراز و گزارشات لازم از حسابها؛
6 ) بایگانی اسناد و مدارک حسابداری و نگهداری از آنها و پاسخگوئی مدارک مربوطه؛
7 ) همکاری با سایر واحدهای حسابداری در جهت انتقال اسناد حسابداری و ارائه گزارشات؛
8 ) صدور اعلامیه های بدهکار/ بستانکار؛
9 ) آموزش کارکنان تحت سرپرستها؛


10 ) سایر وظایف مربوطه که توسط رئیس حسابداری مالی تعیین می شود؛
اهم وظایف واحد حسابداری انبار و اموال
1 ) کنترل و واریز اطلاعات مقداری انبار و بروز رسانی سیستمهای انبار مالی؛
2 ) واریز اطلاعات ریالی انبارها؛
3 ) صدور اسناد حسابداری انبار و انتقال به سستم حسابداری؛
4 ) تهیه گزارشات انبار؛
5 ) مشارکت در شمارش موجودی کالا سالانه بین دوره ای؛
7 ) شناسائی و مظارت بر پلاک کوبی و واریز به سیستم کامپیوتری و صدور اسناد دارایی ثابت؛
8 ) نظارت و کنترل نقل و انتقال و فروش دارایی ثابت؛
9 ) تهیه صورت استهلاک و صدور اسناد حسابداری و انتقال به سیستم حسابداری؛
10 ) همکاری با واحد بودجه در جهت محاسبه بودجه استهلاک؛
11 ) سایر وظیاف ارجاعی توسط رئیس حسابداری مدیریت؛
اهم وظایف رئیس حسابداری مالی
1 ) بررسی کلیه مدارک مربوط به فعالیتهای مالی، کنترل آن و تأیید اسناد حسابداری؛
2 ) تماس با مراجع دولتی در مورد مسائل بیمه، مالیات کارکنان و اشخاص ثالث و شرکت؛
3 ) نظارت فعالیتهای دریافت و پرداخت و نگهداری اسناد بهادار شرکت و همکاری در برنامه های نقدی؛
4 ) بررسی و پیگیری صورت مغایرت بانکی و مغایرت بانکی و مغایرت با سایر طرف حسابها؛
5 ) نظارت و همکاری در امر تشخیص حساب، صدور اسناد و ثبت دفاتر قانونی؛
6 ) بروز نگهداری حسابها و فعالیتهای مالی؛
7 ) کنترل تأیید کلیه مدارک پرداخت و اسناد حسابداری و مجوزها؛
8 ) پیگیری مطالبات شرکت از سایر اشخاص؛


9 ) کنترل مستمر و بررسی وضعیت وجوه نقد و وضعیت نقدی شرکت؛
10 ) تهیه صورتهای مالی نهایی و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح، مالیاتی و غیره؛
11 ) بررسی و تأیید تراز آزمایشی؛
12 ) تصویب تقاضای ایجاد، حذف یا تغییر در حسابهای تفصیل؛
13 ) همکاری در تهیه صورت پیش بینی های کوتاه مدت گردش وجوه نقد و اعتبارات؛
14 ) همکاری با رئیس حسابداری مدیریت در تهیه گزارشات اداری و بودجه سالیانه؛
15 ) تماس با مراجع دولتی در مورد مسائل بیمه مالیات کارکنان، اشخاص ثالث و شرکتها؛


16 ) تهیه صورتها و اطلاعات مورد لزوم حسابرسان و مقامات مالیاتی، بیمه ای شرکت و جوابگویی آنها؛
17 ) بررسی و تأیید کلیه مدارک خروجی از حسابهای مالی؛
18 ) سرپرستی کلیه عملیات حسابداری مالی و نظارت بر اجرای کامل و صحیح روشهای پیشنهادی حسابداری؛
19 ) کنترل و تأیید ترازهای آزمایشی مربوط به دفاتر قانونی؛
20 ) تنظیم برنامه های آموزشی کارکنان تحت سرپرستی؛
21 ) بررسی مسائل و مشکلات ایجاد شده در دوایر تحت سرپرستی و اتخاذ تصمیمات و روشهای مناسب جهت رفع آنها؛
22 ) بررسی و تأیید تغییرات ضروری در تعداد پرسنل لازم و ارائه پیشنهادات لازم در زمینه مورد مزبور به مدیر امور مالی؛
23 ) نظارت و کنترل بر روابط قسمت حسابداری مالی، قسمتهای عملیاتی مختلف شرکت و ایجاد هماهنگی لازم؛
24 ) پاسخوگویی به مدیر امور مالی شرکت در زمینه مرتبط؛
25 ) رسیدگی کلیه اسناد مدارک مرتبط جهت پرداخت و صدور دستور پرداخت؛
26 ) رسیدگی اسناد خریدهای خارجی و نگهداری پرونده سفارشات خارجی بطور مستقل و کنترل با مدارک خرید؛
27 ) انجام سایر وظایف مرتبط، توسط مدیر امور مالی تعیین می گردد.
اهم وظایف رئیس حسابداری مدیریت


1 ) جمع آوری اطلاعات از دوایر مالی، عملیاتی و تنظیم بودجه های عملیاتی، سرمایه ای و نقدی شرکت؛
2 ) جمع آوری اطلاعات از دوایر مالی؛ عملیاتی و تنظیم گزارشات مدیریت؛
3 ) تجزیه و تحلیل گزارشات و تهیه گزارشات توجیهی؛
4 ) تجزیه و تحلیل مغایرت ناشی از اعمال رویه هزینه یابی استاندارد؛
5 ) شرکت در کمیته بودجه و سرپرستی کلیه عملیات اجرای تهیه بودجه تا تصویب و ابلاغ کامل؛
6 ) جمع آوری اطلاعات، اسناد و مدارک مرتبط و قیمت گذاری آنها؛
7 ) نظارت بر ثبت عملیات حسابداری اموال و انبار و تأیید گزارشات مربوطه؛
8 ) نظارت بر ثبت و تهیه بهای تمام شده تولیدات و تأیید آنها؛
9 ) آموزش کارکنان تحت سرپرستی؛
10 ) تهیه گزارشات مربوط به حسابداری بهای تمام شده، اموال و انبار جهت مدیران ذیربط و پاسخگودی آن؛
11 ) همکاری در تهیه اظهار نامه مالی و صورتهای مالی نهایی؛
12 ) ایجاد مطالعات و بررسیهای لازم در خصوص کنترل هزینه ها و بررسی کارآیی واحدها؛
13 ) ایجاد هماهنگی بین عملیات دوایر مختلف حسابداری مدیریت با قسمتهای حسابداری مالی و سایر واحدها؛
14 ) ایجاد هماهنگی بین قسمت حسابداری مدیریت و کمیته شمارش موجودی؛
15 ) همکاری با امور برنامه ریزی و کنترل تولید مواد در خصوص استانداردهای ساخت؛
16 ) بررسی و تأیید و تغییرات ضروری در تعداد پرسنل و ارائه پیشنهادات لازم در این رابطه با مدیر امور مالی و بررسی سایر امور پرسنل؛
17 ) تأیید اسناد حسابداری صادره؛


18 ) انجام سایر وظایف که توسط مدیر امور مالی تعیین می گردد؛
اهم وظایف مدیر امور مالی
1 ) مشارکت در تصمیم گیریهای مربوط به حل مسائل و تعیین خط مشی شرکت از بعد مالی؛
2 ) مشارکت در تهیه برنامه های سرمایه ای و کنترل بر مصارف آن طبق برنامه های مصوب؛
3 ) بررسی و تصویب پرداخت های شرکت با توجه به آئین نامه ها و مجوزهای مالی؛
4 ) بررسی و تصویب اسناد حسابداری؛
5 ) مسئول نهایی اعمال کنترلهای ضروری برقراردادها و تعهدات و اجرای آنها؛
6 ) مسئول کنترل صورتهای مالی نهایی و گزارشات خارج از واحد مالی؛
7 ) بررسی و تصویب صورت حسابهای صادره و اعلامیه های بدهکار/ بستانکار؛
8 ) نظارت بر وضعیت نقدی شرکت؛
9 ) مشارکت در تصمیم گیری پیرامون تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت و چگونگی استفاده بهینه از منابع مالی شرکت؛
10 ) هماهنگی و نظارت بر صورت نهایی کوتاه مدت گردش وجوه نقد و اعتبارات؛
11 ) برنامه ریزی و همهنگی در عملیات شمارش موجودی انبارها شرکت؛
12 ) شرکت در کمیته بودجه و همکاری با واحد حسابداری مدیریت در تهیه بودجه سالانه؛
13 ) نشارت بر استقرار سیسمتهای حسابداری مالی و بهای تمام شده؛
14 ) انجام بررسیهای مالی بر حسب مورد تهیه و تنظیم گزارشات مدیریت؛
15 ) بررسی مغایرت برنامه ها و تصمیم گیریها نسبت به رفع مغایرات؛
16 ) هماهنگ نمودن عملیات واحدهای مختلف امور مالی و تصمیم گیری در مورد نحوه تقسیم کار بین کارکنان امور مالی درشرایط مختلف ازنظر حجم عملیات؛
17 ) پاسخگویی به معاونت مالی و مدیر عامل درزمینه مسایل مالی شرکت؛
18 ) بررسی و تأیید برگهای صوتبرداری اموال، دارایی های ثابت اسقاط و محاسبات است

هلاک و صورتبرداری موجودیها و مغایرت احتمالی؛
19 ) تهیه گزارشات مالی مورد نیاز جهت ارائه به مجامع و سازمانها؛
20 ) مسئول ارتباط بانکها از نظر اخذ تسهیلات و ارائه گزارشات مورد نیاز؛
21 ) پاسخگویی به حسابرسان، بازسان و سایر مرتجع ذیصلاح؛
22 ) عهده داری مسئولیت نهایی ثبت دفاتر قانونی، تهیه دفاتر و اظهار نامه مالیاتی پاسخگویی به مقدمات مالیاتی؛

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید