بخشی از مقاله

چکیده:

قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشور سفیران هویت، َتشَخُص، عزم راسخ، هوش بالا، ایمان و پایبندی به شریعت ملت ایران هستند - حضرت آیت خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی - مقدمه:با وجود تنوع سبک های زندگی در میان افراد بشر در این مطالعه هدف بررسی جایگاه سبک زندگی اسلامی-ایرانی در جامعه زنان ورزشکار مسلمان به ویژه زنان ایرانی است.برای نیل به این هدف نحوه حضور زنان ورزشکار میهن عزیزمان در مسابقات المپیک مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

روش:در این مطالعه با توجه به این که هدف بررسی جایگاه سبک زندگی ایرانی و رعایت حجاب اسلامی در زنان ورزشکار ایرانی بود با استفاده از روش تحلیلی-اسنادی اطلاعات گردآوری و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یافته ها:نتایج این مطالعه حاکی از وجود چالش ها و مشکلات فراوان زنان مسلمان ایرانی و غیر ایرانی جهت حضور فعال در مسابقات المپیک و کسب افتخارات ورزشی از گذشته های دور تا به امروز است.با این حال موفقیت زنان ایرانی برای حضور در دوره های متفاوت مسابقات المپیک ضمن پایبندی به اصول اسلامی-ایرانی و برافراشتن پرچم کشورمان در سایر کشورها نشان از تلاش بی پایان زنان ورزشکار ایرانی جهت حفظ ارزشهای اسلامی-ایرانی و اشاعه این فرهنگ والا در سراسر دنیا دارد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می توان بیان کرد که ایستادن زنان مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی و وادار کردن همگان به تکریم خود، کار با عظمتی است همچنین حضور زنان ورزشکار ایرانی با حجاب اسلامی در سرزمین های غربی و بعضا بیگانه با اصول مذهبی اسلام، در اشاعه فرهنگ اسلامی و اعلام حجاب به عنوان مصونیت و نه محدودیت از سوی این بانوان، در نهادینه کردن فرهنگ اسلامی و اعلام جایگاه والای زنان ایرانی به دنیا نقش بسزایی خواهد داشت.

مقدمه:

امروزه رویدادهای ورزشی بین المللی جذابی وجود دارد که توجه مردم جهان را به خود جلب می کند، بازی های المپیک بزرگترین رویدادی است که ملت های جهان را در یک شهر دنیا گرد هم می آورد و به وسیله آن افکار عمومی جهانیان را به خود معطوف می کند - خدائی،. - 1391 آنچه مورد توجه خاص و عام می باشد حضور زنان و بویژه زنان مسلمان در این رویداد بزرگ است.همواره حضور زنان مسلمان در مسابقات المپیک با محدودیت هایی مواجه بوده و هست و آن هم به دلیل لباس های خاص تعیین شده از سوی فدراسیون های ورزشی بین المللی است.

زنان ایرانی در این مسابقات با پایبندی به اصول اسلام و با رعایت حجاب حضور می یابند و به همین دلیل در رشته های ورزشی محدودی از جمله پرتاب،دو،تکواندو،جودو،شمشیربازی،قایقرانی و تیراندازی شرکت می کنند - پفیستر،. - 2010 این نحوه حضور زنان ایرانی وابسته به سبک زندگی اسلامی-ایرانی می باشد.مفهوم سبک زندگی اولین بار در سال 1929 توس آلفرد آدلر1، روان شناس اجتماعی، مطرح شد.

سبک زندگی در فرهنگ علوم اجتماعی، نوع زندگی یا نوع معیشت ترجمه شده است. که منظور چگونگی جریان حیات و شیوه زندگی انسآن ها به صورت فردی و گروهی است و چگونگی استفاده از درآمد، طول زمان کار، شیوه لباس پوشیدن، تغذیه، نحوه آرایش، محل سکونت، رفتارهای دینی و فرهنگی و... را شامل می شود در تعریف دیگر سبک زندگی مجموعه ای نسبتاً منسجم از همه رفتارها و فعالیت های یک فرد معین در جریان زندگی روزمره خود می باشد که مستلزم مجموعه ای از عادت ها و جهت گیری هاست و بر همین اساس از نوعی وحدت برخوردار است همچنین سبک زندگی نتیجه قابل رؤیتی از ابراز عادت است و همه چیزهایی که انسان را احاطه کرده است مثل مسکن، اسباب و اثاثیه، کتاب ها، سیگارها، عطرها، لباس ها وغیره بخشی از سبک زندگی او می باشند با توجه به تعاریف فوق شیوه لباس پوشیدن،رفتارهای دینی و فرهنگی نیز جزئی از سبک زندگی به شمار می روند حال آنکه به لطف حاکمیت فرهنگ ائمه معصومین بخش عظیمی از تاریخ ما و همچنین فرهنگ جاری ما، متأثر از دین و برآمده از دین است و دین شکل دهنده و پدیدار کننده سنت خاص در جامعه ایران بوده و هست.

حضور ورزشکاران در میدانهای بین المللی با حفظ اخلاق و روحیه جوانمردی و رعایت جوانب شرعی تبلیغ جهانی ارزشها و صفات برجسته یک ملت است ویکی از این موارد، حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعایت حجاب شرعی، در میدانهای بین المللی است که اقدامی فوق العاده، و بسیار مهم و با ارزش است. اکنون با توجه به موارد متعدد از قتل، تعرض و تهدید رسمی زنان مسلمان محجبه در اروپا، هنگامی که یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی می ایستد و همه را وادار به تکریم می کند، کار با عظمتی انجام شده است و همه باید قلباً، قدردان زنان ورزشکاری باشند که با حجاب و متانت و وقار در میدانهای بین المللی ورزشی حاضر می شوند - رجا نیوز - .با توجه به اهمیت حضور زنان با حجاب در عرصه ورزش و بویژه در رقابت های المپیک هدف از این مطالعه بررسی حضور زنان مسلمان در المپیک و میزان موفقیت آنان برای حضور ضمن حفظ حجاب و پایبندی به شعائر مذهبی می باشد.

بیان مسئله:

امروزه عواملی نظیر جنسیت،نژاد،مذهب و سیاست با اصول حاکم بر جنبش المپیک در تقابلند - پفیستر،. - 2010در این ارتباط سوالات و شبهات زیادی مطرح می گردد،از جمله،آیا همه کمیته های ملی المپیک فرصت های یکسانی برای اعزام ورزشکاران خود به مسابقات المپیک دارند؟و آیا جنسیت تاثیری بر میزان شرکت در رقابت های المپیک دارد؟و اینکه چگونه فرهنگ و مذهب با جنسیت در ارتباطند؟و چگونه بر ورزش زنان تاثیر میگذارند؟نکته مهم قابل توجه این است که المپیک در کشورهای غربی و در فرهنگ غرب پایه گذاری شده است.

تاریخچه حضور زنان در مسابقات المپیک:

به نظر می رسد که در یونان قدیم این مسابقات خاص مردان بوده است.پیر د کوبرتین3 بنیانگذار المپیک فق یک بار توانست زنان را از شرکت در المپیک منع کند آن هم در سال 1968 اولین سال تاسیس المپیک،اما در دومین دوره برگزاری المپیک در پاریس برگزار کنندگان المپیک رقابت ها را برای زنان در دو رشته تنیس و گلف طراحی کردند - پفیستر،. - 2010در سال 1904 تنها زنان شرکت کننده در این رقابت ها شش زن از آمریکا بودند با این حال باز هم مخالفت هایی برای حضور آنان وجود داشت. زنان شرکت کننده در المپیک 1908 لندن فق 2درصد بود. از آن پس حضور زنان در المپیک به طور ثابت اما آهسته به هشت درصد در سال 1936،یازده درصد در سال 1960، بیست و یک درصد در سال 1980 و سیو هشت درصد در سال 2000 افزایش یافت.در سال 2008 بیش از چهل و دو درصد شرکت کنندگان در المپیک زن بودند - بن ،. - 2010

رشته های ورزشی زنان شرکت کننده در المپیک:

ورزش شنا برای اولین بار در سال 1912 در برنامه ورزشی زنان گنجانده شد و تا قبل از آن زنان حق شرکت در این رشته ورزشی را نداشتند.همچنین تا سال 1928 زنان از شرکت در رقابت های قدرتی و برخوردی منع می شدند - داگکاس،. - 2010پس از کشمکش های طولانی سرانجام به زنان اجازه داده شد تا در رشته های ورزشی پرش و انواع دویدن با مسافت های مختلف شرکت کنند - دیمان،. - 1995در سال 1964 تیم والیبال اولین تیم ورزشی زنان بود که موفق به شرکت در المپیک شد،پس از آن تیم های هندبال و بسکتبال در سال 1976،فوتبال در سال 1996و هاکی روی یخ در سال 1998 در مسابقات المپیک شرکت کردند.

از آن پس تمامی رشته های ورزشی و قوانینی که خاص مردان بود از جمله کشتی و وزنه برداری و نهایتا در سال 2012 بوکس نیز در برنامه مسابقات زنان گنجانده شد - دلانی،. - 1991با این وجود میزان شرکت زنان در این رقابت ها به میزان زیادی با پیشینه مذهبی و فرهنگی آنان ارتباط دارد. انواع ورزش های جدید در کشورهای مسلمان به جایگاه مهمی دست نیافته بودند و به همین دلیل تعداد زنان و مردان ورزشکار این قبیل کشورها روزبه روز رو به کاهش بود - دای اسپیل،. - 1972یکی دیگر از عوامل کاهش میزان شرکت مسلمانان در المپیک محل برگزاری این رویدادها بود،حضور مسلمانان در مسابقات برگزار شده در شهرهایی که نیازمند مسافرت های طولانی و صرف هزینه های گزاف بود کاهش می یافت - ابید،. - 2000

میزان حضور زنان مسلمان در مسابقات المپیک:

در ابتدا فق زنانی از کشورهای سکولار از جمله ترکیه،اندونزی و ایران قبل از انقلاب در مسابقات المپیک شرکت می کردند.اولین زنان شرکت کننده در المپیک دو ورزشکار شمشیرباز ترکیه ای بودند که در سال 1936 در المپیک برلین شرکت کردند. در دوره های بعدی المپیک نیز تعداد ورزشکاران زن مسلمان اندک بود و یا اصلا در این رقابت ها حضو رنداشتند به عنوان مثال در سال های 1952 و 1968 هیچ زن مسلمانی در المپیک شرکت نکرد. در سال 1956 تنها دو زن مسلمان، در سال 1960، پنج زن، در سال 1964 چهار زن و در سال 1972 شش زن مسلمان در مسابقات شرکت کردند.تعداد زنان مسلمان شرکت کننده در المپیک به تدریج افزایش یافت تا به پنج نفر در المپیک 1980 و سیزده نفر در المپیک 1984 رسید.

در تمامی این دوره ها کشور ایران تنها یک الی سه نماینده داشت و در برخی موارد هم هیچ نماینده ای برای شرکت در المپیک نداشت. تعداد زنان مسلمان شرکت کننده در المپیک تا سال 1988 کمتر از 5 درصد بود. سپس به طور تدریجی تا هشت درصد در سال 1992، یازده درصد در سال 1996، هفده درصد در سال 2000، نوزده درصد در سال 2004 و بیست و پنج درصد در سال 2008 افزایش یافت.در المپیک 2008 تعداد مردان مسلمان 380 نفر و زنان 127 نفر بودند. شایان ذکر است که در سال 2008، چهل و دو درصد از شرکت کنندگان زن بودند که از این میزان بیست و پنج درصد زنان ورزشکار مسلمان بودند - پفیستر،. - 2010

رشته های ورزشی زنان مسلمان شرکت کننده در المپیک:

تا سال 1980 زنان کشورهای مسلمان در رشته های ورزشی اندکی از جمله شنا،ژیمناستیک،دو و میدانی و شمشیربازی شرکت می کردند.در سال 1988 زنان مسلمان علاوه بر رشته های مذکور در تیراندازی،دو و میدانی، جودو،تنیس،تکواندو و بدمینتون نیز نمایندگانی داشتند - هارگریوس،. - 1994زنان ورزشکار ایرانی پس از انقلاب در حالیکه حجاب و پوشش اسلامی داشتند در این رقابت ها شرکت می کردند.آنان در سال های1996، 2000و 2004 فق در رشته های پرتابی و در سال 2008 در رشته های تیراندازی،قایقرانی و تکواندو نیز شرکت کردند.مهمترین عامل محدود کننده حضور زنان ایرانی در سایر رشته های ورزشی عدم مطابقت نوع پوشش این ورزشکاران با قوانین المپیک بود.

به عنوان مثال نسیم حسن پور تنها زن کاروان المپیکی ایران در سال 2004 با وجود علاقه وافری که به رشته ژیمناستیک داشت اما به دلیل ممنوع بودن ژیمناستیک ضمن داشتن حجاب مجبور به شرکت در رشته پرتاب شد. با توجه به این محدودیت بزرگ زنان مسلمان ایرانی در رشته های ورزشی اندکی از جمله جودو و تکواندو که برای پوشش حجاب ممنوعیتی نداشتند شرکت می کردند.در طی این سال ها زنان مسلمان فق در ورزش های انفرادی شرکت می کردند،اما در سال 2008 برای اولین بار یک تیم از زنان مسلمان - تیم والیبال الجزایر - در مسابقات المپیک شرکت کردند - پفیستر،. - 2010

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید