بخشی از مقاله

چکیده

اصطلاح فساد اداری که آن را در برابر سلامت اداری به کار می برند، مدت زیادی است که مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران مختلف سازمانی قرار گرفته و تلاش کرده اند با ارائه تعاریف منطبق با اصول سازمانی در جهت رفع آن گام بردارند. فساد مسئله ای است که در تمام ادوار گریبانگر دستگاه ها و سازمان ها بوده و هسته اندیشه بسیاری از دانشمندان و متفکران سیاسی را تشکیل داده است. در واقع می توان گفت: فساد اداری پدیده ای همزاد حکومت است. یعنی از زمانی که فعالیت های بشر شکل سازمان یافته و منسجمی به خود گرفت، از همان زمان فساد اداری نیز همچون جزء لاینفکی از متن سازمان ظهور کرده است.

بنابراین می توان فساد را فرزند ناخواسته سازمان تلقی کرد که در نتیجه تعاملات گوناگون در درون سازمان و نیز به مناسبت تعامل میان سازمان و محیط اطراف آن به وجود می آید. امروزه شاهد آن هستیم که عوامل و زمینه های گوناگونی وجود دارند که می توانند موحب پیدایش و گسترش و ترویج فساد اداری به صورت بالقوه و بالفعل شوتد. بی تردید یکی از این عوامل را می توان در عامل اداری و سازمانی بررسی کرد. بر همین اساس در مبارزه با پدیده فساد اداری، دولت الکترونیک، با ملزومات و راهکارهای اجراییش می تواند دارای تاثیراتی بسیار مثبت و راهگشا در کاهش یا حذف فساد اداری در سازمان می باشد.

پدیده ی نامبارک فساد اداری، در کنار مواردی این چنینی، به عنوان چالش هایی تامل برانگیز همواره پیش روی مدیران هستند، به طوری که به دلیل عدم کنترل کنترل سازمان بر علل پیدایی آن ها، طبیعتاً کنترل آن ها نیز بسیار دشوار می نماید؛ نظر به اینکه فساد اداری تا حد زیادی از نظام های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تاثیر پذیرفته؛ و از طرفی به طور مستقیم بر کارآرایی نظام اداری، مشروعیت نظام اداری که ریشه در عوامل گوناگونی دارند، با نگرشی سیستمی رو به رو شد و با تدوین راه حل های جامع اندیشید. به طوری که قانونگذار نیز، در راستای دستیابی به همین هدف و در چارچوب فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری، ذیل عنوان: فناوری اطلاعات و خدمات اداری با تاکید بر وجود نوعی دولت الکترونیک به پایه گذاری مبانی قانونی این مسئله پرداخته است.

کلمات کلیدی: دولت الکترونیک، فساد اداری، نظام اداری، فن آوری اطلاعات، روش های پیشگیری و مبارزه با فساداداری

مقدمه:

در این پژوهش سعی بر این شده است که تاثیر مناقصات به عنوان یکی از عوامل بروز فساد اداری مورد بحث قرار گیرد و نیز با تشریح سیستم تامین و تدارکات الکترونیکی به کار رفته در سایر کشورها، سیستمی منطبق با نیازهای دستگاه های اجرایی کشور ایران در جهت کاهش رخداد فساد در بخش کارپردازهای دولتی پیشنهاد گردیده است. نتایج حاکی از آن است که طراحی و ایجاد سیستم های تامین و تدارکات الکترونیکی از طریق کاهش دخالت عوامل انسانی و ارتقاء امنیت و نظارت شبکه های ارتباطی مبتنی بر وب می تواند میزان فساد اداری را به میزان قابل توجهی کاهش وشفافیت و پاسخگویی دولت ها را در معاملات تجاری و فعالیت های اقتصادی دستگاه های اجرایی افزایش دهد، همچنین در این مقاله سعی شده است تا از تاثیرات دولت الکترونیک در جلوگیری از فساد اداری به عنوان راهکاری مفید سخن به میان آید.

·آیا دولت الکترونیک در جلوگیری از فساد اداری موثر است؟ - سوال -

·به نظر می رسد دولت الکترونیک در جلوگیری از فساد اداری موثر است؟ - فرضیه -

·بررسی نقش دولت الکترونیک در مبارزه با فساد اداری - اهداف -

·مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسنادی - روش تحقیق -

فصل اول :فساد اداری

فساد اداری، به معنای سوءاستفاده شخص از اختیار عمومی برای انتفاع شخص یا حزب، جناح، دوستان، فامیل و غیره می باشد و در واقع زمانی پدیدار خواهد شد که کارکنان دولتی در کاربست اختیار عمومی خویش بین منافع شخصی و عمومی تفکیک قائل نشوند. بر این اساس و در راستای ذیل به هدف مزبور نگارنده شش رویکرد به فساد اداری را از یکدیگر تفکیک و علل و زمینه های شکل گیری فساد را در این قالب ها بررسی می کند. این رویکردها عبارتند از: هزینه-فایده، محرومیتنسبی، رانت جویی، کارفرما- غیر کارگزار، حامی-پیرو و اخلاقی. هر کدام از این رویکردها قادرند بخشی از فساد اداری را تبیین کنند. پنج رویکرد نخست، بسترهای سیاسی و نهادی رد در دستور کار تحلیلی قرار می دهند.سلامت آفرینی در عرصه اقتصادی و مبارزه موثر با فسادهای اقتصادی، مالی و اداری همواره یکی از خواسته های مهم مردم و دلسوزان کشور بوده است. عموم مردم و به خصوص صاحبان کسب و کار به دفعات در معرض گزند این پدیده زشت قرار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید