بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق دیدگاه متولیان اقتصادی با تاکید بر چالشهای اقتصادی و اجتماعی کارآفرینی در شهرستان ایذه است. از جمله اقدامات لازم برای بهکارگیری ابزار کارآفرینی در سطح کلان، بسترسازی اجتماعی و اقتصادی است. شناخت بسترهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و زیرمجموعههای آنها میتواند، ما را در سطح کلان به سوی بستر اجتماعی پویا و هدایت کند. این تحقیق از لحاظ هدف کمی از مطالعات مقطعی و تبیینی است.

روش مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در تحقیقات کمی پیمایشی است. که ابزار مورد استفاده در آن پرسشنامه 28 سوالی خودساخته ای است که روایی توسط خبرگان و اساتید تائید و پایایی آن به میزان 0/91 بدست آمد. از نرم افزار SPSS22 برای تجزیه و تحلیل داده های توصیفی و استنباطی به همراه آزمون های آماری مرتبط استفاده شد. نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که بین تورم بالا و نرخ بیکاری مزمن، عدم استفاده صحیح از منابع مالی، ترس از متفاوت عمل کردن و ضعف در کارهای تیمی با توسعه کارآفرینی در شهرستان ایذه رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد و از بین این چهار عامل، قویترین عامل تاثیرگذار عدم استفاده صحیح از منابع مالی و پس از آن ترس از متفاوت عمل کردن میباشد.

مقدمه

کارآفرینی سبب اشتغالزایی، ایجاد رفاه و تولید ثروت میشود که از پس خود عدالت را در جامعه به همراه میآورد. حال که دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران یکی از شعارهای اصلی خویش را "عدالتمحوری" قرار داده، شناخت بستر اجتماعی کارآفرینی از اهم امور است؛ چرا که بدون شناخت این بستر نمیتوان منویات دولت و نظام را پیاده کرد. بستر اقتصادی کارآفرینی، بستری است مرکب از نوع نظامهای اقتصادی، اقتصاد سیاسی جامعه، فضای اقتصاد بین الملل، مقررات، قوانین و چالشهای اقتصادی موجود، فضای دادوستد و کسبوکار و غیره که در اینجا به دلیل اهمیت نظامهای اقتصادی در بسترهای اقتصادی، بسترها را به نام نظامهای اقتصادی تقسیمبندی میکنیم . - 5 -

دنیای در حال تحول امروز، کامیابی را از آن جوامع و سازمانهایی میداند که بین منابع کمیاب، قابلیتهای مدیریتی و منابع انسانی خود، رابطه ای منطقی و معنی دار برقرار سازند. به عبارت دیگر، جامعه و سازمانی میتواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و پرشتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند - صمدآقایی، . - 1387 کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در آن فرد کارآفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید و با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت میورزد.

این امر همراه با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه میشود. بنابراین »کارآفرینان« عوامل تغییر هستند که بنابراین گاهی موجب پیشرفتهای حیرت انگیز نیز شدهاند . - 4 - انگیزههای مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر میباشند که از جمله آن ها: نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهم تر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی را میتوان نام برد.

از دیگر مشخصات کار آفرینان داشتن خلاقیت و نوآوری، دارا بودن قدرت تحمل ابهام، داشتن اعتماد بنفس و عزت نفس، آینده نگر و عمل گرا بودن و فرصت شناس بودن میباشد . - 8 - روند تحول زندگی بشر از دوران غارنشینی تاکنون همواره تحت تاثیر عامل »تغییر« بوده است. از میان عوامل تغییر به عامل انسانی توجه خاصی مبذول گردیده که از این میان نیز کارآفرینان دارای جایگاه ممتازی میباشند. امروزه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه اقتصادی مطرح میباشند و سعی در تشویق محیط به عرضه بیشتر مدیران کارآفرین و ظهور استعدادهای کارآفرینانه دارند . - 15 -

نخستین گام جهت شناخت و تبیین درست هر مفهوم یا پدیده، ارائه تعریف روشن از آن است. کارآفرینی همانند سایر واژههای مطرح در علوم انسانی، هنگامی قابل تحلیل و تبیین میباشد که بتوان تعریف یا تعاریف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. ازآن جا که مفاهیم علوم انسانی در زمره مفاهیم قطعی علوم فیزیک و شیمی به شمار نمیرود، ارائه یک تعریف قطعی و مشخص برای واژههای آن، کاری دشوار و حتی غیرممکن است. »کارآفرینی« یکی از واژههایی است که تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و از ابتدای طرح آن در محافل علمی، تعاریف متفاوت و حتی متناقضی از دیدگاههای گوناگون برای آن ارائه شده است . - 9 -

رویکرد اکثر کشورهای جهان در دهههای اخیر موضوع کارآفرینی و توسعه آن موجب ایجاد موجی از سیاستهای توسعه کارآفرینی در دنیا شده است. کشورهای مختلف راهحلهایی را که در سه دهه گذشته برای فائق آمدن بر مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی به آنها روی آوردهاند. پژوهشها نشان میدهند که مهمترین عامل موثر در حرکت کارآفرینی از قوه به فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد از طریق آموزش است و مناسبترین محیط برای پرورش کارآفرینان محیطهای آموزشی و به ویژه مدارس و دانشگاههاست. ویژگیهای شخصیتی افراد و مشکلات اقتصادی و غیره از عوامل موثر در کارآفرینی محسوب میشود.

بطوریکه گابلین و پوتنام - 2011 - در یک مطالعه که در مورد 129 کارآفرین آمریکائی انجام شده نشان داد که %34 کارآفرینان در جلب سرمایه گذاری دچار مشکل و مدیریت مالی را دومین مشکل عمده خود ذکر کردهاند. لذا، توجه به این مسأله و ارائه راهحلهای علمی و کاربردی میتواند در توسعه جامعه نقش اساسی و تعیین کننده داشته باشد. در این هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه نگرش فعالان اقتصادی در خصوص موانع اقتصادی و اجتماعی کارآفرینی در شهرستان ایذه می باشد.

ادبیات پژوهش تعاریف کارآفرینی

بهطور کلی »کارآفرینی« از ابتدای خلقت بشر و همراه با او در تمام شئون زندگی حضور داشته و مبنایتحولات و پیشرفتهای بشری بوده است. لیکن تعاریف زیاد و متنوعی از آن در سیر تاریخی و روند تکاملموضوع بیان شده است، که برخی از این تعاریف ارائه میگردد:

    کارآفرین کسی است که متعهد میشود مخاطرههای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبلکند

    خریداری نیروی کار و مواد اولیه به بهائی نامعین و به فروش رساندن محصولات به بهائی طبق قرارداد - برنارد دو بلیدور1 اقتصاددان فرانسوی در اوایل قرن هیجدهم - .

    کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ادغام آنها برای تولید محصولات قابل عرضه به بازار، ارائهمیکند - ریچارد کانتیلون2 در حدود سال . - 1730

    کارآفرین عاملی است که تمامی ابزار تولید را ترکیب میکند و مسوولیت ارزش تولیدات، بازیافت کلسرمایهای را که بکار میگیرد، ارزش دستمزدها، بهره و اجارهای که میپردازد و همچنین سود حاصل را برعهده میگیرد - جان باتیست سی3، اقتصاددان فرانسوی در سال 1803 میلادی - .

    کارآفرینی پلی است بین جامعه به عنوان یک کل، به ویژه جنبههای غیراقتصادی جامعه و موسسات انتفاعی تاسیس شده برای تمتع از مزیتهای اقتصادی و ارضاء آرزوهای اقتصادی - آرتور کول4، 

    کارآفرین فردی است که تخصص وی تصمیمگیری عقلائی و منطقی درخصوص ایجاد هماهنگی در منابعکمیاب میباشد - کاسون، . - 1982

    کارآفرینی به عنوان یک تسریعکننده، جرقه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم میآور - ویلکن، . - 1980

    کارآفرین فردی است که شرکتهای جدیدی را که سبب ایجاد و رونق شغلهای جدید میشوند، شکلمیدهند - کهچموف5، - 1994

     - رابرات لمب6، - 1902 معتقد بود که کارآفرینی یک نوع تصمیمگیری اجتماعی است که توسط نوآوران اقتصادی انجام میشود و نقش عمده کارآفرینان را اجرای فرآیند گسترده ایجاد جوامع محلی، ملی و بینالمللی و یا دگرگون ساختن نمادهای اجتماعی و اقتصادی میدانست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید