بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین میزان رابطه باورهای فراشناختی وکمال گرایی با اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان دوره دبیرستان شهر اهواز انجام شد. بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای385نفر دختر و پسر انتخاب گردید.ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از::-1 پرسشنامه فراشناخت ولزفرم نوجوان-2 پرسشنامه کمال گرایی هیل -3 پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری. طرح تحقیق همبستگی است.

ازروشهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه برای تحلیل نتایج استفاده شد.نتایج نشان داد بین باورهای فراشناختی، وکمال گرایی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین بین ویژگیهای شخصیتی وکمال گرایی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان رابطه چندگانه وجود دارد و عدم اطمینان شناختی و باورهای منفی از مولفه های باورهای فراشناختی بهترین تبیین کننده های اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان می باشند.

مقدمه:

درک بسیاری ازرفتارهای انسان به علت پیچیده بودن آن بسیار مشکل بوده ویکی از دغدغه های روانشناسان و پژوهشگران است و به دلیل حساسیت حرفه ای ، درصددآنندعلت ومنشاء رفتار انسانی را کشف نمایند .یکی از رفتارهای پیچیده ،اهمالکاری 1 یا به آینده موکول کردن کارها است. عادتی که در بسیاری از افراد وجود دارد تا جایی که برخی پژوهشگران براین باورند که این ویژگی از تمایلات ذاتی انسان است.اهمالکاری عملی است که در نگاه اول هدف آن خوشایند کردن زندگی است ولی در اغلب مواردجز به هم ریختگی و شکست های پیاپی ، پیامد دیگری نداردواین نکته شایسته ذکراست که اهمالکاری همیشه مساله ساز نیست اما در اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت وعدم دسترسی به اهداف ، پیامدهای نامطلوب وجبران ناپذیریبه همراه داشته باشد.

اهمالکاری پدیده جدیدی نیست روانشناسان صدو بیست سال قبل پیامدهای اهمالکاری را شناسایی کردند.و - استیل2، - 2007،منابع اهمالکاری که به 800سال پیش برمیگردد،پی برد - کروچک3، . - 2008 اهمالکاری از فعل لاتینProcrastinatinar به معنی مسامحه کردن ، طفره رفتن وتعلل ورزیدن مشتق شده است که معنی تحت الا لفظی آن به تعویق انداختن کارها به روز دیگر است - دیسمون4 ، 1993به نقل از شیبانی - 1391 برخی پژوهشگران اهمالکاری را یک مشکل رفتاری معرفی کرده اند در این دیدگاه اهمالکاری به عنوان یک مشکل رفتاری شناخته شده ، وهدف از درمان کاهش نسبت یا درصد زمان اهمال یا تعلل و افزایش نسبت یا درصد مطالعه یا فعالیت می باشد.

- شیبانی، - 1391 گلستانی بخت و شکری - 1392 - و همکاران در پژوهشی باعنوان رابطه باورهای فراشناختی و اهمالکاری تحصیلی به این نتیجه رسیده اند نشان داد که بین دو گروه دانش-آموزان دختر و پسر در اهمالکاری تحصیلی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد که تعلل-ورزی پسران بیشتر از دختران می-باشد، ولی در مقایسه- باورهای فراشناختی تفاوتی مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چند متغیره به -شیوه- گام-به-گام مشخص کرد که در بین مؤلفه-های باورهای فراشناختی، عدم اطمینان شناختی به -طور قوی-تری اهمالکاری تحصیلی تحصیلی را پیش-بینی می-کنند. نتیجه-گیری: تفاوت میان دختران و پسران در باورهای فراشناختی معنادار نیست ولی در متغیر اهمالکاری تحصیلی معنادار می-باشد و عدم- اطمینان شناختی در پیش-بینی اهمالکاری تحصیلی تحصیلی سهم دارد.

عبدخدایی،فاتحی وبختی - - 1390باهدف بررسی چگونگی پیش بینی اهمال کاری تحصیلی به وسیله باورهای فراشناختی انجام شده است. 186 نفر 104 - دختر و 82 پسر - از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونه گیری خوشه ای- چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند، پرسشنامه فراشناخت - MCQ-30 - و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم را تکمیل نمودند. داده ها به کمک روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. متغیرهای نیاز به کنترل افکار - 01/0>p - ، خودآگاهی شناختی - 01/0>p - و کنترل ناپذیری و خطر - 01/0>p - از ابعاد باورهای فراشناختی، اهمال کاری تحصیلی را به ترتیب در بین دانشجویان پیش بینی کردند.

آزادحسینی - 1387 - در مطالعه ای با عنوان پیش بینی اهمالکاری رفتاری و تصمیم گیری با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان به این نتایج دست یافتند که متغیرهای کنترل ناپذیریوخطر ،اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی از ابعاد باورهای فراشناختی اهمالکاری رفتاری را پیش بینی کردندوهمچنین متغیرهای کنترل ناپذیری وخطر ،خودآگاهی شناختی اهمالکاری تصمیم گیری را پیش بینی کردند.

نیکبخت الهام - - 1392 در تحقیق اثربخشی واقعیت درمانی گروهی برافزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان شهر مشهد، نتایج پژوهش نشان داد که مداخله با واقعیت درمانی به شیوه گروهی به طور معنی داری موجب کاهش اهمال کاری تحصیلی گردید مولوی - 1390 - در پژوهشی به رابطه کمال گرایی منفی ومثبت با خود ناتوان سازی و اهمال کاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان متوسطه شهر کرمانشاه پرداخته است نتایج این پژوهش نشان داد که کمال گرایی منفی با پیامدهای نامطلوب مانند خود ناتوان سازی و اهمال کاری تحصیلی همراه است .

شاطریان محمدی ،ساوجی،شاه محمدی - - 1390درمطالعهای به بررسی رابطه کمال گرایی، باورهاغی انگیزشی با اهمال کاری در دانش آموزان پیش دانشگاهی در شهر تهران،. یافته ها نشان داد که متغیر کمال گرایی به طور کلی و مؤلفه های تلاش برای عالی بودن، نیاز به تأیید، نظم و سازماندهی، هدفمندی، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر در مقیاس کمال گرایی پیش بینی کننده اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان بودند.

از سوی دیگر تمام مؤلفه های مقیاس باورهای انگیزشی به جز اضطراب امتحان پیش بینی کننده اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان بودند. گورویی ،خیر،هاشمی - - 1390در پژوهشی رابطه کمالگرایی و خودپنداره تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان رابررسی کردندنتایج پژوهش نشان داد که در بین متغیرهای پژوهش - کمال گرایی خودمدار، خودپنداره تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی - رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.

همچنین کمال گرایی خودمدار پیش بینی کننده بهتری نسبت به اهمال کاری تحصیلی، برای خودپنداره تحصیلی بود و کمال گرایی جامعه مدار نتوانست اهمال کاری تحصیلی و همچنین خودپنداره تحصیلی را پیش بینی کند نصری ،شاهرخی،دماوندی - - 1392 درپژوهشی به پیشبینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید رجایی و نتایج نشان دادکه کمال-گرایی و اضطراب امتحان به طور مثبت و معناداری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی میکنند. با توجه به این یافته ها می توان گفت که با افزایش میزان کمال گرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان میزان اهمال کاری تحصیلی نیز در آنها افزایش می یابد.

ذرراتی وخیر - - 1393درپژوهشی به پیش بینی سلامت روان براساس ابعاد کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان پزشکی، یافته ها نشان داد رابطه معناداری بین خرده مقیاسهای اهمال کاری شامل بعد آمادگی برای امتحان، آمادگی برای مقاله و آمادگی برای مقابله با تمرکز و خرده مقیاسهای کمال گرایی شامل تمرکز بر اشتباهات، نظم و سازماندهی، ادراک فشار از سوی والدین، هدفمندی و نشخوار فکر با سلامت روان دانشجویان وجود دارد. همچنین مقیاس کلی اهمالکاری و مقیاس کلی کمال گرایی قابلیت پیش بینی سلامت روان را داشتند. در بررسی خرده مقیاسهای متغیر آمادگی برای امتحان و آمادگی برای تکلیف از متغیر اهمالکاری و خرده مقیاس نشخوار فکر از متغیر کمال گرایی قابلیت پیش بینی سلامت روان را داشت.

تمنایی فر ومقدسین - - 1391در پژوهشی به بررسی رابطه اهمالکاری تحصیلی با صفت شخصیتی کمالگرایی و ابعاد آن - سازش یافته / سازش نایافته - پرداختند نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از وجود رابطه معنادار مثبت t آزمون میان اهمالکاری تحصیلی و نمره کل کمالگرایی وبعد سازش نایافته آن و یک رابطه معنادار منفی میان بعد سازش یافته کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی میباشد.

نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای متغیرهای ملاک - اهمالکاری تحصیلی - با توجه به متغیر پیش بین - کمالگرایی و ابعاد آن - نشان داد که کمالگرایی سازشنایافته و کمالگرایی سازشیافته به ترتیب قادر به پیشبینی اهمالکاری تحصیلی میباشند. نتایج آزمون t استودنت نشان داد که میان دانشجویان دختر و دانشجویان پسر از نظر نمره کل کمالگرایی، کمالگرایی سازش یافته و اهمالکاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد اما از نظر کمالگرایی سازش نایافته تفاوت معناداری مشاهده نشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید