بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه کمال گرایی و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ارزوئیه در سال 1394 انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه در مدارس دولتی شهرستان ارزوئیه در سال تحصیلی 1394است.

نمونه پژوهش براساس فرمول محاسبه کوکران تعداد 280 دانش آموز - 126پسر و 154دختر - به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه چند بعدی کمال گرایی فراست و همکاران - - 1990بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و تحلیل واریانس تحلیل استفاده گردید. نتایج نشان داد مجموع ابعاد کمالگرایی - R2 × 100 - =%14 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند.

مقدمه

بیتردید کمال گرایی1 یکی از ویژگیهای شخصیتی میباشد که میتواند هم سازنده، مفید و مثبت باشد و هم نوروتیک و کژ کنش. نیروی انگیزشی هر فرد به سوی رشد و خود شکوفایی است. همه افراد نیاز دارند که توانایی های بالقوه خود را تا بالاترین اندازه ممکن شکوفا کنند و به رشدی فراتر از رشد کنونی خود دست یابند. گرایش طبیعی افراد حرکت از مسیر تحقق تواناییهای بالقوه خودش است، هرچند ممکن است در این راه با برخی موانع محیطی و اجتماعی رو به رو شوند. البته رسیدن به کمال و شکوفا ساختن استعدادها و تواناییهای نهفته و بالقوه فرد به خودی خود بسیار ارزشمند است و در این وادی کمالگرایی امری مثبت و پسندیده است ولی آنچه که به آن اشاره شده است جنبه افراطی یا منفی کمالگرایی است

کمالگرایی را اعتقاد فرد به کامل بودن و احساس اضطراب و فشار روانی بالا و ترس از این که نتواند مطابق انتظارات خود زندگی کند، تعریف می کند. در دنیای پیچیده امروز با پیشرفت هایی که در علوم مختلف از جمله روان شناسی به عمل آمده است؛ جوامع همچنان دستخوش تغییر و تحول است و در طی این تغییر و تحولات، نظام آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن نیز از این امر مستثنی نبوده است. امروزه در آموزش و پرورش و کلیه نهادهای تربیتی به عنوان یکی از بستر های مهم تحول و تحرک اجتماعی، تغییرات وسیعی به عمل آمده است.

آموزش و پرورش به دلیل ارتباط مستقیمی که با تغییرات و تحولات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و حتی عامل عمده ایجاد و رشد اعتلای جامعه و افراد آن می باشد و شالوده ارتقاء فرهنگی یک ملت است از اهمیت زیادی برخوردار است

مطالعات زیادی اذعان دارند که عوامل آموزشی وفردی با ماهیت شناختی واجتماعی دارای بیشترین تأثیر در زمینه پیشرفت تحصیلی هستند

در مطالعه ی دیگرآثار چند عامل مهم مانند توانایی یاد گیرندگان، توانایی شناختی وفرا شناختی، آموزش معلمان و انگیزش وهیجان را بر یادگیری، در بیش از25000 دانش آموز مورد بررسی قرار دادند مهمترین عواملی که مستقیماً با میزان یادگیری رابطه مثبت نشان داده اند: سطح توانایی یادگیرندگان در اداره یاد گیری خود وانگیزش و هیجان یادگیرندگان بود

یافته های جدید روان شناسی بیانگر آن است که اکثر دانش آموزان می توانند به آنچه هدف آموزش و پرورش و محتوای تعلیم و تربیت نامیده می شود نائل آیند. منتهی باید زمان و منابع کافی - به فراخور استعداد و توانایی شان - در اختیارشان قرار گیرد. بدیهی است در این بین ویژگی های منحصر به فرد شخصیتی هر فرد و دارا بودن مهارت های شناختی و فرا شناختی و راهبرد های صحیح مطالعه کردن یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در پیشرفت تحصیلی است بنابراین این پژوهش بدنبال بررسی رابطه کمال گرایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ارزوئیه است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه در مدارس دولتی شهرستان ارزوئیه در سال تحصیلی 93-94 است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول محاسبه کوکران تعداد 280 دانش آموز - 126پسر و 154دختر - با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.

ابزار پژوهش

مقیاس چند بعدی کمال گرایی

فراست - فراست و همکاران،: - 1990 این مقیاس به منظور ارزیابی ابعاد مختلف کمال گرایی ساخته شده است. این آزمون دارای 35 عبارت و دارای 6زیر مقیاس نگرانی در مورد اشتباهات3، تردید نسبت به اعمال4، انتظارات والدین5، انتقاد والدین6، استانداردهای فردی7 و نظم و ترتیب8 است؛ به علاوه نمره کمال گرایی کلی از طریق جمع کردن نمره همه 35 عبارت آزمون به دست می آید. نمره بالا در این آزمون حاکی از کمال گرایی بالای فرد در حیطه موردنظر است.

برای هر یک از سؤالهای این مقیاس پنج پاسخ کاملا مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم، کاملا موافقم وجود دارد که نحوه نمره گذاری آنها به ترتیب1، 2، 3، 4، 5 می باشد. در مورد پایایی مقیاس چند بعدی کمال گرایی فراست، فراست و همکاران - 1993 - میزان ضریب همسانی درونی زیرمقیاس های آزمون بین 0/73 تا 0/93 و ضریب همسانی درونی کل آزمون را 0/90 گزارش کرده اند.

یافته های پژوهش

جدول.1  ضرایب همبستگی پیرسون بین کمال گرایی با پیشرفت تحصیلی در گروه نمونه

با توجه به همبستگی بدست آمده، در گروه نمونه پسران همبستگی بدست آمده - -0/38 - است که در سطح - 0/01 - معنی دار است. در گروه نمونه دختران نیز همبستگی بین دو متغیر - -0/40 - و در کل گروه نمونه نیز همبستگی - -0/39 - بدست آمده که در سطح - 0/01 - معنی دار می باشند. در نتیجه می توان گفت که رابطه معنی داری بین کمالگرایی و پیشرفت تحصیلی در گروه نمونه مورد بررسی وجود دارد و با توجه به منفی بودن همبستگی می توان گفت افزایش در کمالگرایی با کاهش پیشرفت تحصیلی همراه است.

جدول شماره .2  نتیجه نهایی تحلیل واریانس برای بررسی رگرسیون پیشرفت تحصیلی روی ابعاد کمالگرایی

با توجه به جدول فوق و با توجه به میزان F به دست آمده - - 5/08 با درجات آزادی 273 - ، - 6 می توان گفت که ابعاد کمالگرایی بطور معنی داری - P<0/01 - پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید