بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش با هدف تعیین میزان رابطه خودکارآمدي، کمال گرایی با اهمالکاري تحصیلی در دانش آموزان دوره دبیرستان شهر اهواز انجام شد. بر اساس شیوه نمونه گیري تصادفی طبقه اي385نفر دختر و پسر انتخاب گردید.ابزارهاي مورد استفاده عبارت بودند از::-1 پرسشنامه خودکارآمدي شرر -2پرسشنامه کمال گرایی هیل -3 پرسشنامه اهمالکاري تحصیلی سواري. طرح تحقیق همبستگی است.ازروشهاي آماري ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه براي تحلیل نتایج استفاده شدنتایج نشان داد بین خودکارآمدي، کمال گرایی با اهمالکاري تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدي، کمال گرایی با اهمالکاري تحصیلی دانش آموزان رابطه چندگانه وجود دارد.

مقدمه:

مساله اهمال کاري در منابع اسلامی از دیر باز مورد توجه بوده ودر روایات و ادعیه درباره آن سخن به میان آمده است در زبان عربی واژه هاي کسل، ضجه مرادف اهمال کاري است عناوینی چون تهاون،ابطلء چندان دور از این واژه نیستند . دو واژه مطالعه و تعریف نیز مرادف اهمال کاري است که در قول و قرارهاي زمانی تحقق پیدا می کند. - آقا تهرانی ، - 1389 اهمالکاري تحصیلی از بحث هاي مهمی است که در سالهاي اخیر مورد توجه بسیاري از پژوهشگران قرار گرفت واز آن به عنوان یک عادت بد ویک مشکل رفتاري است که بسیاري از بزرگسالان در کارهاي منظم روزانه خود تجربه می کنند به ویژه تکالیفی که بایستی در مدت معینی انجام شود اهمال کاري یا به آینده موکول کردن کارها عادتی است که در بسیاري از افراد وجود دارد تا جایی که شگران بر این باورند که این ویزگیها ازتمایلات ذاتی انسان است.

دیگر معتقدند اهمالکاري یک مشکل شناختی است در این دیدگاه اهمالکاري افکار وباورهاي غلط و غیرمنطقی در مورد چگونگی شرایط و نتایج فعالیت هاست به اعتقاد برخی پژوهشگران اهمالکاري یا تعلل ورزي یک مشکل انگیزشی است در این دیدگاه اهمالکاري به دلیل تنبلی یا بی انگیزه بودن نیست بلکه از آن جهت انجام می گیرد که افراد اهمالکار علاقمندند به فعالیت دیگري هستند اهمالکاري می تواند یک عادت باشد که در نهایت به کاهش انتظار خودکارآمدي فرد منجر می شود. به اهمالکاري به عنوان یک اختلال شخصیتی نیز نگریسته شده است در این دیدگاه اهمالکاري به عنوان ضعف وجدان - با ویژگیهایی چون بی اراده گی ، نداشتن پشتکار، تنبلی ، عدم توجه وضعف قدرت طلبی شناخته شده است.تعریف واحد پذیرفته شده اي درباره تعلل وجود ندارد و هر یک از صاحبنظران از منظر خود به این موضوع نگریسته، تعریفی از آن ارائه کرده است.

رضا پور ، پورباغبان و فتحی - - 1392 در پژوهشی به پیش بینی تغییرات تعلل ورزي تحصیلی براساس خودکارآمدي دانشگاهی و رضایت از زندگی پرداختند به همین منظور 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده بودند به روش نمونه گیري تصادفی مشخص شدند و مقیاس هاي تعلل ورزي تحصیلی، خودکارآمدي دانشگاهی و رضایت از زندگی را تکمیل کردند. داده هاي به دست آمده با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدي تحصیلی و رضایت از زندگی به صورت منفی پیش بینی کننده تعلل ورزي تحصیلی هستند.

خودکارآمدي تحصیلی و رضایت از زندگی %20 از واریانس مشترك تعلل ورزي را پیش بینی می کنند، به این معنی که دانشجویانی که از خودکارآمدي تحصیلی و رضایت از زندگی برخوردارند، از تعلل ورزي تحصیلی کمتري برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تقویت خودکارآمدي و بهبود رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در کاهش تعلل ورزي دارد یوسفی فریده - - 1391در پژوهشی به بررسی نقش واسطه گري انگیزش تحصیلی در رابطه با خودکار آمدي واهمالکاري تحصیلی دانش آموزان شهر شیراز پرداخته که نتایج این پژوهش نشان داد .

نایج این پزوهش نشان دادکه بین خود کار آمدي و اهمالکاري در سطح معنا داري 0/05همبستگی وجود دارد و بین خود کارامدي و پیشرفت تحصیلی در سطح 0/01همبستگس معنا دار مثبت وجود دارد غلامعلی لواسانی ،آذربیباد،مهمان پذیر ورضاییان - 1392 - در تحقیقی به نقش خود کار آمدي و ابعاد اهمال کاري تحصیلی در پیش بینی میزان وابستگی به اینترنت در دانشجویان دانشگاه تهران پرداختندو نتایج این پژوهش نشان دادکه اهمالکاري در انجام تکالیف واهمالکاري در آماده سازي مقاله هاي پایان ترم با وابستگی به اینترنت رابطه مثبت و معنی دار و با خود کار آمدي رابطه منفی معنی داري دارد تمدنی،حاتمی و هاشمی زرینی - - 1389در پژوهشی باعنوان بررسی رابطه خودکارآمدي عمومی و اهمال کاري تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، نتایج نشان دادند میانگین نمره هاي پسران بیشتر از دختران است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید