بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه بازار سرمایه کارا و توسعه آن، نشانه پیشرفت اقتصادی هر کشور می باشد ویکی از نشانه های کارایی بازار سرمایه علائمی است که به سرمایه گذاران جهت بهره گیری از بازار و جلوگیری از ریسک و زیان سرمایه گذاران صادر می کند. در این مقاله به بررسی رابطه بین سود پیش بینی شده و ریسک سرمایه گذاران پرداخته شده است. بررسی ها نشان داده که شرکت هایی که برای گزارشگری درآمد خود قبل از پایان سال مالی برنامه ریزی می نمایند و در واقع سود پیش بینی شده اعلام می نمایند بازده غیرنرمالی را تجربه می کنند.  در اینجا سعی شده که بر اساس ریسک این پدیده توضیح داده شود. نتایج در واقع بیان می دارد که سرمایه گذاران از اعلامیه ها و اطلاعات پیش بینی شده شرکت ها در خصوص سود برای تعدیل انتظارات خود استفاده میکنند.

اما آنها این کار را به صورت دقیقی انجام نمی دهند. در نتیجه تغییرات حول زمان اعلام واقعی سود جمع شده و سهامداران شرکت هایی که اطلاعاتشان را علنی می سازند به صورت خاصی ریسک پذیر شوند. همسو با فرضیه ی ما، سود و عواید شرکت های اعلام کننده سود می تواند یک پیش بینی کننده مناسب باشد. نتیجه ارائه اطلاعات تقریبا در تمامی سهام ها مشابه است و اعلام زود هنگام - دیرهنگام - به سود بیشتر - کمتر - می انجامد. نتایج برای تمامی شرکت هایی که اطلاعات را ارائه نمی دهند هم در طول زمان مطالعه وهم در تمامی شرکت های مورد مطالعه یکسان است.

مقدمه:

شرکت ها به طور متوسط افزایش قیمت سهام را در زمان هایی که طبق برنامه سود را گزارش میکنند تجربه می نمایند. پاداش اعلام سود را اولین بار بیور - - 1968 کشف کرد وبعدها افرادی مانند چاری، جاگاناتانو آوفر - 1988 - ،بال و کوتاری - - 1991،کوهن و همکاران - 2007 - و فرازینی و لامونت - 2007 - آن را مستند کردند.کالی و لونشتاین - 1985 - همین نتایج را برای شرکت هایی که سود سهام را اعلام کرده اند به دست آوردند. در هیچ کدام از این مقالات بررسی نشد که می توان افزایش سود حول روزهای اعلام را با افزایش خطر سیستماتیک توضیح داد.

در این مقاله پاداش اعلام سود را مبتنی بر ریسک بررسی میکنیم که در آن دو ایده ادغام شده استاولً.ا گزارش درآمد، اطلاعات ارزشمندی را نه تنها در خصوص چشم انداز شرکت های ارائه دهنده اطلاعات بیان می دارد بلکه در مورد همتایان آنها و وضعیت مالی صنعت مربوطه و کل اقتصاد ارائه میکند. به هر حال سرمایه گذاران با یک مشکل جهت استخراج علائم و نشانه ها مواجه هستند و آن اینست که، آنها فقط کل درآمد شرکت را مشاهده میکنند و باید اخبار مربوط به جریان نقدی قابل انتظار، و سایرمؤلفه ی مربوط به اخبار درآمد شرکت های اعلام کننده را هم استخراج کنند.

این ورود اخبار جریان نقدی از یک اعلام کننده به بازار گسترده تر باعث ایجاد کوواریانس بین جریان نقدی شرکت و بازار میگردد. و برای شرکت اعلام کننده باعث ریسک بیشتر میشود. اگر چه سهام شرکت هایی که سود را اعلام نکرده اند نیز تحت تاثیر اخبار اعلام شده قرار می گیرند اما تغییرات انها بسیار کمتر است، چون که سرمایه گذاران چیز زیادی درباره ی این شرکت ها نمی دانند. دوما اینکه فهمیدن و درک میزان بازده یک شرکت تابعی است از جریان های نقدی مورد انتظار آتی که نرخ تنزیل نام دارد.

- کمپل و شیلر. - 1988 اگر اخبار نرخ تنزیل در سرتاسر شرکت ها همبستگی بالایی داشته باشد. بتای بازار عمدتا کوواریانس میان نرخ تنزیل شرکتها و بازار را منعکس می کند .در نتیجه شرکت اعلام کننده حتی بعد از کنترل ،در معرض ریسک بیشتری در مقایسه با بازار قرار دارد. به عبارتی افزایش در سود مورد انتظار بیشتر از حدی است که فقط بتوان با افزایش بتا آن را توضیح داد. بررسی تجربی خود را با تأیید این امر شروع میکنیم که پاداش اعلام درآمد یک پدیده ی چشمگیر و مستحکم است.

روش کار به این صورت خواهد بود که یک پرتفولیو را در نظر میگیریم که اوراق بهادار شرکتهایی را که انتظار میرود درآمد خود را ظرف 1هفته گزارش کنند می خرد و ظرف مدت کوتاهی تمام شرکت هایی را که درآمد سالیانه ی خود را اعلام نکردند میفروشد. نتایج حاکی است که پاداش اعلام سود در تمام دوره ها به صورت قابل توجه یکسان است و به اندازه شرکت های و یا یک مدل قیمت گذاری درایی ها بستگی ندارد. و این پرتفولیو به صورت قابل ملاحظه ای سود بیشتری را نشان می دهد.

روش دیگر برای بررسی ریسک و پاداش اعلام سود بررسی بازده شرکتهای که سود خود را زودتر از پایان سال اعلام می کنند با سایر شرکت ها می باشد. شرکت های که سود خود را زودتر اعلام می کنند با مخاطره ی بیشتر مواجه هستند و بازده اعلان مورد انتظار بیشتر است . سپس ما بررسی میکنیم که کدام فاکتورها بر رابطه ی میان بازده بازار - یا بازده شرکت ها ی غیر اعلام کننده - و بازده اعلان تأثیر می گذارد . ما پی بردیم که بازار به اعلام کنندگان واکنش بیشتری نشان میدهد که می تواند به این خاطر باشد که اولین اعلام کنندگان اطلاعات جدیدتری را ارائه کنند و همچنین با این نتیجه گیری همسو است که این اعلان کنندگان از بازده اعلان بیشتری برخوردارند.

همچنین نشان دادیم که کوواریانس میان بازده بازار و پرتفوی اعلام درآمد بسیار بیشتر است وقتی که شرکت ها در یک هفته ی معین گزارش میکنندفرضاً به این خاطر که بیشتر اعلان کنندگان سیگنال قوی تری را در خصوص اجزا سود ارائه میکنند. در نهایت دریافتیم که شرکت های غیر اعلان کننده که درآمد شان را مدت ها پیش گزارش کرده اند نسبت به آنهایی که اخیرا گزارش کره اند.واکنش بیشتری به اطلاعیه ها نشان میدهند که با این فرضیه همسو است که اخبار، اطلاعات بیشتری را در خصوص شرکت های - غیر اعلان کننده - که با تأخیر درآمد خود را گزارش میکنند ارائه میکند.

مدل ما تمام این یافته ها را پیش بینی میکند جایی که سرمایه گذاران از اطلاعیه ها استفاده میکنند تا چیزهایی را در خصوص شرکت های غیر اعلان کننده - علاوه بر خود اعلان کنندگان - یادبگیرند، سپس به طور مستقیم بررسی میکنیم که آیا اعلان درآمد اطلاعاتی را در مورد اقتصاد را ارائه میکند یا خیر. ما نشان دادیم که عملکرد پرتفوی اعلام کننده، رشد درآمد را به شیوه ای که از نظر آماری و اقتصادی حائز اهمیت باشد پیش بینی میکند.

برعکس بازده بازار چندان قدرت پیش بینی مجموع رشد درآمد را ندارد و شاخص های آماری پایین و کم اهمیت وR2 آن پایین است.این فقط وقتی صدق می کند که ما شرکت ها را به گروه هایی تقسیم میکنیم که درآمد را در یک دوره ی معین گزارش میکند و آنهایی که درآمد خود را در یک دوره گزارش نمیکنند و میتوانیم میان بازده و مجموع درآمد رابطه ی قوی برقرار کنیم. این مقاله به صورت زیر سازماندهی شده است: در بخش اول توضیحات ما ارائه می شود، در بخش دوم داده ها توصیف می شود. در بخش سوم پاداش اعلان سود مستند می شود بخش چهارم سود شرکت های اعلان کننده را به مجموع درآمدهای آتی ربط می دهد و در بخش پنجم نتیجه گیری ارائه می شود.

- 1 چرا اعلام کنندگان درآمد بایستی بازده بیشتری به دست آورند؟ در این بخش توضیح خود را در خصوص صرف سهام اعلام درآمد را شرح می دهیم . شرکت ها هر فصل درآمدشان را اعلام می کنند و زمان اعلام از قبل مشخص است و سرمایه گذاران از اطلاعیه های شرکت برای به روز کردن انتظارتشان در خصوص مجموع درآمد استفاده می کنند. توضیح ما به دو فرضیه ی اساسی متکی است. اول اینکه سرمایه گذاران اخبار جریان نقدی بازار را مستقیم مشاهده نمیکنند و بنابراین از روی اطلاعیه ها ی درامد درباره ی انها اطلاعات بدست می آورند.و این مورد باعث ایجاد ریسک میگردد.

دوم اینکه تنزیل جریانات نقدی قسمت زیادی از تفاوت بازده سهام را توجیه می کند همانطور که کمپل و آمر - 1993 - و مطالعات دیگر و نتایج مشاهده شیلر - 1981 - نشان می دهد. این باعث می شود اعلام درآمد بازده مثبت غیر نرمال را نسبت به مدل بازار نشان دهد. اگر این فرضیه ها را با هم در نظر بگیریم به این معناست که اعلام بازده از قدرت پیش بینی بیشتری نسبت به بازار سهام از نظر پیش بینی جریان نقدی بازار اینده برخوردار است که ما با رشد مجموع درآمد آن را بررسی می کنیم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید