بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ مدرسه با خلاقیت در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدارس شهرستان ساوه است به منظور دست یابی به هدف پژوهش از بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه که 3710 نفر بودند حجم نمونه براساس اصول علمی و فرمول حجم نمونه 166 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند ابزارهای مورد استفاده در پژوهش مشتمل بر پرسش نامه خلاقیت تورنس و پرسش نامه فرهنگ مدرسه بود شواهد بدست آمده حاکی از آن بود که بین فرهنگ مدرسه و خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت معنادار وجود دارد و از نظر فرهنگ مدرسه و خلاقیت بین دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معنی دار وجود ندارد.

مقدمه

هر سازمانی الگوهایی از باورها، سمبلها شعائر، داستانها و آداب و رسومی دارد که باعث میگردد اعضاء شناخت مشترکی نسبت به یکدیگر پیدا کنند این الگوها باعث میشوند در خصوص اینکه سازمان چیست و چگونه اعضاء باید رفتار خود را بروز دهند درک مشترک و یکسانی بوجود آید. مدارس از حساسترین و تأثیرگذارترین مکانهای آموزشی هستند که نقش بسیار مهمی در تربیت نسل آینده کشورها را ایفا میکنند حال علت موفق بودن برخی مدارس در مقابل بسیاری از مدارسی که نمیتوانند اثر ماندگاری بر روی دانش آموزان داشته باشند مطرح میشود یعنی همان فرهنگ مدرسه. ریشه فرهنگ مدرسه را میتوان در کتاب جامعه شناسی والرجستجو کرد در سال 1932 والر1 بیان میکند مدارس دارای فرهنگ خاص خودشان هستند در مدرسه آداب پیچیده ای از روابط فردی، مجموعه ای از روشهای عامیانه، آداب و رسوم، تأییدهای غیرمنطقی، آئین نامه اخلاقی مبتنی بر آنها وجود دارد. - ماسلوسکی، 2001، - 83

آندرسون - 1982 - 2 فرهنگ را بعد اجتماعی جو مدرسه میداند که با نظام اقتصادی ارزش و ساختارهای شناختی و معنایی ارتباط دارد بین روند پژوهشی که فرهنگ مدرسه را در چارچوپ جو اجتماعی روانی مدرسه مورد ارزیابی روانی مدرسه مورد ارزیابی و پژوهش قرار داده در دهه اخیر نیز بر موضع خود باقی مانده است و فرهنگ مدرسه را به مثابه عامل مهمی در برنامه های مربوط به بهبود مدارس برشمرده است.

فورت ونگلر - 1986 - 3 فرهنگ مدرسه را مشتمل بر نگرشها، دیدگاهها و باورهای اعضای مدرسه اعم از معلم و دانش آموز در زمینه های مختلف از قبیل انضباط، انسجام مدرسه وضوح نقشها، احساس تعلق به مدرسه، احترام به موفقیت، روابط حمایتگرانه بین اعضاء، تشریک مساعی همه جانبه در حل مسائل مدرسه و موارد دیگر تلقی میکند. - چاری وهمکارش، 1382، ص - 27 دل و پیترسون - 1992 - 4 فرهنگ مدرسه را به عنوان شخصیت یک مدرسه، همچنان که الگوهای عمیق، سنتها، اعتقادات و ارزشها را منعکس و طی تاریخ آن مدرسه شکل گرفته اند بیان کرده اند. - استول5،  پی دی کی - 1980 - 6 روابط خوب بین دانش آموزان و معلمان منجر به سخت تر کار کردن دانش آموزان و علاقه مندی بیشتر به مدرسه میشود همچنین مدارسی که کارکنان به یکدیگر احترام میگذارند و جایی که آنها مشترکات برنامه تهیه میکنند با درجات بالاتری از پیشرفت رابطه داشته اند. - استفان، 2006، ص - 16 کلدبرگ - 2002 - 7 ویژگیهای فرهنگ مدرسه را این چنین بیان میکند:

1 کارگروهی: مسئولین مدارس و معلمان برای اندیشه های دانش آموزان ارزش قائلند.

2 تشریک مساعی: دانش آموزان درگفتگوهای سازنده ای که دیدگاه تعلیم و تربیت مدرسه را ارتقاء میبخشد مشارکت و دخالت دارند.

3 رشد - بالندگی - علمی: مسئولین مدارس و معلمین یک روش خاص را به عنوان بهترین روش در نظر نمیگیرند و برای ارتقاء علم و پیشرفت بچه ها اهمیت قائلند.

4 وحدت هدف: در این مدارس همه به دنبال یک هدف مشترک هستند اهداف مدرسه در گفتار و رفتار و عمل کارکنان و دانش آموزان مشاهده میشود.

5 یادگیری مشارکتی: والدین و معلمان و دانش آموزان همگی در فرایند مشارکت دارند. - استفان، 2006، ص - 14-11

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید