بخشی از مقاله

مقدمه

هدف آموزش بزرگسالان ارائه فرصت پیشرفت برای بزرگسال به عنوان یک فرد در حال بلوغ و کمک به او در یادگیری نحوهی مشارکت در روند تمدن است. آپز - 1973 - 1 باورهای معلمان در زمینه آموزش بزرگسالان را در 5 گروه طبقه بندی کرد: باورها پیرامون فراگیر، هدف کلی آموزش بزرگسالان، محتوا یا مواد درسی، فرایند یادگیری و باورها دربارهی نقش آموزشیاران بزرگسالان - زندوانیان نایینی، صفایی مقدم، پاک سرشت و سپاسی، . - 1388 با در نظر گرفتن اهمیت توسعه سرمایه انسانی در هر جامعه، آموزش افراد به ویژه بزرگسالان که به عنوان سرمایه های فعال هر جامعه شناخته می شوند، در همه بخشها، امری مهم و ضروری است.

آموزش و پرورش از جمله سازمانهایی است که موفقیت آن در گرو بهره مندی از نیروهایی مانا و متعهد است، معلمان و متعلمان مؤثرترین و مهمترین نیروهای آموزش و پرورش هستند که برنامه ها و اقدامات حمایتی برای حفظ و ایجاد انگیزه کافی و لازم برای ماندگاری آنها باید اجرا شود. ماندگاری از عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان است. برنامه ها و اقدامات حمایتی، پیامدهای گوناگون در پی دارند که مهمترین آنها، تداوم تحصیل و یا خدمت با انگیزه و تمایل برای تلاش بیشتر در جهت تحقق یافتن اهداف آموزش و پرورش است.

عدم توجه به تمایلات و انگیزه های معلمان و متعلمان، سبب ماندگاری بدون انگیزه آنان خواهد شد که با واژه هایی نظیر ریزش2، مهاجرت1، انتقال و جابه جایی2 درآمیخته است و مشاهده و تکرار آنها عدم تمایل به ماندگاری در تعلیم و تربیت را نشان می دهد - اینگرسول3، . - 2001 نقش کلیدی معلمان و متعلمان سبب می شود که آموزش و پرورش به فرآیند حفظ و نگهداری آنها در تحصیل را در حکم وظیفه ای مهم و اساسی مورد توجه قرار دهد و به منظور ماندگاری معلمان و متعلمان، راهکارهایی نظام مند طراحی نماید و با نگرش کلان به ورود و خروج آنها، عواقب و هزینه های از دست دادن انگیزه ماندگاری در متعلمان و معلمان را بررسی کند.

میل به ماندگاری با انگیزه در میان متعلمان عاملی اساسی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت را با مشکل مواجه می سازد، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش باید علاوه بر توانایی جذب، توان حفظ و نگهداشت متعلمان را نیز داشته باشد و انگیزه های ماندگاری آنان را تقویت کند. فرآیندهایی که به منظور ماندگاری متعلمان ارائه می شود، در صورتی که منطبق با نیازها، انتظارات و خواسته های آنان باشد، علاوه بر اینکه انگیزه های ماندگاری متعلمان را تقویت می کنند، رضایت تحصیلی و تعهد سازمانی آنان را که دو پیامد مهم و متمرکز بر گرایشهای متعلمان نسبت به تحصیل و سازمان آموزش و پرورش است، را افزایش می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید