بخشی از مقاله

مقدمه

هدف آموزش بزرگسالان ارائه فرصت پیشرفت برای بزرگسال به عنوان یک فرد در حال بلوغ و کمک به او در یادگیری نحوهی مشارکت در روند تمدن است. آپز - 1973 - 1 باورهای معلمان در زمینه آموزش بزرگسالان را در 5 گروه طبقه بندی کرد: باورها پیرامون فراگیر، هدف کلی آموزش بزرگسالان، محتوا یا مواد درسی، فرایند یادگیری و باورها دربارهی نقش آموزشیاران بزرگسالان - زندوانیان نایینی، صفایی مقدم، پاک سرشت و سپاسی، . - 1388 با در نظر گرفتن اهمیت توسعه سرمایه انسانی در هر جامعه، آموزش افراد به ویژه بزرگسالان که به عنوان سرمایه های فعال هر جامعه شناخته می شوند، در همه بخشها، امری مهم و ضروری است.

معلمان در همان آغاز کار، متوجه می شوند که یکی از اولین و مهمترین مسائل، نحوه برقراری ارتباط با دانش آموز است - اسپالدینگ، ترجمه نایینیان، . - 1373 مسلم است که چگونگی کیفیت رابطه معلم و دانش آموز تا حد زیادی روی یادگیری دانش آموز تأثیر می گذارد - زندی، . - 1382 این مهم است که دانش آموزان نظر مثبتی از معلمانشان داشته باشند، چرا که رهبری معلمان درکلاس درس اثر زیادی در ایجاد محیط آموزشی مؤثر دارد و کیفیت رفتار میان فردی معلم و ارتباط با دانش آموزان نشانه ای است از کیفیت رهبری در کلاس درس - خین و آتپوتاسامی، . - 2005 معلمان همیشه به قدری مشغول تدریس هستند که فرصتی برای مشاهده، جزئیات صعود و نزول درگیری دانش آموز ندارند.

- لمک، . - 1990 معلمان برای بهینه کردن شرایط محیط، می بایستی تلاش کنند تا محیط یادگیری قوی ایجاد کنند ممکن است معلمان قادر به ایجاد محیط کلاسی مطلوبتری باشند، محیطی موافق که از طریق روابط میان فردی مثبت شناسایی شده باشد که در آن هر فردی احساس خوبی داشته باشد - وان پتگم، کرمرس، راشل و آلترمن1، . - 2006 دانش آموزان معلمانی را ترجیح می دهند که گرم و دوستانه باشد. مهمتر از آن روابط مثبت معلم و دانش آموز که در آن معلمان از مهارتهای خاصی استفاده می کنند، با واکنشهای مثبت دانش آموزان به مدرسه و دستیابی های درسی بیشتر در ارتباط است.تواناییهای معلم توسعه، روابط انسانی صحیح با دانش آموزان را ممکن می کند و ظرفیت او برای ایجاد کلاسی، دموکراتیک، از عوامل مهم در تدریس کارآمدهستند.

صرفاً با صحبت کردن نمی توانیم با دیگران ارتباط مؤثر برقرار نماییم به عنوان مثال در مدیریت کلاس، سکوت راحت ترین مهارت برای استفاده است، در حالی که از همه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد - کنت و بن، . - 1999 رؤوف - 1371 - وظایف متعددی به معلم نسبت محصل، شناخت مخاطبین و رفتار آنها، توان برقراری ارتباط، تغییر »خود« میدهد که کشف خود، ژرفنگری، آماده سازی و تشویق، اعطای احساس امنیت، و دهها مورد دیگر از آن جمله است. در واقع جنبه های مؤثر روابط میان فردی اساسی در کلاس برای یادگیری دانش آموزان از جنبه های فهم ذهنی کم اهمیت تر نیستند - کازدن، . - 2001 سرزندگی را نبود خستگی و وجود نشاط در متعلمان میدانند و این عامل باعث بهتر شدن درس و پیشرفت علمی در متعلمان میگردد. سرزندگی را میتوان، سنجش تجربی انرژی روانی دانست که از زمان فروید مطرح بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید