بخشی از مقاله

چکیده

رقابت در بازار محصصول تاثیر قابل توجهی در سرمایه گذاري بنگاه ها و تصمیم گیر ي هاي عملیاتی دارد و به لحاظ نظري نشان دهنده حد بالا و پایین سرمایه گذاري در بنگاه اقتصادي است. این مورد پیامدهاي نامطلوبی از قبیل کاهش کارایی بازار، افزایش هزینههاي معاملاتی، ضعف بازار، نقد شوندگی پایین و بطور کلی، کاهش سود حاصل از معاملات در بازارهاي سرمایه، در پی خواهد داشت. بر همین اساس این پژوهش به بررسی رابطه بین ساختارهاي رقابتی در بازار و ریسک اعتباري در شرکت هاي پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این تحقیق تعداد 138 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زماننی1395- 1390 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شده، یافته هاي پژوهش نشان می دهد که به طور کلی بین ساختارهاي رقابتی در بازار و ریسک اعتباري رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بین شاخص هاي ساختارهاي رقابتی در بازار مانند اندازه بازار و تعداد شرکتهاي فعال در یک صنعت با ریسک اعتباري رابطه منفی و معنادار و بین قابلیت جانشینی کالاها، هزینه هاي ورود به بازار و شدت تمرکز صنعت با ریسک اعتباري رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

واژه هاي کلیدي: ساختارهاي رقابتی، اندازه بازار، ریسک اعتباري

مقدمه

مطالعه در چگونگی به دست آوردن حداکثر ستانده از منابع محدود، ماهیت علوم مالی و اقتصادي است و تخصیص بهینه منابع محدود، هدف این علم به شمار می رود. سود نیز در ساده ترین بیان حداکثر ساختن ستانده با توجه به نهاده معین در مقیاس اقتصادي خرد و ک لان است. از طرفی هرگونه اقدامی در جهت بهبود و ارتقا کارایی سیستم بانکداري، موجب خواهد شد که جریان پس انداز، سرمایه گذاري و تخصیص منابع، بهبود یابد و امکانات بالقوه، پراکنده و نهفته در کشور براي پیشرفت و رفاه عمومی به کار گرفته شود. یکی از مهم ترین مباحث در صنعت بانکداري، مبحث سود و ریسک می باشد. هر جا که آینده ناشناخته باشد، ری سک وجود دارد. در پایان هر فعالیت تحقیقی، محقق پس از آزمون فرضیات، میبایستی نتایج کار را ارائه دهد. نتایج حاصل از فرضیات نیز پایههایی هستند که پیشنهادات بر اساس آن شکل میگیرد. بنابراین یکی از قسمتهاي مهم تحقیق که در واق ع میتواند راهی براي تبدیل نظریات به عمل براي موفقیت در آینده باشد، نتیجهگیريهاي صحیح و پیشنهادات مناسب است. نتیجهگیريهایی که بر اساس تحلیلهاي صحیح ارائه شده باشد میتواند مشکلات موجود بر سر راه سازمان را که تحقی ق به آن منظور طراحی شده است را برطرف کند. در این تحق یق، رابطه بین ساختارهاي رقابتی در بازار و ریسک اعتباري در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شد. توصیف و تحلیل دادههاي جمعآوري شده با استفاده از نرم افزارEviews7پرداخته شده است. در این فصل نتیجهگیري و پیشنهادات ارائه میگردد. تحقیق حاضر داراي یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرع ی است که این فرضیه ها در سطح 95 درصد مورد آزمون قرار گ رفت.

بیان مسئله

یک عامل مهم تعیین کننده از ریسک اعتباري است . همچنین آنها به طور کلی دریافتند که بین رقابت در بازار محصول و شاخص ریسک اعتباري رابطه منفی وجود دارد. زیرا شرکت هایی که داراي رقاب ت در بازار محصول بالایی هستند در نتیجه داراي ریسک ورشکستگی پایینی می باشند بر همین اساس ریسک اعتباري در این شرکت ها کاهش می یابد. نوعی برتري نسبی براي بانک ها و نهادهاي اعتباري ایجاد خواهد کرد. اندازه گیر ي ریسک اعتباري می تواند به ایجاد ارتباط بخردانه اي بین ریسک و بازده، امکان قیمت گذاري دارایی ها را فراهم سازد. ه مچنین بررسی ریسک اعتباري امکان بهینه سازي ترکیب پرتف وي اعتباري و تعیین سرمایه اقتصادي بانک ها براي کاهش هزینه هاي سرمایه اي را فراهم خواهد ساخت - مویلر،. - 2 008 بر همین اساس با توجه با اینکه سهم بیشتري از اقتصاد ک شورهاي در حال توسعه در صنعت بانکداري منعکس شده است و همچنین با توجه به اینکه افزایش ریسک اعتباري شرکت ها منجر به کاهش سهم درآمد در این صنعت گشته بنابراین پس از مطالعه تحقیقات مختلف دریافتیم که یکی از عوامل تاثیر گذار بر ریسک اعتباري واحدهاي اقتصادي، رقابت در بازار محص ول می باشد. پس در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا بین ساختارهاي رقابتی در بازار و ریسک اعتباري رابطه وجود دارد یا خیر؟

روش تحقیق

پژوهش هاي حساب داري عموما در گروه تحقیقات اثبات گرایی قرار می گیرد زیرا پژوهشگران حسابداري معمولا با این پیش فرض که مفاهیم و واقعیات به صورت عینی در دنیاي خارجی وجود دارد و با انواع روش هاي آماري،مشاهده و... قابل اندازه گیري هستند،اقدام به انجام تحقیق خویش می نمایند.آنان آگاهانه یا نا آگاهانه معت قد به استقلال آزمون کننده و آزمودنی از یکدیگر می باشند البته این شیوه غالبا در پژوهش هاي حسابداري به صورت روز افزون مورد انتقاد واقع شده اند - ناظمی اردکانی،. - 1388اما صرف نظر از آسیب شناسی تحقیقات مزبور،پژوهش حاضر در طب قه رویکرد هاي اثبات گرایی قرار می گیرد.این تحقیق از لحاظ روش همبستگی و از لحاظ هدف کاربردي می باشد. همچنین از آنجا که این نوشتار به توصیف آنچه که هست یا توصیف شرایط موجود بدون دخل و تصرف - و نه به الزام و توصیه خاص - و با توجه به آن که قضاوتهاي ارزشی در این تحقیق کم رنگ است، پژوهش حاضر در زمره تحقیقات توصیفی حسابداري به شمار می رود. به علاوه با توجه به اینکه از اطلاعات تاریخی د ر آزمون فرضیات آن استفاده خواهد شد در گروه تحقیقات شبه آزمایشی طبقه بندي می گردد.

روش نمونه گیري

در تحقیق حاضر بر اي تعیین نمونه آماري، از رابطه خاصی جهت برآورد حجم نمونه و نمونه گیري استفاده نشده است بلکه از روش حذفی استفا ده گردیده است. به عبارت دیگر آن دسته از شرکت هاي جامعه آماري که شرایط زیر را دارا بودند، به عنوان نمونه آماري انتخاب و مابقی حذف شده اند شرایط انتخاب نمونه به صورت زیرارائه شده است.

1.    براي رعایت قابلیت مقایسه پذیري آنها، سال مالی شرکتها منتهی به پایان اسفند ماه هرسال باشد.

2.    طی قلمرو زمانی پژوهش، هیچگونه توقف فعالیت نداشته و دوره مالی خود را تغییرنداده باشند.

.3 کلیه ي اطلاعات مورد نیاز شرکتها براي پژوهش در دسترس باشد.

. 4 جزء بانک ها و موسسات مالی - شرکتهایسرمایهگذاري، واسطه گران مالی، شرکت هاي هلدینگ و لیزینگ ها - نباشند.

. 5 شرکت ها در ط ی سالهاي پژوهش صورت هاي مالی خود را به بورس ارائه داده باشند.در نهایت تعداد شرکت هاي نمونه آماري شرکت می باشد.

فرضیه هاي تحقیق

پس از انتخاب و تعیین مسأله، فرضیه تحقیق ارائه می گردد. فرضیه در حقیقت راه حل پیشنهادي تحقق براي پاسخگویی به مسأله است - دلاور، . - 1378 این راه حل با مطالعه دقیق پیشینه تحقیق، بررسی تجارب مقدماتی درباره جواب هاي ممکن و مشاهده پدیده هاي مربوط بدست می آید.

بیان فرضیه هاي آماري

: H0 بین ساختاره اي رقابت در بازار و ریسک اعتباري رابطه وجود ندارد. H1 :بین ساختارها ي رقابت در بازار و ریسک اعتباري رابطه وجود دارد.

قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق به س ه دسته زیر تقسیم بندي شده است: قلمرو موضوعی تحقیق قلمرو موضوعی تح قیق حاضر، رابطه بین ساختارهاي رقابتی در بازار و ریسک اعتبار یمی باشد. قلمرو زمانی انجام تحقیق قلمرو زمانی انجام تحقیق از سال 1390 تا سال1395در نظر گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید