بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مهارتهای مذاکره مدیران و سلامت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی در سال 92-93می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی تشکیل می دهد .در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد مهارت های مذاکره براساس معیارهای مدل - پیره - و پرسشنامه سلامت سازمانی - مایلز - که بین 100 نفر از اعضا جامعه مورد بررسی توزیع شد . اطلاعات حاصل از پرسشنامه در محیط نرمافزاری SPSS19 با اعمال آزمون های تحلیل همبستگی پیرسون، فریدمن، و با توجه به فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش در فرضیه اصلی وجود رابطه بین اجزای مهارت های مذاکره و سلامت سازمانی را در سطح اطمینان 99 در صد مورد تایید قرار می دهد .

مقدمه

دنیایی که در آن زندگی می کنیم شاهد تحولات شگرفی است . سرعت این تحولات روز به روز بیشتر می شود به طوری که به هیچ وجه با گذشته های دور قابل قیاس نیست . اگر بخواهیم آمادگی همراهی و توان لازم برای همگامی با این تحولات داشته باشیم به ناچار باید اطلاعات ، دانش ، ابزارها و توانمندی های مناسب و ضروری را در خود ایجاد و شکوفا کنیم . مهارت ایجاد ارتباط مؤثر و کارآمد یکی از مهمترین مهارت های لازم برای هر مدیر به شمار می رود زیرا موفقیت یک مدیر بیش از آنکه به تواناییهای تکنیکی اش مربوط باشد به توانایی او در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران بستگی دارد نتایج تحقیقی که توسط نشریه فورچون بر روی 200 مدیر از شش شرکت انجام شده حاکی از آن بوده که بزرگترین عامل شکست مدیران ، ضعف مهارت های ارتباطی آنان بوده است.

- ارتل1، - 23: 2009 یکی از عوامل اساسی و بسیار مهم بر موفقیت و پیشرفت شرکت ها برخورداری مدیران این سازمان ها از مهارت ها و فنون مذاکره می باشد که این خود یک عامل بسیار مهم در موفقیت و انجام مذاکرات و عقد قراردادها می باشد پس یکی از توانمندی های مهارتهایی که برای مدیر لازم است فراگیری و کسب مهارت مذاکره است. سلامت سازمانی، از موضوعاتی است که در سال های اخیر، نظر اندیشمندان فراوانی در زمینه های گوناگون به خود جلب کرده است.

سلامت سازمانی را حالتی از سلامت می دانند که در آن فرد توانایی های خود را می شناسد ، می تواند با فشارهای طبیعی زندگی و فرد مقابله کند، برای جامعه و محیط کار مثمر ثمر باشد در واقع سلامتی پاسخ سه گانه وضعیت های جسمانی، روانی و اجتماعی نسبت به محرک های داخلی و خارجی در جهت نگهداری ثبات و راحتی است - سید جوادین ،. - 27: 1382 مذاکره امروزه یکی از با اهمیت ترین و مهمترین کار هر مدیر به حساب می آید .

هر مدیر خواه ناخواه مرتبط با افراد زیر دست و مافوق و کلیه افرادی که به نحوی با سازمان مرتبط در تماس اند برخورد دارد این ارتباط خود نشان دهنده مذاکره است یعنی این ارتباطات به همین جا ختم نمی شود . این نوع برخورد ویژه ای از مذاکرات و توانمندیهای فوق العاده ای را طلب می کند. این فرآیند امروزه با سرعت و تنوع و پیچیدگی خاص خودش به پیش می رود که این یک حقیقت غیر قابل انکار و قطعی به شمار می آید عدم تسلط به اصول فوق باعث خواهد شد که ، علاوه بر منافع فرد سازمانی ، منافع کلان و ملی نیز در معرض تضییع و خطر قرار می گیرد .

بنا بر این برای حفظ منافع خرد و کلان و تقویت فرهنگ مذاکراتی باید به نحو شایسته ای اقدام مثبت و سریعی در این زمینه ایجاد ، توسعه و تقویت این عامل انجام گیرد با این وجود در ایران بسیاری از مدیران روش درست انجام کار مذاکره را نمی دانند هر چند این افراد جهت انجام امور خود دائماٌ در حال مذاکره اند ، لیکن صرف انجام عملی دلیل بر آن نمی شود که آن عمل درست انجام شود ، مذاکره هم احتیاج به دانش و مهارت خاص خود دارد که مدیران ما بایستی با این مهارت ها آشنایی پیدا کنند و آن را به خوبی فراگیرند و از جنبه علمی آنر ا بیاموزند با برخورداری از مهارت در مذاکره بدون اتلاف وقت و انرژی و منابع به راحتی می توانند از نقطه نظرات هم مطلع شوند و به خوبی از این مذاکرات سود ببرند به بررسی رابطه کانون کنترل مدیران با سلامت سازمانی شهرستان مهاباد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که میزان سلامت سازمانی در مدارسی که مدیران آنها کانون کنترل درونی دارند بیشتر از مدران با کنترل بیرونی بوده است.

بین سلامت سازمانی مدارس دخترانه و پسرانه تفاوت معنی داری وجود دارد و سلامت سازمانی مدارس دخترانه بیشتر می باشد. بین نظرات معلمان در مورد سلامت سازمانی براساس سن و مدرک تحصیلی آنان، تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که هر چه مدرک تحصیلی معلمان بالاتر می رود نمرات سلامت سازمانی که گزارش کرده اند، پایین تر می باشد. بین مهارت سبک وافع گرایی مدیران و سلامت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی رابطه معنی دار وجود دارد. بین مهارت سبک تحلیلی مدیران و سلامت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی رابطه معنی دار وجود دارد. بین مهارت سبک هنجاری مدیران و سلامت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی رابطه معنی داروجود دارد.

بین مهارت سبک شهودی مدیران و سلامت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت خراسان شمالی رابطه معنی دار وجود دارد. انسان موجودی است اجتماعی و لازمه ی زندگی اجتماعی داشتن ارتباط و زیستن با دیگران است. علت نیاز به ارتباط و زیستن با دیگران این است که تمام نیازهای انسان، اعم از مادی و معنوی خارج از وجود وی، برای بقای نسل ، ادامه ی حیاط، امنیت، تامین معاش، آسایش زندگی، رفاه اقتصادی، افزایش آگاهی ،رفاه اجتماعی، بالا بردن سطح زندگی و برخورداری از دستاوردهای ناشی از کار، تخصص و پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی دیگران بوسیله ی اشخاص دیگر تامین و برطرف می شود. این نوع زندگی از کوچکترین واحد زندگی اجتماعی یعنی خانواده شروع می شود و به جامعه ی جهانی ختم می شود.

درست است که انسان در واحد کوچکی به نام خانواده به دنیا می آید ولی در همان بدو تولد، با توجه به گستردگی ارتباطات سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی، علمی و صنعتی ، در واقع در یک جامعه جهانی چشم به دنیا می گشاید و در چنین ×جامعه ای باید زندگی کند - ارشاد،. - 25: 1377 مذاکره فراگردی است که دو یا چند نفر یا گروه دارای هدفهای مشترک و متضاد ،طرحهای پیشنهادی خود را بیان می کنند و شرایط خاص خود را مورد بحث قرار می دهند تا احتمالا به توافق برسند - هل ریگل1و دیگران، . - 446: 1384

پارسونز - 2004 - 2 در تعریف یک سازمان سالم این چنین بیان می دارد: همه سیستمهای اجتماعی برای بقاء و توسعه، باید خود را با محیط اطراف انطباق دهند، منابع مربوط را برای به دست آوردن مقاصد خود بسیج کنند، فعالیتهای خود را هماهنگ و همسان سازند و در کارکنان خود ایجاد انگیزه نمایند. در این صورت، سلامت آنها تضمین می گردد. پارسونز با عنوان کردن سه سطح کنترل سازمانی - سطح نهادی، سطح اداری، سطح فنی - سازمانی را سالم می داند که در آن سطوح نهادی، اداری و فنی با یکدیگر هماهنگ باشند. بدین معنا که سازمان علاوه بر ارضاء نیازهای بیانی و نهادی خود، با نیروهای خارجی به طور موفقیت آمیزی برخورد کرده و نیروی آنها را در جهت هدف اصلی سازمان هدایت نماید - منصوری،. - 31: 1386

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید